اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

وظایف مهماندار در هواپیما

وظایف اصلی مهمانداران هواپیما چیست؟ مهمانداران مجاز به انجام کدام کارها نیستند؟

0 951

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مهماندار با وجود وظایف و مسئولیت های خطیر و مهم، هنوز هم یکی از رویایی ترین شغل ها، در ذهن بسیاری از افراد است. این وظایف و بایدها و نبایدها، گاهی آنقدر جدی و سخت هستند که چهره ایده آل و زیبای این شغل را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر اینبار در سفر خود، هواپیما را بعنوان وسیله گردش انتخاب کرده اید، بهتر است نسبت به وظایف دوطرفه میان مسافر و مهماندار، شناخت بیشتری بدست آورید. شاید در اینصورت افکار فانتزی خود را نسبت به این شغل رویایی، تغییر دهید.

وجود مهماندار، خیال شما را از چه بابت هایی راحت خواهد کرد؟

در قدم اول می بایست از ظاهر زیبا، لباس های شیک و منظم مهمانداران عبور کنیم و به شناخت وظایف آنان بپردازیم. برقراری امنیت و آسایش مسافران، شاخص ترین وظیفه یک مهماندار است.

خدمه هواپیما، افرادی صبور، ساکت و بی سرو صدا هستند که از ابتدای سفر هوایی، لبخند و نگاه مهربان خود را به شما تقدیم می کنند و در انتهای سفر نیز شما را با رویی گشاده، بدرقه می کنند. زمانی که شما در یک فضای فشرده به شکل صندلی نشسته اید و ترس از پرواز را به همراه دارید، خدمه هواپیما، شما را تحت نظر دارند و سخت مشغول فعالیت هستند تا ترس خود را کنار گذاشته و از سفر هوایی خود، لذت ببرید.

زمانی که سوار هواپیما شدید، خیالتان را از تمام مسائل امنیتی و اتفاقات ناگوار، راحت کنید. چرا که مهمانداران تنها وظیفه خوش آمدگویی و تقسیم میان وعده ها را به عهده نگرفته اند و تمام وظایف یک مهماندار، به انجام امور خدمات رسانی محدود نمی شود

  • مهم ترین بخش از عملکرد یک مهماندار، مربوط به برقراری امنیت است. از این رو، اقداماتی صورت می گیرد تا ایمنی مسافر در طول پرواز، مهیا شود.
    • در تمامی پرواز ها، یکساعت قبل از پرواز یک جلسه کاری میان مهمانداران و خلبان شکل می گیرد و مسائل مهم مربوط به پرواز، همچون شرایط آب و هوایی، مدت زمان پرواز و چالش های روبرو از طریق خلبان به مهمانداران، منتقل می شود.
    • چک کردن هواپیما و بررسی کارکرد صحیح تجهیزات ایمنی، بعهده مهمانداران است. تجهیزاتی که کار نمی کنند و خراب هستند، قبل از پرواز می بایست تعویض شوند.
    • تمام نکات مربوط به ایمنی های هواپیما، از طریق مهمانداران به مسافران آموزش داده می شود. آن ها، نزدیکترین درب های خروجی اضطراری، چگونگی واکنش با چاله های هوایی، نحوه استفاده از جلیقه های نجات و نحوه استفاده از ماسک اکسیژن را به اطلاع مسافران می رسانند. همچنین بررسی نحوه صحیح بسته شدن کمربند و خاموش کردن گوشی، لوازم الکترونیکی و صاف بودن صندلی را نیز بعهده دارند.
  • تمامی اقدامات مربوط به قبل از پرواز، جنبه ایمنی دارند. اما با به پرواز درآمدن موفق یک هواپیما، وظایف مهمانداران، جنبه خدماتی پیدا می کند. ایجاد آسایش و راحتی برای مسافران، بخش دوم فعالیت های یک مهماندار است.
    • انجام آداب مهمانداری، در لحظه ورود مسافر، شامل خوشامد گویی و کمک به پیدا کردن صندلی می شود. کمک به جابجایی وسایل و چمدان ها توسط مهمانداران، اگرچه وظیفه ای در این خصوص ندارند، به آسایش مسافر و افزایش سرعت در عبور و مرور می انجامد.
    • زمانی که برخی افراد نمی توانند ارتباط چشمی مستقیم را با مهماندار برقرار کنند، می ترسند و یا استرس دارند، مهمانداران آنان را شناسایی کرده و سعی در بهبود حال آن ها دارند.
    • اغلب مهمانداران، از حضور افرادی که دچار بیماری هستند و یا وضعیت خوبی ندارند، قبل از پرواز آگاه می شوند. چرا که همزمان با بسته شدن درب های هواپیما، رسیدگی به بیماران اورژانسی، بسیار سخت خواهد شد.
    • وظیفه سرو غذا و میان وعده، همچنین نوشیدنی های درخواستی، بعهده مهمانداران است. در این بین توجه به صداهای عجیب و کنترل مسائل امنیتی نیز انجام می شود.
    • بررسی مسائل امنیتی و قرارگیری صحیح صندلی ها در حالت استاندارد، قبل از فرود هوپیما انجام می گیرد و بعد از فرود نیز، بدرقه و کمک به خروج مسافران، از وظایف مهمانداران محسوب می شود.

اموری که یک مهماندار، نباید انجام دهد؟

  • در کنار تمام این باید ها، لیستی از نباید ها نیز وجود دارد که مهمانداران را ملزم به انجام ندادن این امور می کند.
    • فراهم آوردن ملزومات پزشکی، نظیر قرص و دارو برای مسافر، از جمله اموری است که مهمانداران مجاز به انجام آن نیستند.
    • مهمانداران نمی توانند مسافران را، حتی اگر حال خوبی ندارند، در خارج از هواپیما همراهی کنند.
    • برخلاف تصور عموم مردم، مهمانداران نمی توانند برای پرواز دوستان و اقوام خود، تخفیف بگیرند و یا هر زمان که دوست داشتند به کابین خلبان سر بزنند.
    • در حین پرواز، مهمانداران اجازه ندارند به همراه مسافران نوشیدنی میل کنند، غذا بخورند و یا بخوابند.
علاوه بر این ها، توقع و انتظار مردم از مهمانداران، برای تعویض صندلی یا ارائه یک صندلی مجزا برای کودکان زیر دو سال و حتی جابجایی ساک و لوازم همراه، اشتباه است و مهماندار، مجاز به انجام این امور نیست.

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات