هواپیماهای زیادی تاکنون به عنوان بدترین هواپیماها در نظر گرفته شده اند. بیشتر آن ها به دلایل کاملا درستی دیگر پرواز نمی کنند، اما برخی از آن ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این هواپیماها بپردازیم.
اغلب مردم بر این باورند که خطوط هوایی به اندازه خود هواپیما در ارائه خدمات نقش دارند. اما باید گفت که خود هواپیما در میزان رضایت مسافران نقش به سزایی دارد.
خود هواپیما تفاوت زیادی ایجاد می کند. اگر ما سعی در تمرکز داریم و کابین آنقدر بلند است که نمی توانیم بخوانیم یا کار کنیم، یا صندلی ها راحت نیستند، در این هنگام ما آن را بدترین هواپیمایی که تاکنون سوار شده ایم، می دانیم.
لطفا اگر هواپیمای مورد علاقه خود را در این لیست مشاهده کردید، اذیت نشوید. چرا که بودن نام هواپیمایی در این لیست به این معنا نیست که در یک مقطع تاریخ عالی نبوده است.
-
Boeing 737-200
قبل از شناخته شدن بوئینگ مکس 737 به عنوان هواپیمایی خطرناک، هواپیمای دیگری از این شرکت به خطرناک بودن شهرت داشت. آن هم هواپیمای بوئینگ 200-737 بود. هواپیمای بوئینگ 200-737 نیز به دلایل بسیاری شاید یکی از بدترین هواپیماها باشد.
همانگونه که بیان شد هواپیمای بسیار خطرناکی است. در حقیقت اغلب به عنوان یکی از خطرناک ترین هواپیمایی که تاکنون ساخته شده از آن یاد می شود، چرا که از 1095 فروند هواپیمای ساخته شده از این مدل، 96 فروند آن سقوط کرده است.
این به تنهایی می تواند آن را به یکی از بدترین هواپیماها تبدیل کند. با این وجود، هواپیمای 200-737 حتی براساس استانداردهای دهه 1960 نیز یکی از پر سروصدا ترین هواپیماها بوده است.
-
Airbus A340
A340 به اندازه ای که کند است، خطرناک نیست. برای بسیاری از مسافران به طور قابل ملاحظه ای ایثن هواپیما کند است. اینگونه به نظر می رسد که A340 موتور کافی ندارد که بتواند آن را از زمین بلند کند.
مسافران غالباً متوجه می شوند که A340 برای رسیدن به هوا و عبور از ارتفاع، مدت زمان بیشتری را نسبت به سایر هواپیماها صرف می کند. این بدان معنی است که مسافران غالباً در این هواپیما بیشتر دچار گرفتگی گوش می شوند.
این کندی در سرعت رفت و برگشت A340 نیز مشاهده می شود .A340 دارای سرعت کروز مسافرتی Mach 0.86 است که به طرز محسوسی کندتر از بوئینگ 777 (که اغلب در مسیرهای مشابه پرواز می کند) است.
-
Bombardier CRJ-200
Bombardier به دلیل ساخت برخی از هواپیماها مانند A220 و Challenger 350 معروف است. با این حال، هواپیماهای بدی مانند CRJ200 در این میان قرار دارد. CRJ دقیقاً مانند بسیاری از هواپیماهای دیگر بمباردیه یک جت منطقه ای است.
هر چند، بر خلاف دیگر جت های منطقه ای، CRJ200 فوق العاده نامناسب است. صندلی های آن به کوچکی بیش از اندازه برای انجام هر کاری معروف هستند. برای کسی که تقریباً شش فوت قد داشته باشد، باید گفت که سر وی با سقف تماس خواهد داشت.
پنجره ها نیز فوق العاده کوچک هستند، به این معنی که هرکسی که از بیماری مسافرتی رنج می برد یا از پرواز می ترسد، نمی تواند از پنجره بیرون را نگاه کند تا آرام شود.
-
Tupolev Tu-204
تو-204 قرار بود پاسخ روسیه به 757 باشد. اما دقیقاً مانند 757 این هواپیما نیز دارای نواقصی بود. تو-204 به دلایل مختلف به عنوان یکی از بدترین هواپیما شناخته می شود. اول از همه، این هواپیما از دیدگاه مهندسی به اندازه ای بد ساخته شده بود که، FAA از صدور گواهینامه برای پرواز آن خودداری کرد.
همچنین به دلیل داشتن مشکل در بارگیری نیز مشهور است و مسافران هنگام پیاده شدن از هواپیما دچار مشکل هستند. تعداد کمی پله با ارتفاع زیاد برای رسیدن به کابین هواپیما وجود دارد. این بدان معناست که مسافران غالباً برای پیاده شدن تلاش می کنند و همین امر باعث می شود بسیاری از استفاده از این هواپیما خودداری کنند.
-
Embraer EMB-120
پیش از آنکه Embraer سری محبوب ERJ و E-jet را بسازد، آنها خط EMB هواپیمایی را ایجاد کردند. اما مانند بسیاری از هواپیماهای دیگر، برخی از آن ها نیز وحشتناک بودند. بدترین هواپیما در بین آنها توربوپروپ EMB-120 بود. دلایل مختلفی وجود دارد که این هواپیمای مسافربری جزو بدترین ها محسوب می شود و مهمترین آنها سابقه ایمنی آن است.
در سال 1991 بسیاری فروپاشی پرواز Continental Airways EMB-120 را به یاد دارند. در آن زمان این هواپیماها قدیمی نبودند. در حال حاضر، بسیاری از آن ها به 40 سال خدمت خود نزدیک می شوند چه مطمئناً عواقبی را به همراه خواهد داشت.
همچنین این واقعیت وجود دارد که این هواپیما نسبت به سایر توربوپروپ ها با سن مشابه پر سر و صداتر است. در حقیقت، بسیاری از مسافران متوجه شده اند که پرواز با این هواپیما و استراحت در آن به دلیل سر و صدا چقدر دشوار است.
-
Antonov An-32
آنتونوف 32 یک هواپیمای کلاسیک روسی است. مانند بسیاری از هواپیماهای روسی، در ابتدا به منظور مسافرتی ساخته نشد، در حقیقت هدف از ساخت این هواپیما استفاده به منظور حمل و نقل نظامی برای ارتش اتحاد جماهیر شوروی بود.
با این وجود، پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در 1991، بسیاری از هواپیماهای آنتونوف 32 در خارج از روسیه قرار داشتند. در نتیجه، آنها برای خرید هواپیماهای ترابری مدرن و غربی فروخته شدند.
این امر باعث شد بسیاری از خطوط هوایی منطقه ای کوچک این وسایل حمل و نقل شوروی را که از کار افتاده اند خریداری کنند و آنها را برای استفاده در خطوط هوایی تغییر دهند. هر چند، تبدیل ها به طور کلی منجر به کیفیت پایین، هم در طراحی و هم در ساخت شد.
تا به امروز، آنتونوف 32 در 11 تصادف حضور داشته و حداقل 403 کشته برجای گذاشته است. همچنین این واقعیت وجود دارد که نویز موجود در کابین این هواپیما به دلیل عدم وجود عایق صدایی که در سایر هواپیماها قرار دارد، تقریباً غیرقابل تحمل است.
-
Boeing 757-200
هواپیمای 200-757 شاید یکی از نمادین ترین هواپیماهای بوئینگ پس از 747 باشد که تاکنون ساخته شده است. دقیقاً مانند تو-204، 757 نیز دارای مشکلاتی در هنگام سوار کردن مسافران است. بسیاری از مسافران می دانند که در هنگام سفر با این هواپیما می بایست در صف های طولانی منتظر بمانند. باید گفت این مشکل نه تقصیر فرودگاه است و نه مسافران در حال سوار شدن، بلکه نتیجه مستقیم طراحی هواپیما است.
-
Ilyushin Il-96
ایل 96 با عنوان جت جامبو شوروی شناخته می شود. از نظر ظرفیت، طراحی و کاربرد با 747، A340 و MD- 11 قابل مقایسه است. همانند بسیاری از جت های ساخت روسیه، در رقابت با غرب موفق نبوده است.
Il-96 به مراتب کند تر از A340 است (همانطور که قبلاً نیز اشاره شد). بلند شدن این هواپیما از A340 نیز بیشتر زمان می برد. سرعت پرواز آن نیز به مراتب کمتر است.
هواپیمای ایل 96 نیز نواقصی را که بسیاری از هواپیماهای مسافربری عصر شوردی دارند، مانند عدم نگهداری مناسب را در خود جای داده است. این بدان معنی است که در هنگام پرواز سر و صدا امری غیر معمول نیست.
این واقعیت نیز وجود دارد که صندلی های دوره اتحاد جماهیر شوروی نیز راحت نیستند. ممکن است مسافران روسی آن را نادیده بگیرند، اما مسافران غربی حتی در اوایل پرواز از درد شدید کمر شکایت می کنند.
-
COMAC ARJ21
چین نسبتاً دیر به بازی هوانوردی رسید. اولین سازنده هواپیمای آنها در سال 2008 تاسیس شد. اولین هواپیمای آنها ARJ21 بود و به منظور كمك به وابستگی چین به سازندگان هواپیماهای خارجی مانند ایرباس و بوئینگ طراحی شده است.
ARJ21 به گونه ای طراحی شده که شبیه به MD-80 و MD-90 است. ARJ21، دقیقاً مانند MD-80/90 قدیمی بوده و مصرف سوخت بالا در مقایسه با هواپیماهای دیگر، منجر به ساخت تنها 32 فروند از این مدل هواپیما شده است.
-
Airbus A380
A380 تقریباً از نظر تمام معیارها یک فناوری پیشرفته است. اما باید گفت متاسفانه تنها در معیارها، A380 ممکن است بهترین هواپیمای موجود در نظر گرفته شود. هر چند این هواپیما از نظر مهندسی بسیار شگفت انگیز است اما مشکلاتی در زیر ساخت های آن وجود دارد.
فقط تعداد محدودی از فرودگاه های دنیا می توانند اندازه و وزن A380 را در خود جای دهند. بسیاری از مسافران نیز متوجه شده اند که صف های سوار شدن و خروج هواپیما تقریبا غیرقابل تحمل است. تصور کنید تقریبا 800 مسافر تنها می توانند از دو درب وارد یا خارج شوند.
همچنین به دلیل تعداد زیاد مسافر، صف های کنترل گذرنامه تقریباً غیرقابل تحمل است. بررسی چمدان نیز دردسری دیگر است، تقریباً 800 نفر در تلاشند یکی از 800 چمدان را که متعلق به آن ها است را بردارند.
-
Ilyushin Il-62
Ilyushin Il-62، بسیاری از همان مشکلاتی را که Il-96 با آن مواجه است را دارد. هواپیمای Il-62 هواپیمای بسیار کندی است. از نظر طراحی و مشخصات تجاری قابل مقایسه با سایر هواپیماها نیست. راحتی صندلی ها تقریباً در حد صفر است، به گونه ای که احساس می کنید روی یک سنگ هستید تا اینکه روی یک صندلی هواپیما نشسته باشید.
همچنین به دلیل عدم تعمیر و نگهداری از نظر استاندارد ایمنی ضعیف و یکی از بدترین هواپیما است. همچنین این گمان وجود دارد که طرح این هواپیما از طریق جاسوسی جماهیر شوروی بر گرفته از VC-10 است که به جای بهبود طراحی، بدتر شد تا نتیجه ای کامل در جاسوسی ظاهر نشود.