در کمتر از یک قرن پیش، اکثر پروازها به صورت آزمایشی انجام می شد و پرواز کردن امری خطرناک به نظر می رسید. اما خوشبختانه پیشرفت در صنعت هوانوردی به اندزه ای بود که امروزه مسافرت با هواپیما یکی از امن ترین راه ها برای سفر است.
اما با این وجود، هیچ گاه یک سفر هوایی 100 درصد ایمن نیست. همچنان عواملی وجود دارند که می توانند ایمنی یک سفر را کاهش دهند. یکی از این عوامل مسیرهای پرواز است. به طور کلی راه های بسیار زیادی برای تعیین یک مسیر به عنوان مسیری خطرناک برای پرواز وجود دارد. عوامل طبیعی همچون آب و هوا و عوامل انسانی می تواند بر میزان خطرناک بودن مسیرهای هوایی تاثیر گذار باشد. در این مقاله به بررسی چند مورد از خطرناک ترین مسیرهای پرواز می پردازیم.
-
مثلث برمودا افسانه یا واقعیت
از نظر جغرافیایی، مثلث برمودا منطقه ای در مجاورت کارائیب و اقیانوس اطلس جنوبی است. که گفته میشود ده ها هواپیما و کشتی در طی سال ها با ورود به این منطقه ناپدید شده اند. هنوز پاسخ درستی در رابطه با مفقود شدن این تعداد هواپیما و کشتی در این منطقه داده نشده است.
با این وجود، توافق مرزی کاملا مشخص برای این منطقه در نظر گرفته نشده است و با توجه به محدوده ناپدید شدن هواپیماها و کشتی ها مرزهای آن نیز تغییر کرده می کند. هر چند گفته میشود این مرز بین کوبا، جامائیکا، پورتوریکو و هیسپانیولا مشترک است.
-
پرواز به کشور اندونزی
علاوه بر هواپیمای مورد استفاده، عامل دیگری که می تواند خطر یک پرواز را افزایش دهد، موقعیت آب و هوایی منطقه است. اندونزی یک مثال بسیار خوب برای این مورد است. به گونه ای که سال 2015 یک سال فوق العاده غم انگیز برای صنعت هوانوردی اندونزی بود.
سه تصادف هوایی بسیار مهلک در فاصله چند ماه از یکدیگر رخ داد. تصادفاتی که در آن بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند. با کشته شدن این تعداد مسافر در طی چند ماه، اندونزی به یکی از خطرناک ترین مکان ها برای پرواز تبدیل شد.
حوادث رخ داده سبب شد تا اتحادیه اروپا پرواز 63 شرکت هواپیمایی از 63 کشور را در فضای هوایی اندونزی منع کند. FFA نیز کشور اندونزی را در لیست کشورهای گروه 2 قرار داد که نتوانسته اند مقررات بین المللی ایمنی پرواز را رعایت کنند.
-
پرواز بر فراز برخی کشورهای آفریقا
در سال 2008، جمهوری کنگو شاهد سقوط غم انگیز پروازی بود که در آن 40 نفر جان خود را از دست دادند. متاسفانه کنگو تنها کشور آفریقایی نیست که مشکلاتی در رابطه با حفظ ایمنی پرواز دارد. بسیاری از کشورهای آفریقا با چنین مسئله ای مواجه هستند.
به طور کلی قاره آفریقا یکی از نگران کننده ترین سوابق ایمنی پرواز در جهان را دارد. یک مطالعه پنج ساله نشان داد که آفریقا دارای نرخ سقوط 12.5 درصدی در هر 1 میلیون پرواز است. رقمی که در نگاه اول چندان بالا به نظر نمی رسد.
شاید این درصد نشان دهنده ایمن تر بودن پرواز نسبت به سفرهای جاده ای باشد اما باید گفت بیش از دو برابر نرخ سایر مناطق است. به گونه ای که میانگین جهانی 2.48 برای هر 1 میلیون پرواز است. همچنین نرخ تصادفات در سال 2014 در آفریقا برابر با 11.18 بود در حالی که نرخ جهانی در همان سال برابر با 1.92 بوده است.
-
پرواز از آفریقا به کشورهای اتحادیه اروپا
مشکلات پروازهای آفریقا تنها به کشورهای درون قاره ای محدود نمی شود. با انتقاد برخی کشورهای اروپایی، مشخص شد، بسیاری از پروازهای آفریقا به اروپا که توسط برخی خطوط هوایی یا کشورهای آفریقایی اداره می شود، بسیار خطرناک است.
خطرناک ترین مسیرهای پرواز آفریقا شامل کشورهایی مانند آنگولا، اریتره، کنگو و سیرالئون است که از نظر رعایت مقررات ایمنی پرواز به شدت مورد انتقاد هستند. به همین دلیل این کشورها به همراه سودان به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی پرواز از داشتن سفرهای هوایی به سمت کشورهای اتحادیه اروپا منع شده اند.
در مقابل باید گفت، بسیاری از کشورهای آفریقایی همچون مصر و آفریقای جنوبی از این قاعده مستثنی هستند. در سراسر جهان از پرواز با خطوط هوایی این کشورها بسیار استقبال می شود. اما به طور کلی خطای انسانی و عدم نظارت درست بر ایمنی پرواز، مسیر پرواز آفریقا به اروپا را به یکی از خطرناک ترین مسیرهای پروازی در جهان تبدیل کرده است.
-
پرواز از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا
در سال 2010 در طرابلس لیبی یک سانحه غم انگیز هوایی جان 103 مسافر را گرفت. متاسفانه این تنها حادثه ای نبود که رخ داد. یک بررسی پنج ساله از میزان تصادفات در این منطقه نشان داد که میزان تصادفات با نرخ 5.43 در این منطقه، بیش از نرخ جهانی است.
به همین دلیل افغانستان و لیبی از انجام پرواز به سمت اروپا منع شدند. همچنین کشور لبنان نیز یک پرچم قرمز از ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی) دریافت کرده است. هرچند در خاورمیانه خطوط هوایی دیگری مانند امارات و قطر وجود دارند که دارای بیشترین و معتبرترین پروازهای بین المللی هستند.
-
پرواز به داخل و خارج از سوری
این یکی از بارزترین نمونه های موجود در این لیست است که مشکلات و خطرات پرواز آن ناشی از اقدامات انسانی است و مربوط به شرایط آب و هوایی نمی شود. جنگ های داخلی سوریه، مسیرهای پروازی این کشور را به یکی از خطرناک ترین مسیرهای پروازی در خاورمیانه تبدیل کرده است.
با وجود احتمال گشایش دوباره فرودگاه حلب، وزارت امور خارجه آمریکا، انگلیس و کانادا در رابطه با سفر هوایی به سوریه هشدار داده اند و همچنان مسیرهای پروازی این کشور را برای پرواز امن نمی دانند. اما جنگ داخلی تنها عامل این موضوع نیست.
حتی اگر جنگ های داخلی در این کشور وجود نداشت، این واقعیت همچنان وجود دارد که شرکت های هواپیمایی که در حال حاضر به سوریه سفر می کنند، غالبا از دیگر مناطق در معرض خطر در خاورمیانه و آفریقا هستند. به طور کلی این عوامل باعث میشود که سوریه به یکی از تراژیک ترین مناطق بسیار خطرناک برای پرواز در جهان تبدیل شود.
-
پرواز به منطقه کوهستانی نپال
نپال به دلیل داشتن یکی از آرام ترین مکان های روی کره زمین از شهرت بسیار خوبی برخوردار است. اما متاسفانه پرواز به این کشور در لیست خطرناک ترین ها در جهان قرار گرفته است. اما چگونه این اتفاق رخ داده است؟
باید گفت نپال یک منطقه کاملا کوهستانی است. هوا در مناطق کوهستانی بیشتر دچار آشفتگی شده و پرواز را با مشکل مواجه می کند، این مشکل در منطقه نپال چندین برابر مشهود است و سبب می شود تا پرواز در این منطقه سخت تر باشد.
در سال های اخیر حوادث بی شماری در نپال رخ داده است. این موضوع باعث شده تا نپال تبدیل به کشوری شود که خطوط هوایی تمایل زیادی به پرواز از سمت کشورهای اتحادیه اروپا به این منطقه نداشته باشند. علاوه بر این، فرودگاه Lukla که در نزدیکی کوه های اورست قرار دارد یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود.
-
پرواز در برخی از کشورهای لاتین
در حالی که ممکن است مثلث برمودا تا حد زیادی به یک افسانه شباهت داشته باشد تا وقعیت، باید گفت خطر پرواز در آمریکای لاتین یک موضوع کاملا جدی و واقعی است. این منطقه دارای نرخ ایمنی 3.36 در طی پنج سال گذشته بوده است.
یک عامل استفاده از فناوری های قدیمی در صنعت هوانوردی این کشورها است. این موضوع می تواند پروازهای داخلی و خارجی از این مناطق را با مشکلات جدی مواجه کند. مساله دیگر قرارگیری این کشورها در نزدیکی خط استوا است.
طوفان های گرمسیری و تغییرات ناگهانی شرایط آب و هوا می تواند همراه با فناوری قدیمی پرواز و استانداردهای ایمنی پایین، این منطقه را به مکانی خطرناک برای انجام پروازهای داخلی و خارجی تبدیل کند.
-
مسیرهای طولانی پرواز
یکی از نکات مشترک بین مسیرهای خطرناک پرواز، طولانی بودن آن است. به طور کلی پرواز هایی که از کشورهای آفریقایی به سمت اروپا صورت می گیرد یا پروازهایی که از سایر نقاط جهان به سمت آفریقا انجام می شود، همگی طولانی مدت هستند.
هر چه قدر مسافت پرواز طولانی تر باشد و هواپیما مدت زمان بیشتری در آسمان بماند، احتمال بروز مشکل در هواپیما بیشتر است. با وجود اینکه در 99 درصد موارد اتفاقی رخ نمی دهد، با این حال ممکن است مشکلاتی در این پروازها به وجود آید.
بنابراین به طور کلی عوامل بسیار زیادی می تواند در بروز مشکل در مسیرهای پروازی و تبدیل شدن آن به یک مسیر خطرناک برای پرواز نقش داشته باشد. از عوامل طبیعی همچون شرایط سخت و غیر عادی آب و هوایی گرفته تا عوامل انسانی مانند جنگ های داخلی و استفاده از فناوری غیر استاندارد همگی در نا امن بودن مسیرهای پروازی تاثیر دارند.