اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

عجیب ترین فرودهای اضطراری

0 538

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

همانند سایر روش های حمل و نقل، حوادث در مسیرهای هوایی نیز اتفاق می افتد که می تواند باعث مرگ یا زخمی شدن مسافران زیادی شود. با این وجود در طی چند دهه گذشته، شاهد شاهکارهای قابل توجهی از خلبانانی بوده ایم که توانسته اند با استفاده از توانایی های خود از وقوع یک فاجعه جلوگیری کنند و جان هزاران مسافر را نجات دهند.

در این مقاله قصد داریم تا برخی از فرودهای اضطراری غیر عادی و در عین حال باورنکردنی را معرفی کنیم که با وجود سختی بسیار زیاد، خلبانان آن توانسته اند با موفقیت هواپیما را فرود آورند.

  • فرود هواپیمای خط هوایی U.S در رودخانه هادسون

فرود اضطراری هواپیمای خط هوایی U.S در رودخانه هادسون

شاید یکی از مستند ترین فرودهای اضطراری که تاکنون رخ داده مربوط پرواز 1549 خط هوایی U.S است. پروازی که توسط کاپیتان قهرمان، چسلی سالنبرگر (Chesley Sullenberger) انجام شد. در 15 ژانویه 2009 هواپیمای ایرباس 320 خط هوایی یونایتد در هنگام پرواز در فاصله ای کمتر از پنج مایل از فرودگاه با یک گله از غازهای کانادایی برخورد کرد.

برخورد با پرندگان یکی از بدترین حوادثی است که می تواند در حین پرواز رخ دهد. در این مورد نیز در اثر این برخورد تمام موتورهای هواپیما از کار افتادند. به این ترتیب خلبان سالنبرگر قادر به رسیدن به هیچ فرودگاهی نبود.

در نتیجه می بایست در سریع ترین زمان ممکن درست ترین تصمیم را می گرفت. در این هنگام فکر و تصمیم سریع خلبان باعث شد تا بتواند هواپیما را روی رودخانه هادسون در وسط شهر منهتن فرود آورد و جان 155 مسافر را نجات دهد.

در این سانحه مشخص شد که خلبان هواپیما به هیچ عنوان فرصت کافی برای بازگشت به فرودگاه را نداشته است. به این ترتیب این حادثه به معجزه رودخانه هادسون معروف شد و یکی از مقامات هیئت ایمنی حمل و نقل هوایی آمریکا آن را به عنوان موفق ترین فرودهای اضطراری روی آب در تاریخ حمل و نقل هوایی توصیف کرده است. به گونه ای که به خلبانان و تمامی خدمه این پرواز به پاس این موفقیت مدال انجمن صنفی خلبانان و ناوهای هوایی اعطا شده است.

  • فرود ایمن DHL A300 پس از حمله موشکی

فرود ایمن DHL A300 پس از حمله موشکی

در 22 نوامبر سال 2003، یک هواپیمای سنگین باری DHL A300 متعلق به حمل و نقل هوایی اروپا، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بغداد عراق با یک موشک زمین به هوا برخورد کرد. این موشک به نوک بال چپ هواپیما اصابت کرده بود.

خسارت شدید بال منجر به آتش سوزی و از بین رفتن سیستم های کنترل پرواز شد. به گونه ای که در همان یک دقیقه اول برخورد موشک به هواپیما تمام سیستم هیدرولیکی آن از کار افتاد. از دست دادن کامل کنترل هواپیما به معنی از کار افتادن کامل فلپ ها، اسپویلرها، آیرون ها و پروانه های بال هواپیما است.

در این حالت، هنگامی که بال چپ هواپیما در حال سوختن بود، خلبان Genotte با مهارت بسیار زیادی از فشار موتور (thrust vector) استفاده کرد تا بتواند هواپیما را از طریق موتور متناوب به سلامت روی زمین بنشاند.

در یک تجربه باور نکردنی در کنترل هواپیما از این طریق پس از یک فرود ناکام، سرانجام خلبان موفق شد تا هواپیما را به سلامت فرود آورد. در تحقیقات پس از وقوع این حادثه مشخص شد که تنها 8 دقیقه زمان داشته تا بال های هواپیما در اثر برخورد موشک کاملا دچار آتش سوزی شود.

  • فرود اضطراری پرواز 143 خط هوایی کانادا

فرود اضطراری پرواز 143 خط هوایی کانادا

خط هوایی 143 کانادا مسئول انجام پروازهای مسافربری داخلی بین مونترال و ادمونتون است. در یکی از پرواز های این خط هوایی در 23 ژانویه سال 1983 یک هواپیمای بوئینگ 767 در ارتفاع 41000 پایی، در حین پرواز با هشدار جدی اتمام سوخت مواجه شد.

خلبان این پرواز رابرت پیرسون (Robert Pearson) بود که علاوه بر داشتن 15000 ساعت تجربه پرواز دارای سابقه پرواز با هواپیمای بی موتور نیز بوده است. در نتیجه در کمال ناباوری، توانست یک فرود اضطراری در پایگاه سابق نیروی هوایی سلطنتی کانادا که امروزه به یک پیست اتومبیل رانی تبدیل شده، داشته باشد.

نکته جالب توجه در رابطه با این فرودهای اضطراری این است که خلبان تنها با استفاده از قدرت توربین ها توانست تا سرعت هواپیما را کنترل کند و آن را بدون داشتن تلفات در پایگاه نظامی فرود آورد. در طی این حادثه غیر معمول، این هواپیما لقب Gimli Glider را بدست آورد.

تحقیقات نشان داد که علت بروز این حادثه، ترکیبی از نقص های شرکتی و خطای انسانی بوده است که سبب شده تا هواپیما نتواند سوخت کافی برای پرواز داشته باشد. در واقع سوخت گیری اشتباه هواپیما در واحد های متریک سبب بروز این اتفاق بوده است.

  • فرود پرواز 767 خط هوایی LOT Polish بدون چرخ دنده

فرود پرواز 767 خط هوایی LOT Polish بدون چرخ دنده

در تاریخ 1 نوامبر 2011، هواپیمای 767 بوئینگ خط هوایی لات پولیش یک فرود اضطراری بدون چرخ دنده پس از پرواز از ایالات متحده آمریکا به سمت ورشو لهستان داشت. این حادثه به دلیل نشت در یکی از سیستم های هیدرولیک هواپیما رخ داد که سبب شده بود تا تمامی مایعات هیدرولیک چرخ دنده ها از بین برود در نتیجه در هنگام فرود باز شدن چرخ دنده ها با مشکل مواجه شود.

با وجود اینکه خلبان هشدار مربوط به نقص سیستم هیدرولیک را تنها 30 دقیقه پس از پرواز از فرودگاه ایالات متحده امریکا دریافت کرد اما به صورت عادی به پرواز خود ادامه داد تا مقدار زیادی از بار سنگین ناشی از سوخت هواپیما کاهش یابد تا در هنگام فرود اضطراری هواپیما در حالت و وزن عادی خود قرار داشته باشد.

به این ترتیب خلبان هواپیما، کاپیتان Tadeusz Wrona به فرودگاه ورشو اطلاع داد که به دلیل خرابی در سیستم هیدرولیکی قادر به باز کردن چرخ ها و فرود نیست. در این زمان کاپیتان تصمیم گرفت تا هواپیما را به مدت 1 ساعت بالای فرودگاه بچرخاند تا هم سوخت اضافی هواپیما مصرف شود و هم فرصت کافی برای فراهم کردن تجهیزات کمک رسانی برای فرودگاه فراهم باشد.

به این ترتیب فرودگاه به منظور ورود این هواپیما کاملا تخلیه و جاده های اطراف آن نیز به منظور قرار دادن خدمات اضطراری مسدود شد. از سایر پرواز ها به مقصد ورشو نیز خواسته شد تا مسیر خود را تغییر دهند یا به فرودگاه مبدا بازگردند.

در نهایت خلبان این پرواز توانست در ساعت 14:40 در باند 33 فرودگاه ورشو به سلامت هواپیما را فرود آورد و به این ترتیب جان 231 مسافر را نجات دهد.

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات