در تاریخ 29 ژوئن 2020، شرکت ایرباس اولین هواپیما از هشت هواپیمای A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) خود را که ناوگان (MMF) NATO Multinational MRTT سفارش داده بود، پس از مراسمی که در اسپانیا برگزار شد، تحویل داد.
این هواپیما از پایگاه MMF در آیندهوون در هلند و از یک پایگاه عملیاتی رو به جلو در کلن آلمان شروع به فعالیت خواهد کرد. کشورهای MMF شامل هلند، لوکزامبورگ، نروژ، آلمان، بلژیک و جمهوری چک هستند.
این شش کشور بودجه MMF را تأمین می کنند و هواپیماهای متعلق به ناتو را با تمهید تلفیقی برای سوختگیری در پرواز، حمل و نقل پرسنل، بار و مأموریت های تخلیه پزشکی عملیاتی می کنند. ایرباس بیان کرد که A330 MRTT برای پشتیبانی از عملیات های امداد رسانی فعالیت خواهد کرد.
تحویل اولین ایرباس A330 MRTT به ناتو انجام شد، زیرا این شرکت آماده می شود تا آزمایش قابلیت سوختگیری خودکار هواپیما را آغاز کند.
در اوایل سال جاری، ایرباس سوخت گیری خودکار بین A310 و یک فروند جنگنده نیروی هوایی F-16 پرتغال را نشان داد. ایرباس در نظر دارد صدور مراحل گواهینامه را برای سوخت گیری خودکار A330 MRTT در سال آینده با نیروی هوایی سنگاپور آغاز کند.
ایرباس بیان نمود که سوخت گیری مستقل هوا به هوا (A3R) که برای A330 MRTT برنامه ریزی شده از بسیاری از سنسورها و رایانه های مختلف تشکیل شده است که همه با هم قادر به ردیابی دقیق موقعیت گیرنده هستند. این تماس بدون هیچ گونه ورودی دستی از طرف اپراتور انجام می شود.
این شرکت گفت: “این راه حل به صورت کاملا یکپارچه در ایرباس طراحی شده و تمام نرم افزارهایی که در داخل کشور تولید و آزمایش شده اند، سوخت گیری مستقل هوا به هوا را برای این هواپیما امکان پذیر کرده است.
یک سیستم بینایی پیشرفته (EVS) همراه با یک عینک سه بعدی به کارکنان هواپیما اجازه می دهد تا از راه دور مراحل سوخت گیری در هواپیماهای گیرنده را هدایت کنند. به گفته ایرباس، این سیستم تمام طراحی ها و الزامات ادغام هواپیما و تمام پارامترها مانند درک عمق را کنترل می کند.
EVS که نسخه اول خود را بیش از 10 سال پیش توسعه داده بود، می تواند ساعت ها بدون نیاز به خستگی یا ورودی های گمراه کننده بینایی به خدمه، به طور گسترده عمل کند. صدها ساعت تست پرواز به همراه بازخورد ثابت از اپراتور، دریافت بهترین تصویر 3 بعدی رنگی با کیفیت عمق واقعی را نشان داده است.
شرکت هواپیمایی ایرباس بیان کرد: “سیستم دوربین با تمام افزونه های مورد نیاز برای اطمینان از عملکرد ایمن و موفقیت این مأموریت طراحی شده است. مستقل از تماس اتوماتیکی یا دستی، MRTT برای انجام عملیات سوخت گیری همیشه به دوربین ها نیاز دارد تا با این هدف کار کند”.
به همین جهت هواپیما به سیستم دید کارآمد مجهز شده که بالاترین میزان موفقیت در ماموریت را تضمین می کند. تنها در وضعیت های غیرمترقبه همه دوربین ها غیرفعال خواهند شد و MRTT باید ماموریت انتقال سوخت را لغو کند، هرچند این وضعیت تاکنون هرگز در بیش از 200000 ساعت پرواز ناوگان رخ نداده است.
برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

نظرات