صنعت هواپیمایی ایالات متحده آمریکا به طور کلی با دو مانع برای جذب بیشتر افراد برای پرواز روبرو است: ترس و کرایه. قبل از شیوع coronavirus، کمتر کسی بود که بخواهد به دلیل چنین عواملی یا تصادفات هوایی به لطف نرخ بسیار پایین آن از پرواز بترسد. همچنین ثابت بودن نرخ تورم و کرایه سفرهای هوایی باعث شد تا در سال 2019 رکود سفر هوایی با 811 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا زده شود.
در حال حاضر نیز نرخ کرایه در آمریکا در پایین ترین سطح خود قرار دارد، اما ترس آن ها از پرواز در بالاترین حد ممکن قرار گرفته است. زیرا به نظر می رسد خطر نشستن در یک فضای بسته با چند صد غریبه شرایط ایده عالی را برای انتقال بیماری های عفونی ایجاد می کند. این امر باعث شد تا بسیاری از مردم از سفرهای هوایی منصرف شوند. به گونه ای که میزان تردد مسافر در ماه آوریل 2020 نسبت به سال گذشته 95 درصد کاهش یافته و به طور قابل توجهی پایین تر از حد معمول بوده است.
این اتفاق آخرین بار پس از سانحه 11 سپتامبر بود که در آمریکا رخ داد و این کشور با رکود بسیار زیادی در زمینه هوانوردی مواجه شد و تا چندین سال نیز ادامه داشت. در این مقاله در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی قصد داریم تا ببینیم که صنعت هوانوردی آمریکا چگونه توانست بر این ترس مسافران غلبه کند و چه درس هایی برای امروز ارائه دهد.
-
غلبه بر ترس از پرواز
اگرچه شانس حضور در هواپیما که ربوده می شود بسیار پایین است، اما درک این موضوع پس از حادثه 11سپتامبر به طور قابل توجهی تغییر کرد. در نظرسنجی صورت گرفته بلافاصله پس از حمله، بیش از 40٪ آمریکایی ها اظهار داشتند که تمایل کمتری به پرواز دارند.
دولت ایالات متحده دستور داد همه فرودگاه ها به مدت سه روز تعطیل شوند. با بازگشایی مجدد، میزان رفت و آمد مسافر نسبت به سال قبل تقریباً 30 درصد کاهش داشت. به عبارت ساده تر، اگر مردم می خواستند دوباره به آسمان بروند، فرودگاه ها می دانستند كه باید سطح امنیتی را فراهم كنند كه باعث شود مردم احساس آرامش و امنیت كنند.
به همین دلیل مسافرانی که در روزهای بعد از 11 سپتامبر به فرودگاه ها بازگشتند، محیط بسیار متفاوتی را که شامل گشت های مسلح نظامی، نظارت دقیق در شناسایی و غربالگری دقیق تر افراد بود، مشاهده کردند. در حالی که سرانجام سربازان با مامورهای اداره امنیت حمل و نقل جایگزین شدند، سایر اقدامات عملی شده تا به امروز باقی مانده است.
فرودگاه ها و خطوط هوایی توانستند زیرساخت های جدید را به سرعت به وجود آورند، زیرا بسیاری از تجهیزات اساسی در پاسخ به ربودن هواپیما و سایر حملات تروریستی علیه حمل و نقل هوایی از قبل ایجاد شده بودند. با گذشت سال ها آنها دستگاه های اشعه ایکس، مگنتومتر و تجهیزات کشف مواد منفجره را توسعه داده بودند.
به عبارت دیگر، آنها فقط می دانستند که برای رفع ترس مسافرین چه کاری باید انجام دهند و از قبل ابزارهایی برای انجام آن داشتند. چندین سال طول کشید، اما سرانجام صنعت هواپیمایی بهبود پیدا کرد و آمریکایی ها بار دیگر توانستند رکورد تعداد در سفرهای هوایی را بشکنند.
-
یک چالش جدید
با این حال در سال 2020، صنعت حمل و نقل هوایی با چالش جدیدی روبرو شده است: یک بیماری همه گیر که همچنان مشخص نیست تا چند ماه یا چند سال ادامه خواهد داشت. بحران coronavirus نه تنها باعث ترس مردم از پرواز، بلکه بیشتر دلایل آن ها را برای پرواز در وهله اول از بین برده است.
چرا که هنگامی که هیچ همایش، جلسه حضوری و مکان عمومی باز نباشد، عملا اکثر افراد دلیلی برای پرواز ندارند. به همین جهت در ماه ژوئن، میزان تردد مسافر از طریق فرودگاه های ایالات متحده نسبت به سال گذشته در حدود 81 درصد کاهش یافت.
تنها در ماه می و آوریل که بسیاری از کشورها همچنان خطوط هوایی خود را بسته بودند، امریکا توانست با باز کردن فرودگاه های خود کمی پیشرفت داشته باشد.
بر خلاف تروریسم، دنیای حمل و نقل هوایی تاریخ کمی در برخورد با بیماری های همه گیر و مجموعه تجهیزات لازم جهت مقابله با چنین مسائلی دارند. شیوع بیماری های گذشته مانند SARS در سال 2003 و MERS در 2015 تنها تأثیر متوسطی در سفرهای بین المللی داشته است.
به عنوان مثال، در سال 2003، سازمان بهداشت جهانی اعلام كرد كه خطر انتقال SARS در هواپیما كاملاً كم است و كل شیوع این بیماری فقط چند ماه به طول انجامید و اندکی بیش از 8000 نفر را در 29 كشور آلوده كرد.
در سال 2015، MERS به عنوان تهدیدی برای حمل و نقل هوایی شناخته شد ، اما حتی انتقال آن در مقایسه با سارس نیز بسیار کمتر بود و تا حدود زیادی به شبه جزیره عربستان محدود می شد.
احتمالاً به همین دلیل است که TSA و صنعت هوانوردی نسبت به اتخاذ سیاست های جدید در رابطه با تهدید COVID-19 آهسته عمل کردند. اگرچه طبق گفته ها این ویروس از اوایل ماه دسامبر در ایالات متحده بوده است، اما TSA شروع به اطلاع رسانی نکرد.
همین امر باعث شد که در اواسط ماه مارس تست بسیاری از مسافران مثبت اعلام شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اولین راهنمایی خود را در مورد استفاده از ماسک در 3 آوریل صادر کرد. پس از آن بود که بسیاری از خطوط هوایی استفاده از ماسک را برای مسافران اجباری کردند.
هفته ها بعد از آن بود که فرودگاه ها مراحل جدید تمیز کردن و بهداشت را آغاز کردند و الزام استفاده از ماسک برای همه کارکنان هواپیما ایجاد شد.
-
سیاست های اشتباه
پس از 11 سپتامبر، اداره هواپیمایی، کنگره و کاخ سفید، اقدام به پیام رسانی قوی و عمدتاً مداوم با هدف تسهیل در بهبود سریع سفرهای هوایی در ایالات متحده انجام دادند. به نظر می رسد چالش COVID-19 برای حمل و نقل هوایی عکس العمل متفاوتی را به همراه داشته و باعث شده تا بسیاری از خطوط هوایی پروازهای خود را لغو کنند.
نتیجه این امر باعث شده است تا ایالات متحده در نهایت با فرودگاه هایی خالی از مسافر مواجه شود که به دنبال آن کاهش درآمد زیادی در صنعت حمل و نقل هوایی رخ داد. در مواجه با این بحران بسیاری از شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفتند تا رویه دیگری را اتخاذ کنند.
آن ها بیان نمودند که به جای لغو کامل پروازها ظرفیت مسافربری هواپیماها را کاهش می دهند تا به این ترتیب هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و هم شرکت ها بیش از این دچار زیان مالی نشوند. اما این کار هم نتوانست خیلی برای بازگرداندن مسافران به سفر هوایی کارآمد باشد.
در نهایت باید گفت که coronavirus تهدید جدیدی برای حمل و نقل هوایی محسوب می شود و ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا این صنعت بتواند تجهیزات، سیاست ها و رویه های لازم برای مقابله با آن را توسعه دهد. ممکن است برای همه گیر فعلی خیلی دیر شده باشد، اما امیدواریم که تمام خطوط هوایی در سراسر جهان برای مورد بعدی آماده باشند.