اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

[vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1524637258565{background-color: #0e1a55 !important;}”][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

جت های برقی هیبریدی

آیا می دانستید جت های برقی هیبریدی تا سال ۲۰۲۲ آماده پریدن است؟

0

در این مقاله قصد داریم موضوع  جت های برقی هیبریدی تا سال ۲۰۲۲ آماده پریدن است را مورد بررسی قرار دهینم پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

جت های برقی هیبریدی تا سال ۲۰۲۲ آماده پریدن است  این خبری است که توسط شرکت Zunum Aero  منتشر گردیده است.
شرکت Zunum Aero از شرکت های استارتاپی است که توانسته از شرکت های هواپیماسازی معروف جت بلو و بوئینگ برای ساخت چنین هواپیماهای سرمایه لازم را کسب نماید.

این شرکت اعلام نموده است که تا 2022 جت های به دنیا عرضه می کند که دارای سوختی کم کربن می باشد .

محیط زیست را از آلودگی حفظ می نماید، بدلیل این که حمل و نقل هوایی موجب تولید 2 درصد گازهای گلخانه ای جهان می گردد.

بنابراین با استفاده از انرژی برق به عنوان سوخت این جت ها گام مؤثری در حفظ محیط زیست از آلودگی برداشته می شود.
به همین جهت این شرکت قصد دارد به تولید جت های بپردازد که توانایی گنجایش 12 سرنشین داشته باشند .

با استفاده از موتورهای برقی، بتواند در مسیرهای کوتاه جایگزین هواپیماهای شخصی و گران قیمت گردد و میزان تولید دی اکسید کربن را کاهش دهد.

اما می توان گفت اولین بار در جهان است که یک شرکت استارتاپی به صورت عملیاتی تصمیم به تولید چنین هواپیماهای می گیرد.

مسئولان این شرکت قصد دارند تا هواپیمایی هیبریدی به فاصله 700 مایل تا سال 2022 و هواپیمایی دیگری به فاصله 1000 مایل تا سال 2030 تولید نمایند.

در حقیقت هدف اصلی این استارتاپ تولید هواپیماهای می باشد که منجر به ایجاد سفری کوتاه و ارزان برای مسافران گردد و پرواز و فرودی آسان داشته باشند و این هواپیماها بیشتر برای سفرهای کوتاه طراحی شده اند.

اما امید بر این است که با توجه به پیشرفت صنعت باتری سازی و هوش مصنوعی، موتورهای تمام الکترونیکی تولید گردد که در هواپیماهای غول پیکر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

  • مزایای استفاده از هواپیماهای برقی هیبریدی چیست؟

استفاده از هواپیماهای برقی هیبریدی  نسبت به هواپیماهای معمولی دارای مزایای زیادی برای صنعت حمل و نقل هوایی می باشد که برخی از آن ها را این گونه می توان بیان کرد:

  • تولید دی اکسید کربن کاهش می یابد.
  • صدای کمتری از هواپیما تولید می شود.
  • این هواپیماها نسبت به هواپیماهای معمولی دارای اندازه کوچکتری هستند.
  • هواپیما برای بلند شدن از سطح زمین مسافت کوتاه تری را طی می کند.
  • امکان فرود هواپیما در نقاط کوچک تر همچون روستاها فراهم می گردد.
  • هزینه نگهداری این هواپیماها نسبت به هواپیما معمولی به دلیل کوچک بودن آن ها بسیار کاهش می یابد.
  • بلیت هواپیما برای مسافران ارزان تر تمام می گردد به دلیل این که هزینه نگهداری هواپیما کمتر شده است.
  • امکان ساخت هواپیماهای بیشتری به دلیل کوچک بودن آن ها فراهم می گردد.
  • باعث رشد و ترقی صنعت هواپیماسازی به طور گسترده ای می شود.

جت های برقی هیبریدی

  • چه طرح های در جت های برقی تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است؟

پرواز هواپیماهای برقی در گذشته به شکل یک داستان زیبا تخیلی دیده می شد، اما امروزه این داستان به واقعیت تبدیل شده است و شرکت های مختلفی به بررسی این موضوع پرداخته اند.
از جمله این شرکت Zunum Aero است که به اعلام خبر جدیدی در این باره پرداخته که مضمون آن به صورت جت های برقی هیبریدی تا سال ۲۰۲۲ آماده پریدن است و مسئولانش ادعا کرده اند که برای راه اندازی این هواپیماها نیروی برق لازم را دارند.

این شرکت قصد دارد هواپیماهای برقی کوچک را جایگزین هواپیماهای شخصی گرداند تا بتوانند رفت و آمد مردم را به فرودگاه های اصلی کم کنند و مردم با رفتن به فرودگاه های کوچک محلی سفر کوتاه و ارزان را با این هواپیماها تجربه کنند.

اما طرح های مختلفی توسط شرکت های گوناگون در هواپیماهای برقی تاکنون استفاده شده است که به صورت زیر می باشند:

  • استفاده از باتری ها:

باتری ها به دلیل این که می توانند انرژی الکتریکی را در خود ذخیره نمایند و دارای ظرفیت بالای هستند از مهمترین منابع ذخیره انرژی هواپیماهای الکتریکی هیبریدی محسوب می شوند.
بنابراین باتری ها به عنوان نخستین منبع الکتریسیته در قرن نوزدهم توسط نیرو هوایی مورد استفاده قرار گرفت که دارای وزن سنگینی بودند اما هنوز به عنوان یک منبع انرژی مناسب به شمار می روند.
آن ها در حقیقت منبعی هستند که به ذخیره موقت نیروی برق می پردازند که این نیرو معمولا توسط منبع دیگری تولید شده است.

  • کابل های برقی:

در حقیقت برای این کار باید کابل برقی به یک منبع تغذیه زمینی همانند ژنراتور الکتریکی متصل شده باشد و اگر پرواز در ارتفاع پایین انجام گردد می تواند با حذف باتری های سنگین مفید باشد.
این آزمایش به صورت عملی در سال 1917 توسط Petróczy-Kármán-Žurovec PKZ-1 انجام شد، اما اگر هواپیما بخواهد در ارتفاع بالاتری پرواز کند موجب حمل کابل بسیار سنگینی خواهد شد.

  • سلول های خورشیدی:

یک سلول خورشیدی می تواند نورخورشید را به صورت مستقیم یا موقت به برق تبدیل کند اما خروجی قدرت سلول های خورشیدی کم می باشد.

حتی اگر چندین سلول خورشیدی را هم به یکدیگر ملحق کنند، باز هم خروجی آن ها کم است و به همین دلیل استفاده از این سلول ها بسیار محدود و گران می باشد.

اما تصور این که بتوان ازنورخورشید انرژی کسب نمود و آن را در هواپیماها در ارتفاع بالا و سفرهای طولانی مدت مورد استفاده قرار داد، بسیار جذاب می باشد.

  • ابرخازن

ابرخازن ها قابلیتی این را دارند که مقدار انرژی محدود را ذخیره کنند و در جاهای که به انرژی بالا در مدت زمان کوتاهی احتیاج است آن را به کار ببرند، همچون زمان بلند شدن هواپیماها.

اما این منابع اگر بخواهند به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گیرند به هیچ وجه مناسب نیستند، به دلیل این که امکان ذخیره سازی محدودی دارند.
اما نسبت به باتری ها نیز دارای مزیت های هستند که از جمله آن امکان شارژ و تخلیه ی سریع آن ها می باشد که از جریان اوج بالاتری برخوردار هستند.

  • سلول های سوختی

این سلول های برای تولید برق در جت های هیبریدی از واکنش دو مایع همچون اکسیژن و هیدروژن  استفاده می نماید.
این روش برخلاف باتری است چرا که در باتری مایع در باتری ذخیره می گردید اما در این روش مایعات از خارج به داخل کشیده می شوند.

می توان گفت سلول سوختی محدوده بیشتری نسبت به باتری را ارائه می دهد و حتی بر روی هواپیمای برقی نیز آزمایش موفقی داشته اما به مرحله تولید نرسیده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.