بیشتر مردم شیفته هلیکوپتر هستند که با توجه به قابلیت هایی که این وسیله پروازی دارد، خیلی هم جای تعجب نیست. این پرندگان قادر هستند تا در بیشتر جهات پرواز کنند، در هوا معلق بمانند و در صورت لزوم حتی روی آب نیز فرود بیایند.
تمام این ویژگی ها باعث شده تا بالگردها به عنوان یک وسیله پروازی خلاق و پرکاربرد شناخته شوند. اما آیا تاکنون همانند هواپیما به این موضوع فکر کرده اید که چه کسی یا کسانی و در چه زمانی هلیکوپتر را اختراع کرده اند؟
اگر شما هم مانند من به تاریخچه و شکل گیری این وسیله پروازی بسیار کارآمد علاقه مند هستید، تا انتهای این مقاله در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی با ما همراه باشید.
از حدود سال 400 قبل از میلاد هنگامی که کودکان چینی با اسباب بازی های پرنده بامبو که شبیه هلیکوپترهای امروزی بودند بازی می کردند، مردم به این ماشین پرنده علاقه مند شده اند و در سال 1861 بود که برای اولین بار اصطلاح هلیکوپتر را برای آن به کار بردند.
-
چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟
پل کرنو، سازنده دوچرخه فرانسوی، به دلیل اختراع هلیکوپتر در سال 1907 شناخته می شود. او سازنده اولین هلیکوپتری بود که امروزه آن را می شناسیم و توانست در حدود 20 ثانیه از زمین بلند شود.
مخترع هلیکوپتری را که اولین پرواز خود را با دو مسافر انجام داد، فردی فرانسوی به نام اتین اوهمیچن است. او این کار را اندکی پس از برنده شدن جایزه 90000 برای پرواز با هلیکوپتر خود به دنبال یک مدار مثلثی به طول 1 کیلومتر انجام داد.
-
تاریخچه اولیه هلیکوپتر
در سال 1870 هلیکوپترهای اسباب بازی که به نوارهای پلاستیکی مجهز بودند، ساخته شدند و شاید برخی از ما به اندازه کافی سن داریم که بازی با آن ها را به یاد بیاوریم. نه سال قبل از آن نیز، یک هلیکوپتر کوچک که قادر بود با نیروی بخار کار کند، اختراع شد. اما از آنجایی که از فلز تازه و آلومینیوم ساخته شده بود هرگز نتوانست از زمین بلند شود.
در سال 1878، یک وسیله نقلیه بدون سرنشین با نیروی بخار توانست به ارتفاع 39 فوتی برسد و چند ثانیه در هوا معلق باقی بماند. این وسیله پروازی حتی مانند بالگردهای امروزی به صورت عمودی بلند شد. در سال 1887، یک مخترع در پاریس نسخه الکتریکی هلیکوپتر را ساخت و سپس با موفقیت آن را به پرواز درآورد.
در ژوئیه سال 1901 در آلمان، اولین سفر یک هلیکوپتر انجام شد و حتی انسانها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کرد. این واقعه بعداً در یک فیلم به تصویر کشیده شد، گرچه از آن زمان مدت زیادی گذشته است. این وسیله در واقع یک ماشین پرنده با موتور بود که تقریبا شبیه هلیکوپترهای امروزی است.
حتی توماس ادیسون نیز به هلیکوپتر علاقه داشت. در اواخر دهه 1880 به او پول دادند تا آزمایشاتی را در خصوص ساخت هلیکوپتر انجام دهد. اما بالگردی که او اختراع کرد منفجر شد و حتی باعث سوختگی جدی یکی از کارگران شد. بعداً، یک مخترع اسلواکی آنچه را ادیسون آموخته بود را در اختراع خودش به کار برد.
هلیکوپتر این مخترع در سال 1901، 1.6 فوت در هوا پرواز کرد و در سال توانست 1905 بیش از 4.9 فوت پرواز کند و در نهایت به ارتفاع 13 فوت در هوا رسید. ادیسون در سال 1908 تلاش کرد تا هلیکوپتر خود را بهبود ببخشد، اما هلیکوپتری که در آن زمان اختراع کرد هرگز پرواز نکرد.
-
اختراع هلیکوپتر مدرن
همانطور که می بینید، تاریخچه اختراع هلیکوپتر افراد مختلفی را شامل می شود، اما اولین پروازهای واقعی بیشتر به گروهی از فرانسوی ها نسبت داده می شود.
در نتیجه، بالگرد شماره 1 Gyroplane در سال 1907 به صحنه آمد و در مجموع یک دقیقه خلبان خود را در هوا بلند کرد. با این حال، این هلیکوپتر آنچنان ناپایدار بود که مردان برای اطمینان از ثابت بودن آن مجبور بودند در هواپیما بمانند.
از نظر بیشتر کارشناسان، این پرواز اولین پرواز سرنشین دار واقعی یک هلیکوپتر محسوب می شود اما اولین پرواز غیرقانونی نیست. این افتخار نصیب هلیکوپتری می شود که توسط پاول کرنو ساخته شده و یک هلیکوپتر کاملاً رایگان با خلبان بود که تنها توانست 20 ثانیه در ارتفاع 1 فوتی بماند.
در سال 1912، هلیکوپتر Ellehammer اختراع شد و آزمایش آن تا سال 1916 که روتورها به دلیل واژگونی از بین رفتند، ادامه داشت. PKZ در اتریش و مجارستان و در طول جنگ جهانی اول ساخته شد.
بسیاری از مخترعین و مهندسان از سراسر جهان نمونه های اولیه ای از هلیکوپترها را پس از سال 1912 ساختند که بسیاری از آنها در دو جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفتند، اما در ایالات متحده، ایگور سیکورسکی کسی بود که به تولید انبوه هلیکوپتر در تاریخ پرواز آن پرداخت.
-
ایگور سیکورسکی
ایگور سیکورسکی یک شهروند آمریکایی متولد روسیه بود که اولین بالگرد تولید انبوه را که به R-4 معروف بود، اختراع کرد. در واقع، در مجموع 100 هلیکوپتر ساخته شده در آن زمان وجود داشت که همگی آنها در طول جنگ جهانی دوم نقش بسزایی داشتند.
در حقیقت، تا پایان جنگ جهانی دوم، سيكورسكي بیش از 400 هلیکوپتر تولید كرده بود كه نه تنها R-4، بلكه R-5 و R-6 نیز شامل آنها بود. آنها هلیکوپترهای خود را مخصوص ارتش ساختند که بیشتر از آنها برای مأموریت های جستجو و نجات استفاده می کردند.
امروز، سيكورسكي به عنوان یکی از مشهورترین سازندگان هلیکوپتر شناخته می شود و دلایلی برای این امر وجود دارد. هر چند، افراد دیگر نیز تفاوت هایی را در این صنعت ایجاد کردند.
تاریخچه هلیکوپتر بدون ذکر سایر عوامل مهم در این ماشین پرنده کامل نخواهد بود. آرتور یانگ کسی بود که هلیکوپتر مدل 30 که همان نسخه اولیه بل 47 بود را ساخت. اولین هلیکوپتری که برای استفاده غیرنظامی در ایالات متحده مجاز به پرواز شد.
چارلز کامان K-225 را اختراع کرد که اولین هلیکوپتر در جهان بود که دارای موتور توربین دوقلو بود. در حالی که Sud Aviation Alouette II اولین هلیکوپتر با موتور استاندارد توربین بود. همانطور که می بینید، هلیکوپترها یک شبه به اینجا نرسیده اند.
در واقع، ساخت وسیله پروازی که امروزه به عنوان هلیکوپتر می شناسیم، پس از رخ دادن یک سری اتفاقات سخت و ناگوار رخ داده است. امروزه نیز بالگردها دارای طرح های مختلفی هستند که می توانند برای مصارف مختلف نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرند.
شگفت آور است که توسعه هلیکوپترها در این مدت کوتاه چقدر پیشرفت کرده است. بالگردهای مدرن می توانند مسافتی را تا 1200 مایل پرواز کنند، سرعت خود را تا 300 مایل در ساعت برسانند و 56 تن بار را بلند کنند.
پیشگامان اولیه در اختراع و ساخت هلیکوپتر مانند پل کرنو، اتین اوهمیچن و توماس ادیسون احتمالاً به پیشرفت حاصل شده افتخار می کنند.