اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی
0 0 vote
Article Rating

خط هوایی TWA، افتخار تا سقوط

0 30

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

اگر 50 سال پیش پرواز داخلی یا بین المللی را به مقصد آمریکا یا در این کشور انجام داده باشید، قطعا خط هوایی TWA یکی از انتخاب های شما بوده است. اما اگر امروز هم به دنبال آن هستید، باید بگوییم که هیچ چیزی از آن وجود ندارد.

هر چند این شرکت در سال 2001 با شرکت آمریکایی ادغام شد. اما باید گفت که تنها سایه ای از بزرگترین خط هوایی جهان باقی مانده است. اما به واقع چه عامل یا عواملی باعث شد تا TWA به کار خود پایان دهد؟ در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی قصد داریم شروع تا پایان این شرکت هواپیمایی را بررسی کنیم.

  • دهه 30 و 40 میلادی، Howard Hughes و Pan Am

در سال 1930، خط هوایی Trans World از ادغام دو شرکت وسترن و حمل و نقل بین قاره ای به وجود آمد. این شرکت کار خود را با پست هوایی در آمریکا آغاز نمود و سپس گسترش پیدا کرد و در دهه 40 میلادی به آرامی پروازهای تجاری داخلی و سپس بین المللی خود را آغاز نمود. وسترن ایر اکسپرس در سال 1934 دوباره جدا شد اما TWA باقی ماند.

چند سال بعد، هوارد هیوز علاقه خود را در خصوص خرید این شرکت نشان داد و برای چند دهه کنترل TWA را در دست داشت. تا اینکه در سال 1966 مجبور به فروش سهام خود شد. به این ترتیب پروازهای بین المللی در سراسر شمال آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا درست به اسم TWA به عنوان یکی از بزرگترین خطوط هوایی بین المللی انجام شد.

کسانی که با صنعت هواپیمایی آشنا هستند ممکن است این خط وهایی برای آن ها یادآور شرکت کلاسیک دیگری یعنی Pan Am با همان سن و سال باشد. هر چند که پن ام کمی زودتر و در سال 1927 شکل گرفت اما هر دو از همان مدل پرواز به بین المللی استفاده می کردند. آنها رقیب بزرگی بودند و در زمانی تسلط کامل روی تمام پروازهای آمریکا داشتند.

خط هوایی Trans World

  • دهه 50 و 60 میلادی، Jet Age

هر دو خط هوایی Pan Am و TWA کمک بسیاری در عصر جت های مسافرتی کردند. دو شرکت هواپیمایی به عنوان رقیب عملکردهای مشابهی داشتند. حتی مارک تجاری آنها نیز مشابه بود.

Pan Am دوست داشت خودش را به عنوان “هواپیمایی مجلل” به بازار عرضه کند اما TWA رقیب بسیار جدی در این زمینه بود. در حالی که تبلیغات Pan Am روی غذای بهتر و شرایط مجلل تاکید داشت، خط هوایی  TWA پخش فیلم در طول پرواز را ابداع کرد و اولین خط هوایی بود که اقدام به چنین کاری می کرد.

در دهه 50 و 60 میلادی، هر دو خط هوایی رونق گرفتند و مشاغل زیادی را به وجود آوردند. به گونه ای که دهه 50 میلادی یکی از پر رفت و آمدترین سال ها برای این شرکت بود و TWA به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین شرکت های هواپیمایی بین المللی در آمریکا محسوب می شد و در موقعیت بسیار خوبی قرار داشت.

در این دوره، خط هوایی TWA به هواپیماهای بزرگ Boeing 707 برای پروازهای داخلی و بین المللی اعتماد داشت و به این ترتیب نقش بسیار مهمی در معرفی و پیشرفت این هواپیما در سایر خطوط هوایی نیز داشته است. TWA همچنین از نظر جت مسافرتی نیز پیشگام بود.

برای دوستداران تاریخ حمل و نقل هوایی باید گفت که نخستین هواپیمای بوئینگ 707 در ناوگان TWA با طول 145 فیت و وزن 250000 پوند در 20 مارس 1959 از سانفرانسیسکو به سمت نیویورک به پرواز درآمد.  

اما پس از چند سال مشخص شد که این هواپیما به هیچ عنوان با محیط سازگار نیست و طبق استانداردهای مدرن نه تنها آنها به هیچ وجه از نظر مصرف سوخت کارآمد نبودند بلکه کابوس زیست محیطی نیز محسوب می شدند چرا که میزان زیادی آلاینده وارد جو می کردند.

اما به هر حال این هواپیما در زمان خود پیشرفت چشمگیری را در زمینه کاهش زمان پرواز به همراه داشت. به گونه ای که پروازهای بین اقیانوس اطلس از نیویورک به لندن یا پاریس با هواپیمای 707 خط هوایی TWA در شش ساعت به پایان میرسید که این مدت کمتر از نیمی از زمان پرواز با سایر هواپیماها بود.

خط هوایی Pan Am و TWA

  • 1969 تا 1986: بدهی، نفت، تروریسم و ​​مشکلات بی پایان

با وجود تمام موفقیت هایی که خط هوایی TWA در دهه 50 و 60 میلادی کسب کرد. اما مشکلات بسیاری پس از آن برای این شرکت رخ داد. معاملات تجاری که در زمان هدایت این شرکت توسط هاوارد هیوز انجام شد، مشکلاتی را برای TWA به وجود آورد.

در طول دهه 60 میلادی، TWA به دلیل تصمیمات اتخاذ شده در سال های هیوز مجبور به مقابله با بدهی شد. همچنین این شرکت می بایست خود را با جت های عصر جدید سازگار می کرد اما سرعت او به اندازه سایر رقبایش نبود.

اما جدا از تمام مشکلات مالی و سازگاری با جت های جدید، باید گفت که مشکل جدی تری گریبان خط هوایی TWA را گرفت و آن هم مسئله تروریسم بود. در حالی که آنها تنها کسانی نبودند که این مشکل را تجربه می کردند، (رقیب دیرینه آن ها Pan Am نیز چندین حمله مشهور داشت) TWA از این نظر بسیار بدشانس بود. بین سال های 1969 و 1986، هواپیماهای این خط هوایی مورد چندین حمله تروریستی قرار گرفت.

1969، TWA 740: پروازی که از روم به تل آویو میرفت، توسط جبهه مردمی برای آزادی فلسطین ربوده شد. هر چند سرانجام همه 127 مسافر این پرواز آزاد و هواپیماربایان نیز دستگیر شدند.

1970، TWA 741: در این حادثه تروریستی پنج هواپیمای در حال حرکت از نیویورک به سمت لندن ربوده شدند. هر چند در این حادثه نیز خوشبختانه در نهایت تمام گروگان ها به سلامت آزاد شدند.  

1974، TWA 841: در پرواز از سمت تل آویو به نیویورک یه بمب در هواپیما منفجر شد و 88 سرنشین این هواپیما کشته شدند.

1976، TWA 355: یک پرواز از نیویورک به شیکاگو که توسط 5 جدایی طلب کروات ربوده شد که ادعا می کردند در هواپیما بمب کار گذاشته اند. هر چند که در نهایت مشخص شد که بمبی در کار نبوده است.

1985، TWA 847: پروازي از روم به آتن ربوده شد. هواپیماربایان مسافران هواپیما را مورد ضرب و شتم قرار دادند و یک ملوان نیروی دریایی آمریکا را به قتل رساندند.

1986، TWA 840: بار دیگر در پروازی از رم به آتن موارد منفجره در هواپیما منفجر شد که چهار کشته و نه زخمی بر جای گذاشت. هر چند خوشبختانه خلبان توانست فرود بیاید و جان دیگر مسافران را نجات دهد.

هیچ میزان ویرانی اقتصادی هرگز نمی تواند با هزینه چنین جنایات انسانی مطابقت داشته باشد. به این ترتیب خط هوایی TWA به دلیل لکه بر شهرت عمومی آنها که با این حملات همراه بود، ویران شد. درست است که این حملات تقصیر آن ها نبوده است اما در تمامی آن ها اسم TWA نیز همراه است.

سرانجام، به دلیل مشکلاتی که ایالات متحده آمریکا با برخی از کشورهای خاورمیانه داشت باعث شد تا در دهه 70 میلادی این کشورها تحریم های نفتی علیه آمریکا وضع کنند. این موضوع مشکلات زیادی را برای بسیاری از صنایع وابسته به نفت از جمله صنعت هوانوردی به وجود آورد. از آنجایی که پیش از این خط هوایی TWA به دلیل حملات تروریستی آسیب دیده بود این اتفاق می توانست برای آن ها کاملا فلج کننده باشد.

خط هوایی TWA

  • 1978: تخریب شدید TWA

اگر اطلاعاتی در خصوص چند دهه گذشته واشنگتن داشته باشید، می دانید که به ندرت توافق های دو جانبه در کنگره آمریکا شکل می گیرد. اما در موارد نادری که این اتفاق رخ داده بسیار به ضرر شرکت هایی مانند پن ام و TWA بوده است.

در زمان دولت ریگان، مقررات زدایی گسترده و سود زیاد و نابرابری درآمد در آمریکا به وجود آمد. یکی از این موارد تعیین قانون گذاری های جدید در خصوص مقررات هوایی در سال 1978 بود. پیش از آن، هزینه بلیط هواپیماها در تمامی شرکت های هواپیمایی نزدیک بهم و چیزی بود که دولت تعیین می کرد.

اما با وضع قانون جدید در آن سال، درآمد های هوایی برای هر شرکت آزاد و به شکل رقابتی درآمد. از یک سو، این سیاست باعث بهبود و تحریک رقابت های هواپیمایی شد. از طرف دیگر، چیزی که وجود داشت این بود که خطوط هوایی مانند TWA و Pan Am نمی توانستند از پس این رقابت برآیند.

  • 1984 تا 1992: کارل ایکان و کمک به کشتن TWA

تروریسم، مقررات زدایی و مشکل نفت کافی نیست؟ در نظر بگیرید که یکی از بدنام ترین چهره های تجاری را در تمام مدت به عنوان رئیس خود داشته باشید. کارل ایکان یکی از چهره های سرشناس تجاری است که به خودشیفتگی شناخته می شود. او در هر جایی که سرمایه گذاری می کند پس از مدتی خود ثروتمند تر می شود اما یک مکان فقیر را پشت سر خود به جای می گذارد.

به عنوان مثال، TWA را بگیرید. در سال 1984، TWA قبلاً به دلایلی که ذکر کردیم در تلاش بود. آنچه لازم بود ثبات و سرمایه گذاری بود. اما سرمایه گذاری بدست آورد که به جای توجه به پایداری طولانی مدت به بدست آوردن سود کلان کوتاه مدت توجه داشت.

نمونه ای کامل از این روش نحوه کنترل Icahn در خصوص مسیرهای پروازی خط هوایی TWA در لندن بود. این مسیر یکی از معدود مسیرهایی بود که بیشترین سود را برای این شرکت به همراه داشت. دقیقا مانند شرکت پن ام که مجبور شد برای ماندن در بازار رقبا برخی از مسیرهای پروازی خود را بفروشد، این شرکت نیز چنین تصمیمی را اتخاذ نمود.

با این تفاوت که خط هوایی TWA به مسیر لندن برای زنده ماندن نیاز داشت. اما کارل ایکان اینگونه تصور نمی کرد. او این مسیر را در سال 1991 به خط هواپیمایی آمریکا فروخت و یکی از بزرگترین منابع درآمد TWA را با 455 میلیون دلار قطع كرد.

او این کار را نه تنها برای نجات TWA بلکه برای بدست آوردن سود کلان کوتاه مدت برای خود انجام داد. هنگامی که ایکان 20٪ از سهام TWA را در سال 1985 خریداری کرد، عملا توانست کنترل این شرکت را بدست بگیرد. او با این کار 469 میلیون دلار بدست آورد در حالی که باعث مقروض شدن 540 میلیون دلاری این شرکت شد.

این نه تنها نشان می دهد که ایکان تا چه حد شرکت را به سمت نابودی کشاند، بلکه نشان می دهد این خط هوایی تا چه میزان به مسیرهای پروازی لندن برای زنده ماندن احتیاج داشت و چطور فروش آن توانست ضربه بزرگی به این شرکت وارد کند.

این به راحتی یکی از مخرب ترین اقدامات در از بین بردن شانس بقا TWA بود. در حالی که ممکن است بپرسیم چه چیزی TWA را نابود کرد؟ بهتر است بپرسیم چه کسی آن را نابود کرد؟ که قطعا پاسخ این سوال شخص کارل ایکان خواهد بود.

او در سال 1993 این شرکت را ترک کرد اما باید گفت که بخش بزرگی از شکوه و عظمت TWA نیز با او رفته بود. حال اگر این سوال را بپرسید که “چرا TWA از تجارت خارج شد؟” اکنون پاسخ آن را می دانید.

  • 1993 تا 2001: آخرین روزها و فروش به خط هوایی امریکن

اتفاقات برای خط هوایی TWA تنها بدتر می شد. زیرا دوباره یک فاجعه قدیمی دوباره رخ داد، انفجارها در پرواز. در 17 ژوئیه 1996، هواپیمای TWA 800 در پرواز از نیویورک به پاریس منفجر شد و 230 سرنشین آن همگی کشته شدند. در حالی که این حادثه به دلیل بروز جرقه در مخزن سوخت هواپیما رخ داد اما کافی بود تا خاطرات اتفاقات ترسناک قدیمی دوباره احیا شود و این آخرین چیزی بود که این شرکت به آن نیاز داشت.  

این اتفاق تقریبا تی خلاصی بود بر نابودی خط هوایی TWA، چرا که به دلیل علت احتمالی وقوع این سانحه بسیاری از پوشش های خبری بر این اساس بود که ناوگان TWA دیگر از کار افتاده هستند و نمیتوانند در بازار رقبا باقی بمانند.

به این ترتیب همانگونه که ذره ذره بروز اتفاقات گوناگون باعث از بین رفتن خط هوایی پن ام شد و این شرکت در سال 1991 به طور کامل محو گردید. باید گفت که همین اتفاقات برای خط هوایی TWA نیز رخ داد و این شرکت در سال 2001 فروخته شد. اما آخرین پرواز TWA چه زمانی بود؟ این شرکت آخرین پرواز خود را در تاریخ 1 دسامبر 2001 انجام داد. 

خط هوایی TWA

0 0 vote
Article Rating

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x