اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری پس از پرواز

0 152

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

بسیاری از مسافران معتقد هستند که بعد از هر سفر یا تعطیلات بیمار می شوند. مطالعات گوناگونی در این زمینه انجام شده است که بیشتر آن ها نشان می دهد که هواپیماها حامل مقدار قابل توجهی ویروس سرماخوردگی هستند.

مجله وال استریت طی مطالعه ای نشان داده است که خطر ابتلا به سرماخوردگی در هواپیماها تا 20 درصد افزایش دارد. همچنین مطالعه دیگری در مجله تحقیقات بهداشت محیط نیز بیان می کند، میزان خطر ابتلا به سرماخوردگی در هواپیما 113 بار بیشتر از گذراندن یک روز عادی روی زمین است.

محققان عامل اصلی افزایش ابتلا به بیماری پس از پرواز را رطوبت بسیار پایین درون کابین هواپیما می دانند. بیشتر خطوط هوایی تجاری در محدوده ارتفاع 30،000 تا 35،000 پا پرواز می کنند، جایی که رطوبت به طور معمول 10 درصد پایین تر است.

در چنین رطوبت کمی، مخاط بینی و گلوی ما خشک می شود، در نتیجه سیستم دفاعی بدن ما ضعیف شده و محیطی مناسب برای میکروب های سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می کند. این سیستم ایمنی، که سیستم ترشحی مخاطی نامیده می شود، اولین خط دفاعی بدن در برابر میکروب ها و باکتری های مضر است.

در ادامه برخی نکات که می تواند از ابتلا شما به بیماری پس از پرواز کمک کند را بیان می کنیم.

  • آب زیاد بنوشید

به نظر می رسد که نوشیدن مقدار زیادی آب نه تنها با اثرات کم آبی بدن در مسافرت مقابله خواهد کرد و مانع از سردرد، مشکلات معده، گرفتگی، خستگی و موارد دیگر شود، بلکه می تواند مکانیسم های ایمنی طبیعی پیشگیرانه شما را نیز تقویت کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

البته این مورد در زندگی عادی روزمره نیز وجود دارد. با این حال در هواپیما، جایی که بینی و گلو شما در خط مقدم جنگ با هوای بسیار خشک قرار دارد، نوشیدن مایعات می تواند بسیار کمک کننده باشد.

نوشیدن آب به صورت کم اما مداوم در طول پرواز ممکن است مؤثرتر از نوشیدن مقدار زیادی آب در یک زمان قبل یا هنگام پرواز باشد. این کار باعث می شود سیستم ایمنی شما در برابر خشکی طولانی حفظ شود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که منظور از مایعات، آب است و دیگر نوشیدنی ها مانند قهوه یا نوشابه نمی تواند آنچنان آب رسان باشند.

گزینه های دیگر برای مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی استفاده از دستمال مرطوب برای مرطوب کردن صورت و مجاری بینی است.

آب زیاد بنوشید

  • دستان خود را تمیز نگه دارید

دستان شما بیشترین نقطه تماس اولیه با ویروس های سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر میکروب های موجود در هواپیما و جاهای دیگر است. یک خط کاملا مستقیم از دست زدن به دسته صندلی، سپس به دهان و یک تب کامل تا چند روز بعد وجود دارد.

دانشمندان معتقدند که ویروس های عامل سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند ساعت ها بر روی پوست شما یا روی اشیاء و سطوح جامد زنده بمانند. به گفته Travelmath، کثیف ترین سطح هواپیماها شامل سینی صندلی، دریچه های هوای بالای سر، دکمه های شستشوی توالت و سگک های کمربند ایمنی است.

خوشبختانه، عمل ساده شستن دستان با آب گرم و صابون یک اقدام گسترده در برابر این انتقال میکروارگانیسم های مضر است. در صورت امکان، دستان خود را قبل از هر وعده غذایی در پرواز و بعد از پرواز نیز بشویید. به خاطر داشته باشید که آب درون هواپیماها به طور معمول قابل شرب نیست، بنابراین ممکن است بخواهید شستشوی دست را همراه با ضدعفونی کننده دست ترکیب کنید.

دستان خود را تمیز نگه دارید

  • بهداشت دندان را فراموش نکنید

همانطور که تمیز نگه داشتن دستان شما می تواند مانع از انتقال میکروب ها شود، استفاده از دهانشویه دهان نیز می تواند به محافظت شما در برابر میکروب ها و همزمان به مرطوب نگه داشتن گلوی شما کمک کند. فقط اطمینان حاصل کنید که بطری دهانشویه شما 3.4 انس یا کوچکتر باشد تا قوانین حمل مایعات و ژل ها به درون کابین هواپیما  را رعایت کنید.

بهداشت دندان را فراموش نکنید

  • ویتامین مصرف کنید

اثر واکنش سریع ویتامین ها تایید نشده است، اما بسیاری از مسافران معتقدند هنگامی که یکی دو روز پیش از سفر خود شروع به مصرف ویتامین میکنند، به ندرت دچار سرماخوردگی پس از پرواز می شوند.

هر چند محققان می گویند به طور قطع مشخص نشده است که استفاده از یک مولتی ویتامین استاندارد با دوز زیادی ویتامین C می تواند از بروز سرماخوردگی پس از پرواز کمک کند اما این را نیز تایید می کنند که می  تواند از شدت یا مدت علائم آن کم کند.

ویتامین مصرف کنید

  • از ورود میکروب های موجود در هوا جلوگیری کنید

NIH میکروب های موجود در هوا را به عنوان یکی از دو منبع مهم عفونت ویروس سرماخوردگی ذکر می کند. به همین جهت برخی از مسافران برای جلوگیری از ابتلا به عفونت یا محافظت در برابر افرادی که بیمار هستند از ماسک استفاده می کنند.

هر چند، در استفاده از ماسک نیز باید به این نکته توجه داشت که طول عمر ماسک ها نزدیک به دو ساعت است و پس از آن باید تعویض شود. در حالی که بسیاری از مسافران تحمل داشتن ماسک روی صورت در طول پرواز را ندارند، اما برای برخی دیگر این یک روش مناسب برای جلوگیری از ورود میکروب است.

اگر مایل به استفاده از ماسک نیستید، برای اجتناب از میکروب می توانید صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید. طبق یک مطالعه مشخص شده است، افرادی که در صندلی کنار راهرو می نشینند بیشتر در معرض میکروب ها قرار دارند.

اما در نهایت باید گفت که خیلی مهم نیست که کجا نشسته اید، شما می توانید از هواکش بالای سر خود استفاده کنید تا میکروب ها را از صورت دور کنید. یک متخصص طب حمل و نقل هوایی بیان می کند که برای دور کردن میکروب ها از دهان و بینی خود، باید جریان هوا را به صورت زاویه دار تنظیم کنید.

با توجه به نکات گفته شده، از این پس شما می توانید با رعایت این نکات ساده و انجام آن ها پیش از سفر یا در طول پرواز از بروز بیماری پس از سفر خود جلوگیری کنید. به طور کلی به این نکته نیز توجه داشته باشید که سعی کنید همواره پیش از سفر و در طول سفر سیستم ایمنی بدن خود را قوی سازید. 

از ورود میکروب های موجود در هوا جلوگیری کنید

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات