اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

چه اتفاقی برای شرکت هواپیمایی Flybe افتاد؟

0 140

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

در مارس سال 2020، Flybe پرواز خود را متوقف کرد. این آخرین تلفات اقتصاد بریتانیا بود که دستخوش تغییرات گسترده ای قبل از Brexit شد. مشهورترین این تلفات، آژانس مسافرتی و هواپیمایی توماس کوک بود که از سال 1841 تا 2019 فعالیت داشت.

بله کاملا درست است. توماس کوک از زمان سلطنت ملکه ویکتوریا و کتاب های خواهران برونته تا بوریس جانسون و جزیره عشق فعالیت داشته است. مردم انگلیس در همه جا این شعار بزرگ را می شناسند: “تنها آن را رزرو نکنید، توماس کوک را رزرو کنید!”

اما در مورد فلای بی چطور؟ در ادامه این مقاله قصد داریم در ابتدا به چگونگی آغاز و پیشرفت آن و بیشتر از همه به چرایی شکست فلای بی بپردازیم.

  • 1979 تا 2002: Jersey European Airways به Flybe

ناوگان اولیه Jersey European Airways شامل داگلاس DC-3 بود که از نوع پروانه محور بود. این را بخاطر بسپارید که سال 1979 است. اگر انگلیس می توانست از تام بیکر به عنوان دکتر چهارم لذت ببرد، مطمئناً جرسی اروپایی ایرویز می توانست در سفرهای هوایی بهترین باشد.

خوب، به خاطر داشته باشید که در حالی که اقتصاد دهه 70 ایالات متحده بد بود، در انگلیس اوضاع حتی بدتر شد. پایان امپراتوری بود و پوند بسیار تضعیف شده است. خوشبختانه، Jersey European Airways مدرنیزه شد و به تدریج جت ها را به ناوگان خود وارد کرد. اولین جت آنها 1415s هوافضای بریتانیا بود که برای سرویس های کوتاه طراحی شده بودند.

این کار کاملاً خوب عمل کرد زیرا شرکت هواپیمایی Jersey European Airways یک شرکت هواپیمایی منطقه ای بود. مسیرهای آنها کوتاه بود و اغلب در فرودگاه های کوچکتر و ارزان تر مانند گاتویک در لندن متوقف می شد.

در بزرگترین آنها، این هواپیما ها می تواند 112 سرنشین داشته باشد، طول آنها 102 فوت بوده و دارای طول بالهای 86.4 فوت، موتورهای Lyoming ALF 502R-5 ، Avro RJ: Honeywell LF 507-1F و حداکثر سرعت آن تقریباً 490 مایل در ساعت است.

این پیشرفت ها تا دهه 90 به عنوان سرویس های هواپیمایی انگلیس، در مسیری کوتاه از اتحادیه اروپا ادامه یافت، تا اینکه سرانجام در سال 2002 به Flybe تغییر یافت.

1979 تا 2002: Jersey European Airways به Flybe

  • 2002: تولد Flybe

در حالی که سال های زیادی در صنعت هوانوردی جهان طول کشید تا دوباره پس از حادثه یازده سپتامبر بهبود یابند، سرانجام این کار انجام شد و هنگامی که مردم دوباره آماده پرواز شدند، پرواز با Flybe آماده بود. آنها مسیری طولانی را از مبدا خود طی کرده بودند و هوافضا 146s انگلیسی را به Q400s و همچنین Embraer 195 ارتقاء دادند.

هواپیمای سابق یک هواپیمای توربوپروپ شبیه به هواپیماهای مورد استفاده در ناوگان آلاسکا ایر است. مدل های آلاسکا ایر دارای 76 صندلی و خدمه ای شامل دو خلبان و دو سرنشین پرواز است. تقریباً 108 فوت طول دارد، طول بالهای آن بیش از 93 فوت و حداکثر سرعت آن 414 مایل در ساعت است.

Embraer 195 یک بروزرسانی بزرگتر بود، شعاع پروازی که می توانست بیشتر اروپا را پوشش دهد و حداکثر دامنه عملیاتی آن فقط 2600 مایل بود. به این ترتیب به فلای بی اجازه می داد تا از نظر تئوری مسافران خود را به اکثر مناطق عضو اتحادیه اروپا ببرد.

Embraer 195 بسته به مدل، بین 100 تا 124 صندلی دارد و طول بال های آن 118 فوت است و از دو توربوفن 62.3 KN (14،000lb) General Electric CF34-8E در آن استفاده می شود. آنها خیلی سریعتر از مدلهای دیگر Flybe بودند، و تقریباً به سرعت 630 مایل در ساعت رسیدند.

تولد Flybe

  • 2002 تا 2010: خدمات گسترده و انقلاب آنلاین

در حالی که Flybe همیشه یک الگوی منطقه ای بوده است و گرچه این شهرت را حفظ می کرد، با این وجود، جت های جدید به آن اجازه می داد تا دامنه خدمات خود را گسترش دهد. به این ترتیب، علاوه بر دفتر مرکزی در اكستر و مراكز اصلی انگلستان در بیرمنگام، منچستر، نیوکاسل، ساوتهمپتون، ادینبورگ، گلاسکو، کاردیف و جرسی، خدمات خود را در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا اضافه كرد.

پرواز هواپیمایی Flybe نیز به روزهای شرکت اروپایی جرسی ایرویز، یعنی یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت رسید. با پرواز مجدد فلای بی، تعداد زیادی هواپیمای جدید از سوی شرکت هواپیمایی به وجود آمد تا مشتریان با رویکرد کاهش هزینه، مشتریان را به خود جلب کنند.

به عنوان مثال، Flybe تخفیف بلیط های یک طرفه را معرفی کرد. در حالی که هنوز دیده می شد که Brexit چگونه بر سفر بین انگلیس و اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد، در این مرحله، این بلیط های ارزان قیمت بین این دو، انگیزه برای پرواز پس از 11 سپتامبر را فراهم می آورد.

علاوه بر این، فلای بی یک کلاس خدمات را برای همه ارائه داد. به همه صندلی های اقتصادی یکسان پیشنهاد شد، پس مطمئناً همه برابر بودند؟ خوب، همانطور که در کتاب مزرعه حیوانات گفته شده است”بعضی از حیوانات نسبت به سایرین بیشتر برابر هستند”. در خصوص Flybe نیز این گونه بود.

مطمئنا همه کلاس پرواز اقتصادی را تجربه کرده اند، اما در اینجا بلیط برای “Economy Plus” وجود داشت که امکانات مسافرتی بیشتر از جمله تنقلات و نوشیدنی های رایگان را فراهم می کرد. علاوه بر این، Flybe اقداماتی را برای جلوگیری از انجام بیش از حد رزرو و معرفی بهتر خدمات و جبران برای مشتریانی که با تاخیر مواجه هستند، انجام داد.

دومین حرکت Flybe بسیار جذاب است. بخاطر داشته باشید بخشی از آنچه که توماس کوک را در سال 2019 فرو ریخت، عدم در آغوش گرفتن مسافرت آنلاین و رزرو هواپیمایی به جای عملکردهای دیرینه آنها بود. با تمرکز بر دنیای نوظهور تجارت آنلاین و رزرو در صنعت هواپیمایی، به نظر می رسد که فلای بی خود را در موقعیت بهتری قرار داد. اما، چرا آنها به سرنوشت مشابهی رسیدند؟

خدمات گسترده و انقلاب آنلاین

  • 2011 تا 2017: سیگنال های مختلط

در یک سطح، به نظر می رسید که همه چیز برای Flybe خوب پیش می رود. جیم فرانسوی از ملکه مدال شوالیه دریافت کرد. علاوه بر این، در 14 ژانویه سال 2008، فلای بی اعلام کرد که آنها با شرکت هواپیمایی اسکاتلند Loganair توافق نامه امضا کرده اند. آنها همچنین توانستند BA Connect را به دست آورند.

Flybe در اطلاعیه ای در وب سایت خود اظهار داشت: “اولین در نوع خود تاکنون برای یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت و مطابق با فلسفه ابتکاری… Flybe به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی منطقه ای اروپا”. در دسامبر سال 2010، فلای بی در بورس اوراق بهادار لندن معامله شد.

با این وجود، دردسرها آغاز شد. فشارهای مربوط به بهره برداری از بودجه یک شرکت هواپیمایی در حال ایجاد بود و در سال 2013 بی بی سی گزارش داد که Flybe  مسیرهای خود از جزایر کانال به گاتویک را به ارزش 20 میلیون پوند فروخته است. فلای بی همچنین خدمات Belfast-London خود را نیز به پایان رساند.

این توافق باعث نگرانی در مورد آینده شرکت و خدمات هوایی این شرکت در این مسیرها شد. علاوه بر این، در این زمان بی بی سی گزارش داد “خلبانان پرواز Flybe با کاهش 5٪ دستمزد خود توافق کرده اند”. همچنین برکناری 600 کارگر این شرکت نیز یکی دیگر از نشانه های بد بود.

مشکلات این شرکت ادامه یافت. جیم فرانسوی در آگوست همان سال، جانشین سعد حمد شد که قبلاً در EasyJet حضور داشت. در مقاله ای در تلگراف، حمد اظهار داشت: “ما در حال کوچک شدن هستیم تا رشد کنیم” ،که احتمالاً در آن زمان معقول بوده است.

با این وجود، در سال 2015 مشاهده شد که Flybe  مسیرهایی را از فرودگاه کاردیف (و 50 کار به همراه آن) به کورک، دوبلین، میلان، مونیخ، پاریس و فراتر از آن اضافه کرده است. این موارد همچنین شامل توافقنامه سال 2016 با شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی SAS برای پرواز چهار فروند ATR 72-9 در مسیرهای آن ها نیز بوده است.

اما حمد در سال 2016 از مدیریت این شرکت کنار می رود و به این ترتیب رهبری ناپایدار هم به مشکلات Flybe اضافه می شود. تمام این مشکلات در قیمت فلای بی در بورس اوراق بهادار لندن تاثیر گذاشت.

در این مرحله، قیمت سهام آن به پایین ترین سطح 1 رسید، در حالی که در روزهای نسبتاً خوب سال 2010، به سطح 295 رسیده بود. به این ترتیب، Flybe در سال 2015 مبلغی معادل 35و7 میلیون پوند را از دست داد که یک فاجعه محسوب می شد و منجر به قطع مسیر ها گردید.

مدیرعامل جدید این شرکت، کریستین اورمایرس-ودنر، سعی کرد کشتی را از غرق شدن نجات دهد و آن را ثابت نگه دارد. اما قیمت سهام در حال سقوط بود، مسیرها کاهش می یافتند وگسترش ها به همان روشی که مدیریت قبلی امیدوار بود، پیش نمی رفت.

سیگنال های مختلط

  • 2018 تا 2019: پیشنهاد مزایده

Flybe به اوج مشکلات خود رسیده بود و از سال 2018 به بعد در معرض ورشکستگی قرار داشت. بنابراین تلاش برای مزایده آن آغاز شد. البته آن ها همچنان در تلاش بودند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. با این حال، سال 2018 یکی از نخستین تلاش های پرمخاطره برای از بین بردن آنها بود.

در تاریخ 22 فوریه، Stobart Air پیشنهاد واگذاری را اعلام کرد و تلاش کرد کل شرکت را با مبلغی اعلام نشده خریداری کند. این اقدام با خوشبینی سرمایه گذاران روبرو شد، زیرا یک مقاله رویترز در آن روز نشان می داد که سهام در این شرکت با 26 درصد افزایش به 43.5p رسیده است.

هر چند در واقعیت اینگونه نبود و دقیقاً یک ماه بعد، در 22 مارس، تلگراف اعلام کرد که این معامله مردود است و قیمت سهام به سطح قبلی خود کاهش یافت. در سال 2019 نیز برای بار دوم در 14 نوامبر، بی بی سی اعلام کرد Flybe برای فروش است.

با وجود کاهش قیمت سهام، فلای بی همچنان مشتریان خود را داشت، چرا که زمانی بزرگترین شرکت هواپیمایی منطقه ای اروپا محسوب می شد. بنابراین مطمئناً با استراتژی مناسب سرمایه گذاری می تواند شکوه سابق خود را پس بگیرد و دوباره سودآوری کند.

اعضای ویرجین ایرویز مطمئناً چنین فکری کرده اند و پیشنهاد 600،000 پوندی را برای پرواز ضعیف Flybe ارسال کردند. در نهایت در 21 فوریه سال 2019 این شرکت به کنسرسیوم سابق فروخته شد.

پیشنهاد مزایده

  • 2020: کشته شدن Flybe توسط بدهی و COVID-19

آیا Flybe متعلق به ویرجین است؟ خوب ، نه کاملاً، زیرا غیرقابل باور است اما وضعیت Flybe بعد از فروش بدتر می شود. علی رغم اینکه دوباره به “Virgin Connect” تغییر نام داد و به خانواده ویرجین ایرویز منتقل شد، فلای بی هنوز در زمین لرزانی قرار دارد.

Flybe نگران بود که ناوگانش توسط طلبکاران تصرف شود که بعد از آن در سال 2020، COVID-19 اتفاق افتاد. نیازی به گفتن نیست که COVID-19 صنعت مسافرتی را ویران کرده است. اما خطوط هوایی مانند فلای بی که در حال حاضر خود دچار مشکلاتی هستند، این موضوع باعث شده تا آسیب پذیرتر باشند.

این شرکت هواپیمایی به پول نیاز داشت و دولت انگلستان قبلاً در نظر داشت تا وام 100 میلیون پوندی به آن بدهد. اما COVID-19 در اولویت همه قرار گرفت. بریتانیا نیز هزینه های COVID-19 و نگرانی های خاص خود را دارد. سرانجام، پایان Flybe رسماً در 5 مارس 2020 رسید، هنگامی که تمام فعالیت های خود را متوقف کرد.

حال چه کسی جایگزین Flybe خواهد شد؟ این یک سوال باز است. شاید ویرجین باشد. از بین رفتن این شرکت هنوز به اندازه کافی تازه است که صحبت هایی در مورد احیای آن وجود دارد و مدیران سابق آن هنوز مجوز فعالیت خود را حفظ کرده اند.

کشته شدن Flybe توسط بدهی و COVID-19

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات