اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

انواع مختلف فرودگاه ها

0 470

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

فرودگاه های مختلف تجربه متفاوتی را برای مسافران ایجاد می کنند. برخی از فرودگاه ها، مانند فرودگاه بین المللی سنگاپور، به دلیل دید مثبت بیش از نود درصد از مسافرانش تاکنون توانسته است جوایز بسیاری را بدست آورد. در مقابل هم فرودگاه هایی بوده اند که به دلیل عدم رضایت مسافران خود بدنام شده اند.

با وجود اینکه ممکن است شما هم تنها با چند مورد از فرودگاه ها برخورد کرده و تجربه حضور در آنجا را داشته باشید، باید بدانید که همه فرودگاه ها برابر نیستند و این تفاوت تنها مربوط به نحوه سرویس دهی به مسافران نمی شود. گرچه ممکن است فضای داخلی بسیاری از فرودگاه ها برای شما یکسان به نظر برسد، ام واقعیت این است که عملکردهای آنها کاملاً متفاوت است.

شاید شما هیچگاه مجبور نباشید که با تمام انواع فرودگاه مواجه شوید، اما خوب است که بدانید انواع مختلفی از فرودگاه با مشاغل گوناگون وجود دارد. حمل و نقل، باربری، پروازهای داخلی، پروازهای بین المللی و نظامی همه از مواردی هستند که باعث میشوند یک فرودگاه به طور خاص برای چنین منظوری طراحی شود.

همه اینها باعث ایجاد یک تجربه پرواز متنوع هنگام استفاده از فرودگاه های مختلف به دلایل گوناگون می شود. برای این منظور، بیایید نگاهی به رایج ترین انواع فرودگاه در جهان و ویژگی های هر یک از آنها بیندازیم.

  • فرودگاه هایی با خدمات تجاری (اصلی)

از بین همه فرودگاه های موجود در این لیست، این ها فرودگاه هایی هستند که تقریباً با آنها بیشتر آشنا هستید، مخصوصاً اگر تنها مسافر باشید و خودتان در شرکت های هواپیمایی مشغول به کار نباشید. LAX ، JFK، هیترو، شارل دوگل همه نمونه های برجسته فرودگاه های خدمات تجاری هستند.

فرودگاه های بین المللی نوع دیگری از این فرودگاه ها محسوب می شوند. اگر یک پرواز طولانی بین کشوری داشته اید یا برای یک پرواز بین المللی از اقیانوس اطلس یا اقیانوس آرام عبور کرده اید، به احتمال زیاد این کار را در یک فرودگاه بین المللی انجام داده اید.

فرودگاه های خدمات تجاری داخلی و بین المللی معمولاً شلوغ بوده و به صورت 24 ساعته در حال جابجایی مسافران بین مقاصد گوناگون در سراسر جهان هستند.

فرودگاه هایی با خدمات تجاری

  • فرودگاه های خدمات تجاری (غیر اصلی)

انواع مختلفی از فرودگاه ها همپوشانی دارد و این یکی از این موارد است. در حالی که فرودگاه های اصلی معمولاً به فرودگاه های بزرگی مانند LAX و هیترو اشاره دارد، فرودگا های دیگری نیز هستند که خدمات تجاری را به مردم ارائه می دهند.

یکی از بزرگترین ویژگی های تمایز بین این دو نوع فرودگاه اندازه آنها است. در حالی که فرودگاه های خدمات تجاری اصلی سالانه 10 هزار مسافر یا بیشتر را جابجا میکنند، فرودگاه های تجاری غیر اصلی از نظر اندازه و دامنه خدمات بسیار كوچكتر هستند.

بنابراین فرودگاه های تجاری غیر اصلی توسط FAA به عنوان فرودگاه هایی تعریف می شوند که حداقل 2500 مسافر را در سال جابجا می کنند اما در بهترین حالت هم این تعداد کمتر از 10 هزار نفر خواهد بود. بنابراین، واضح است که این فرودگاه تا حدودی در مقایسه با نوع تجاری اصلی محدودیت هایی دارند. اما می توانند بدون پشتیبانی فرودگاه تجاری اصلی، در مکان های کوچکتر خدمات خود را ارائه دهند.

  • فرودگاه هایی با خدمات بار

یک بار دیگر، سرنخ در نام فرودگاه است. همانطور که مشخص است آن ها با هواپیماهای باری و پروازهای حمل و نقل باری ارتباط دارند. طبق طبقه بندی FAA، برای دسته بندی به عنوان یک فرودگاه سرویس بار، فرودگاه مورد نظر باید قابلیت 100 میلیون پوند “وزن فرود” را داشته باشد.

وزن فرود توسط FAA به عنوان وزن هواپیمایی تعریف می شود که فقط محموله های حمل و نقل هوایی بین ایالتی و خارجی را حمل می کند. بار دیگر، شاهد یک همپوشانی میان فرودگاه ها هستیم، زیرا فرودگاه ها می توانند تجاری و همچنین باری نیز باشند.

مطمئناً این مورد در برخی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان وجود دارد. در واقع، این واقعیت که چنین فرودگاه هایی هم بیش از 10 هزار مسافر را در سال جابجا می کنند و هم بیش از 100 میلیون تن بار را حمل می کنند، آنها را به عنوان مراکز بین المللی فعالیت مستمر تبدیل کرده است.

فرودگاه هایی با خدمات بار

  • فرودگاه های Reliever

همپوشانی بین انواع مختلف فرودگاه ها بار دیگر در اینجا نیز رخ داده است. فرودگاه های Reliever مجموعه خاصی از فرودگاه های باری هستند. یک بار دیگر باید بگوییم که نام آن ها نشانه ای از نقش آن ها است، زیرا از این فرودگاه ها برای “کاهش” ترافیک در برخی از شلوغ ترین فرودگاه های باری استفاده می شود.

فراتر از این تعریف اساسی، برخلاف برخی دیگر از فرودگاه های این لیست، فرودگاه های Reliever همیشه بیشترین نقش را ندارند. آنها به سادگی پروازهایی انجام می دهند که در سایر شرایط به سمت فرودگاه های شلوغ تر می روند.

یک نکته مهم که باید در مورد این نوع فرودگاه به آن توجه کرد این است که برخلاف سایر فرودگاه ها، آن ها می توانند تحت مالکیت عمومی یا خصوصی باشند. به همین ترتیب، مالکان خصوصی می توانند از تغییر پروازها از فرودگاه های بزرگتر و عمومی به پروازهای شخصی خود بهره مند شوند.

فرودگاه های Reliever

  • فرودگاه های هواپیمایی عمومی

این مورد دیگر از همپوشانی موجود در صنعت فرودگاه به طور گسترده است. فرودگاه های هواپیمایی عمومی بیشتر مجموعه ای از انواع کوچکتر فرودگاه ها محسوب می شوند. همه آن ها بخش ویژه خود را دارند. بنابراین، در ادامه یک نمای کلی از این نوع فرودگاه ها را نشان می دهیم.

به طور کلی، فرودگاه های هواپیمایی عمومی، فرودگاه هایی هستند که بیش از 2500 مسافر در سال ندارند یا در غیر این صورت سرویس منظمی ندارند. این امر اغلب باعث می شود آن ها به فرودگاه هایی با اهداف مشابه و محدود تبدیل شوند.

با این وجود، FAA گزارشی منتشر کرد که این فرودگاه ها به نوعی سرمایه ملی محسوب می شوند، که عمده آن به دلیل خدماتی است که ارائه می دهند. اعطای دسترسی به مناطق دور افتاده، تامین فضای برخاستن برای پروازهای خصوصی و سرویس دهی به مقاصد گردشگری، برخی از خدمات ویژه ارائه شده توسط فرودگاه های هواپیمایی عمومی است.

  • فرودگاه های ملی

فرودگاه های ملی اولین نوع از چهار نوع فرودگاه هواپیمایی عمومی هستند که وظیفه تامین اجتماعاتی را دارند که ممکن است از پشتیبانی هواپیمایی برخوردار نباشند و به این طریق بتوانند به بازارهای ملی و همچنین بین المللی دسترسی داشته باشند.

در عصری که هر ساله ارتباط جهانی با یکدیگر بیشتر می شود، این نوع خدمات بسیار ارزشمند است. علایق و صنعت شما مهم نیست، مهم این است که این احتمال وجود دارد که صنعت شما به اقتصاد و جامعه جهانی بازگردد و شما نیز باید فرصت عضویت در آن را داشته باشید.

این امر به ویژه در مناطقی که برای سرویس دهی توسط فرودگاه های بزرگ بسیار کوچک هستند می تواند مفید باشد. این امر همچنین می تواند برای جزایر و مکان های بسیار دور دیگری که سرویس دهی آنها توسط یک فرودگاه اصلی تجاری خیلی مفید نیست، کارآمد باشد.

  • فرودگاه های منطقه ای

این نوع دوم از فرودگاه های هواپیمایی عمومی است. در حالی که فرودگاه های ملی به دنبال تسهیل تجارت و ترافیک در مرزهای ملی و بین المللی هستند، فرودگاه های منطقه ای تجارت بین ایالتی را انجام می دهند.

این می تواند به چند دلیل مهم باشد. اول، همانطور که با وجود فرودگاه های Reliever نشان داده شده است، ترافیک زیادی می تواند از طریق فرودگاه های تجاری ایجاد شود. بنابراین داشتن فرودگاه هایی که به تجارت بین ایالتی منطقه اختصاص یافته اند می تواند بسیار سودمند باشد.

علاوه بر این، داشتن گزینه های بیشتر در مورد فرودگاه هایی که می توانید از طریق آنها محصولات خود را حمل کنید، می تواند آزادی بیشتری را برای کسانی که در تجارت بین ایالتی شرکت می کنند، داشته باشد. اندازه کوچکتر آنها همچنین می تواند برای کسانی که راحتی برای آنها مهم است، مفید باشد.

  • فرودگاه های محلی

این سومین مورد در زیر مجموعه فرودگاه های هواپیمایی عمومی است که در اینجا ذکر شده است و تمرکز ما را حتی محدودتر می کند. در حالی که فرودگاه های ملی پروازهای ملی و بین المللی و فرودگاه های منطقه ای تجارت بین ایالتی را انجام می دهند، فرودگاه های محلی تجارت بین المللی را انجام می دهند.

این نشان می دهد که کجا می توان چنین فرودگاهی را مشاهده کرد و از خدمات آن بهره برد. یک ایالت باید به اندازه ای بزرگ باشد که نیاز به خدمات فرودگاهی در چنین سطحی را داشته باشد تا قلمرو خود را گسترش دهد. بنابراین، در شهرهای کوچک نمی توان چنین فرودگاه هایی را با چنین خدماتی پیدا نمود.  

برای ایالت های بزرگی مانند کالیفرنیا، تگزاس و آلاسکا، فرودگاه های محلی می توانند برای مدیریت تجارت بین المللی مفید باشند. با این کار همچنین فرودگاه های منطقه ای و ملی و همچنین فرودگاه های تجاری در این ایالت آزاد می شوند.

  • فرودگاه های بنیادی

چهارمین و آخرین فرودگاه بین المللی که در مجموعه فرودگاه های هواپیمایی عمومی قرار می گیرد در اینجا ذکر شده است. فرودگاه های بنیادی بخش دیگری از سیستم هستند که وظیفه اتصال همه چیز را با یکدیگر دارند. به طور خاص، این نوع فرودگاه ها وظیفه دارند جوامع را به سیستم فرودگاه ملی متصل کنند.

علاوه بر این، آنها می توانند برای کمک به پیوند جوامع با نوع خدمات ارائه شده توسط فرودگاه های هواپیمایی عمومی مفید باشند. همه این خدمات در فرودگاه های بزرگ تجاری ارائه نمی شوند. به همین ترتیب، فرودگاه های بنیادی به عنوان نقاط ارتباطی بین خدمات فرودگاه های تجاری طراحی شده اند.

برخی از مهمترین خدمات ارائه شده در این نوع فرودگاه ها شامل سرویس دهی به هواپیماهایی است كه توسط سرویس های اورژانس به پرواز در می آیند. ارائه پروازهای چارتر برای مسافران مهم، انجام برخی از پروازهای باری و فراهم كردن فضایی برای آموزش مدارس و پروازهای شخصی همگی جزو وظایف این فرودگاه است.

این کمک می کند تا فرودگاه های بنیادی به آچار فرانسه کوچک و در عین حال اساسی سیستم فرودگاهی تبدیل شوند.

  • فرودگاه های طبقه بندی نشده

سرانجام، باید گفت که برخی از فرودگاه ها وجود دارند که در هیچ یک از دسته بندی های گفته شده قرار نمی گیرند. FAA نیز این فرودگاه ها را بدون طبقه بندی در تعیین ویژگی ها دسته بندی می کند.

تنها ویژگی متحد کننده این دسته از فرودگاه ها این است که آنها “دسترسی به سیستم هواپیمایی” را ارائه می دهند. دوباره، آیا می توانید فرودگاهی را تصور کنید که توانایی انجام آن را نداشته باشد؟ اگر از نظر فنی یک فرودگاهی باشد که قادر نباشد چنین کاری را انجام دهد می توان گفت که در هیچ یک از دسته های بالا قرار گنجانده نمی شود.

با این اوصاف، احتمال وقوع آن خیلی زیاد نیست. تقریباً همه فرودگاه ها تحت عنوان توضیحات ذکر شده در بالا قرار دارند. به همین ترتیب، این فرودگاه های طبقه بندی نشده عمدتاً به عنوان مشخصات فنی و استثنا در تعاریف مختلف وجود دارند.

به این ترتیب آموختیم که فرودگاه ها براساس نوع خدماتی که ارائه می دهند، دسته بندی می شوند و تمامی آن ها تنها در فرودگاه های تجاری بین المللی که اکثر افراد با آن آشنا هستند، خلاصه نمی شود. 

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات