در اوایل سال 1907، اولین آزمایشات در رابطه با بال های چرخان در فرانسه انجام شد. اگرچه پل کورنو (Paul Cornu) و اتین اوشمیشن (Etienne Ochmichen) از پیشگامان در این زمینه بودند، اما تاریخچه هلیکوپترها با نام های مشهوری مانند لوئیس برگوت (Louis Breguet)، رنه دوراند (René Dorand) و هاینریش فاک (Heinrich Focke)، که پیش از جنگ جهانی دوم به بال های چرخشی ابراز علاقه می کردند، نیز گره خورده است.
با این حال، صنعت معتبر بالگرد پس از جنگ جهانی دوم متولد شد و امروزه، گذشته غنی دو شرکت مادرAerospatiale و Deutsche Aerospace، با استفاده از تجربه، دانش گروه Eurocopter حفظ شده است.
-
تاریخچه شرکت Eurocopter
فرانسه و آلمان از دهه 1970 روی هلیکوپتر نظامی کار می کردند. با این حال تا سال 1987 پروژه های آن ها مجوز رسمی دریافت نکرد. در نهایت در سال 1992 ادغام بخش های تولید بالگرد دو شرکت DASA و Aérospatiale منجر به تشکیل گروه Eurocopter شد. این گروه اکنون با نام های هلیکوپتر ایرباس SAS شناخته می شود و متعلق به بخش تولید بالگردهای ایرباس است.
یوروکوپتر یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده هلیکوپتر در اروپا بوده و همچنین از نظر تحویل و درآمد هلیکوپترهای توربینی نیز بزرگترین است. این شرکت، دارای گسترده ترین خط تولید در انواع هلیکوپترهای نظامی و غیرنظامی است. به گونه ای که 50 درصد از سهم بازار در ساخت هلیکوپتر در اختیار این شرکت قرار دارد.
ادغام شرکت یوروکوپتر با ایرباس در سال 2000 باعث شد، این شرکت اکنون کاملا تابع و متعلق به ایرباس باشد. همچنین شرکت Eurocopter مشارکت در توسعه، تولید و نگهداری از هلیکوپترهای خود را در چند کشور خارج از اروپا، از جمله ایالات متحده، چین و ژاپن نیز ایجاد کرده است.
از ابتدا، Eurocopter قادر بود تا انواع بالگردهایی که توسط Aérospatiale و MBB توسعه یافته بود را تولید کند. قصد این شرکت جدید فروش این هلیکوپترها در اکثر بازارهای جهان به استثنای آمریکای شمالی، به دلیل وجود مقررات فروش قبلی در آن بوده است. به ویژه در مورد Aérospatiale، که دارای یک خط موفق تولید هواپیماهای سبک بود.
پیش از تشکیل شرکت یوروکوپتر، Aérospatiale موفق به فروش حدودا 8،700 فروند بالگرد شده بود. محصولات MBB نیز شامل BO105 بود که در اواخر دهه 1960 توسط شرکت Bölkow به عنوان اولین هلیکوپتر دوقلو سبک در جهان معرفی شد.
Eurocopter با شرکای بی شماری در سراسر جهان همکاری می کرد. این شرکت سعی در ساخت هلیکوپتر بالابر سنگین با دفتر طراحی Mil روسیه داشت، اما این پروژه در نهایت راه اندازی نشد. این شرکت موفقیت بیشتری را با EC120 Colibri کوچکترین هلیکوپتر Eurocopter داشت که توسط صنعت هوافضای سنگاپور و CATIC چین توسعه یافت.
-
بازار سهام و فروش شرکت Eurocopter
یوروکوپتر در سال 1993 سفارشاتی برای هلیکوپتر حمل و نقل نظامی Cougar خود، از ترکیه و هلند به دست آورد. در حالی كه آن زمان بهترین موقع برای تجارت نظامی یوروکوپتر بود، اما در عین حال بدترین زمان برای بازار هلیكوپترهای موتور توربین در جهان نیز محسوب می شد.
به همین دلیل در سال 1993 کمترین میزان فروش خود را از سال 1967 مشاهده کرد. با این وجود، شرکت یوروکوپتر همچنان در صنعت هوایی با 56 درصد ارزش سهام پیش رو بود و اصلی ترین رقیب آن شرکت Bell آمریکا محسوب می شد.
در سال 1993، شرکت یوروکوپتر برای اولین بار ضرر سالانه خود را به ارزش 462 میلیون دلار را اعلام کرد. در نتیجه، این شرکت در سال 1993، مجبور به تعلیق 1000 نیروی کار شد و تعداد کارمندان آن به حدود 10 هزار و 500 نفر کاهش یافت.
هرچند که همچنان یک رهبر فروش هلیکوپتر در سراسر جهان بود، اما نتوانست قدرت اصلی خود را دوباره بدست بیاورد و در اواسط دهه 1990، رقبای قدیمی و جدید موفق به دریافت بخشی از سهام این شرکت شدند.
اما گزارشاتی در این زمینه نشان داد که شرکت Eurocopter توانست با ابتکار عملی با این وضعیت مقابله کند. یوروکوپتر نسخه های جدیدی از مدل های موجود خود، مانند سنجاب (Squirrel) و دافین (Dauphin) که دارای موتورهایی با سوخت بیشتر بودند را ارائه داد.
در همین زمان، این شرکت نسخه های ارزان قیمتی از مدل های نظامی مانند Cougar را برای فروش به کشورهای در حال توسعه نیز ارائه داد. به گونه ای که در اواخر سال 1996، شرکت یوروکوپتر 8000 وسیله حمل و نقل هوایی در 130 کشور جهان به فروش رساند.
همچنین این شرکت بیشتر به خدمات پس از فروش توجه می کرد و پشتیبانی از محصول را به یک واحد تجاری جداگانه تبدیل کرد. بنابر گزارشات، خدمات پس از فروش به طور معمول یک سوم درآمد شرکت یوروکوپتر را به خود اختصاص می داد. به این ترتیب بازار فروش محصولات این شرکت در اروپا در اواخر دهه 1990 روند صعود چشمگیری پیدا کرد.
شرکت یوروکوپتر در سال 2000، با وجود آنکه بزرگترین سازنده هلیکوپتر در جهان بود و نیمی از بازار هلیکوپترهای غیر نظامی و 38 درصد از بازار نظامی را کنترل می کرد، شروع به ایجاد تغییراتی در شرکت خود کرد.
در سال 2000 هنگامی که فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند سفارش 243 NC-90 حمل و نقل نظامی را دادند، فروش شرکت از 2 میلیارد یورو فراتر رفت و در این زمان از رونق زیادی برخوردار شد.در این سال شرکت Eurocopter توانست در کل 531 سفارش، به ارزش 3.5 میلیارد یورو ثبت کند.
با وجود تشدید رکود اقتصادی در صنعت حمل و نقل هوایی در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، این شرکت توانست در سال 2002 میزان فروش خود را به 2.5 میلیارد یورو برساند. در حقیقت، سهم بازار این شرکت در هلیکوپترهای غیر نظامی تا 60 درصد افزایش یافت و تا سال 2004 حدود 3.8 میلیارد دلار درآمد داشت. درآمد این شرکت در سال 2005 نیز با 15% افزایش، به 3.2 میلیارد یورو افزایش یافت.
به این ترتیب شرکت یوروکوپتر به تسلط خود در بازار بالگردهای غیرنظامی ادامه داد و مدعی شد كه 52 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. این رهبری در چندین کشور مهم، از جمله ایالات متحده و ژاپن وجود داشت. در سال 2006 نیز یوروکوپتر در حال آماده سازی یک شرکت تابع در چین بود، جایی که دهه ها با شرکت های محلی همکاری می کرد.
-
شروع عصر مدرن در شرکت Eurocopter
تا سال 2014، بیش از 12،000 بالگرد تولیدی توسط این شرکت در حال خدمت بودند. این شامل بیش از 3000 مشتری در بیش از 150 کشور جهان بود. سال 2013 نیز یک سال عالی برای Eurocopter بود، زیرا آنها توانستند 422 فروند بالگرد را به فروش برسانند.
هلیکوپترهای یوروکوپتر تحت نظر ایرباس، در حال حاضر بیش از 70 درصد از سهم بازار آمریکای شمالی را در اختیار دارد. همچنین در بیشتر بازارهای بزرگ جهانی نیز جایگاهی را به خود اختصاص داده که این کار را به لطف انتخاب های متنوع خود، انجام داده است.
علاوه بر این، این شرکت به دلیل ارائه آموزش با کیفیت بالا و همچنین پشتیبانی و خدمات فنی پس از خرید شناخته شده است. در سال 2015 بسیاری از هلیکوپترهای شرکت یوروکوپتر به نام بالگردهای ایرباس تغییر نام داده اند. نام تجاری برخی از بالگردها نیز در سال 2016 تغییر یافته است.
رویدادهای قابل توجه
شرکت یوروکوپتر متعلق به ایرباس از دیرباز به دلیل ایجاد چندین مدل بالگرد به عنوان یکی از رهبران این صنعت شناخته می شود. یکی از مواردی که بیشتر به ساخت آن مشهور است تولید اولین هلیکوپتر مجهز به توربوشارفت است که به Aérospatiale Alouette II معروف بوده و نخستین بار در سال 1955 معرفی شد.
آنها همچنین اولین هلیکوپتر تولید شده را برای پرواز کامل در شرایط یخبندان تولید کردند. این اتفاق در سال 1984 با تولید AS332 Super Puma رخ داد. در سال 2003، شرکت Eurocopter هلیکوپتری با سیستم کنترل مجهز به سیم را تولید کردند. NHIndustries NH90 در آن سال به حالت FBW به پرواز درآمد.
آنها همچنین اولین هلیکوپتری را که دارای یک سیستم کنترل اولیه بر اساس Fly-by-light است را در سال 2003 با نام EC135 معرفی کردند. سرانجام، در سال 2005، آنها اولین هلیکوپتر را با نام AS350 B3 در کوهستان اورست فرود آوردند.
-
سوانح هوایی مربوط به شرکت Eurocopter
متاسفانه، با وجود موفقیت های چشمگیر این شرکت در طی این سال ها، تصادفات زیادی نیز با هلیکوپترهای یوروکوپتر رخ داده است. یکی از سوانح اخیر در 27 فوریه 2019 مربوط به AS350 B3e بود. این هلیکوپتر با یک خلبان و شش مسافر، به دلیل شرایط بد آب و هوایی سقوط کرد و همه هفت نفر سرنشین آن جان باختند.
تصادف اخیر دیگر در سال 2018 در شهر نیویورک رخ داد که در این سانحه یک هلیکوپتر گشت و گذار AS350Écureuil دچار حادثه شد. در این تصادف که بر اثر خرابی در موتور این هلیکوپتر به وجود آمد، پنج نفر جان باختند.
در سال 2015 نیز دو تصادف مرتبط با هلیکوپترهای شرکت Eurocopter رخ داد. در ماه مارس دو فروند هلیکوپتر AS350 urecureuil در حالی که در میانه هوا بودند، با یکدیگر برخورد کردند. این تصادف باعث کشته شدن 10 نفر از سرنشینان این دو هلیکوپتر از جمله بوکسور الکسیس واستین، ملوان فلورانس آرتاود و شناگر کمیل مفت شد.
سقوط دیگر سال 2015 مربوط به یك Eurocopter AS350 Astar بود. این هلیکوپتر در یک پرواز گشت و گذار مورد استفاده قرار گرفت و در نیوزیلند سقوط کرد و در این سانحه نیز هفت نفر کشته شدند.
-
محل ساخت هلیکوپترهای شرکت Eurocopter
در حال حاضر چهار مکان اصلی وجود دارد که در سراسر اروپا واقع شده اند. بخش عمده آن در آلمان و فرانسه ساخته می شود. علاوه بر این، 32 شرکت تابع در سراسر جهان وجود دارند. برخی از این هلیکوپترها نیز در استرالیا، اسپانیا و ایالات متحده ساخته می شوند.
هلیکوپترهای ساخته شده توسط این شرکت شامل، هلیکوپترهای بزرگ، سبک، متوسط و هلیکوپترهای نظامی است. شرکت یوروکوپتر در حال حاضر حدود 23000 نفر کارمند در سراسر جهان دارد و مدیریت آن هم اکنون بر عهده ایرباس برونو است. در سال 2013 نیز هلیکوپترهای ایرباس درآمد چشمگیر 6.3 میلیارد یورویی را برای این شرکت به ارمغان آورد.