چشم، دهان و پوست خشک مواردی هستند که هر شخصی ممکن است هنگام مسافرت با هواپیما آن را تجربه کند و باید گفت این اتفاق اغلب برای تمام مسافران رخ می دهد. با این حال، بیشتر مردم آن را قبول کرده اند بدون آنکه دلیل واقعی این امر را جویا شوند و بدانند که چگونه می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
یکی از عواملی که به این خشکی کمک می کند سیستم تصفیه است. در هنگام پرواز، می بایست هوا درون کابین هواپیما دارای گردش باشد تا اطمینان حاصل شود که هوای درون کابین تا حد امکان تمیز و سالم است. اما نکته این است که هوای بیرون کاملا خشک و عاری از هر گونه رطوبت است.
!!!
چرا رطوبت دارای اهمیت است؟
به طور معمول، هوای مناسب برای افراد دارای 30 تا 65 درصد رطوبت است که قطعا این میزان رطوبت در هوای درون کابین هواپیما وجود ندارد. مسافران درون هواپیما با رطوبتی معادل 20 تا 30 درصد مواجه هستند که در واقع هوای بسیار خشکی محسوب می شود.
رطوبت به دلایل گوناگونی حائز اهمیت است. رطوبت موجود در هوا به پوست شما کمک می کند تا بتواند رطوبت خود را حفظ کند. در غیر این صورت پوست شما احساس خشکی می کند. اتفاقی که در هواپیما رخ می دهد. به گونه ای که در هنگام پرواز حتی چشم ها نیز احساس خشکی می کنند.
در حالت عادی چشم به منظور حفظ رطوبت خود از غدد اشکی استفاده می کند و با ترشح ترکیباتی در سطح چشم آن را مرطوب نگه می دارد. اما در هنگام پرواز مشکلی که وجود دارد این است که میزان رطوبت بسیار پایین باعث می شود سرعت خشک شدن چشم ها بیشتر از عملکرد غدد اشکی باشد.
این شرایط باعث می شود تا چشم ها خسته، خشک، تحریک پذیر و دچار سوزش شوند. حتی برخی افراد به نور نیز حساس می شوند. برای مسافرانی که در طول پرواز به کتاب یا صفحه نمایش نگاه می کنند، اوضاع بدتر هم خواهد شد.
به این دلیل که در این حالت، فرد به منظور تمرکز بیشتر، می بایست کمتر پلک بزند و به این معناست که اشک کمتری از غدد اشکی ترشح می شود و به دنبال آن چشم ها خشک تر خواهند بود.
بینی و دهان نیز از دیگر اعضای بدن هستند که به شدت تحت تاثیر خشکی هوا قرار می گیرند. چرا که میزان رطوبت کم موجود در هوای درون کابین باعث میشود تا رطوبت داخلی دهان و بینی نیز تبخیر شود و در نتیجه فرد احساس خشکی کند.
مهم نیست که بدن چه میزان با این موضوع مقابله می کند، در هر صورت رطوبت سطح بدن به راحتی تبخیر می شود. این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که بسیاری از افراد درون هواپیما آب کافی نمی نوشند. برخی از مردم از نوشیدن آب صرف نظر می کنند چرا که هزینه بالایی برای آنها دارد. برخی دیگر از افراد نیز به دلیل جلوگیری از رفتن به دستشویی ترجیح می دهند تا آب کمتری در هواپیما بنوشند.
!!!
آیا شخص می تواند با خشکی هوا مبارزه کند؟
مطمئنا این سوال بیشتر مردم است که آیا می توان با خشکی دهان در هنگام پرواز مقابله کرد؟ احتمالا برخی به این موضوع فکر می کنند که یک بطری آب با خود به درون هواپیما ببرند که جدا از داشتن عدم اجازه این کار باید گفت که یک بطری آب کافی نیست.
افراد باید قبل از برخاستن هواپیما بدن خود را هیدراته کنند. بنابراین مطمئن شوید که پیش از پرواز به اندازه کافی آب نوشیده اید. در حین پرواز نیز می بایست به نوشیدن آب ادامه دهید.
نکته ای که می تواند به پوست شما در حفظ رطوبت کمک کند این است که تا حد امکان رطوبت را روی سطح بدن خود نگه دارید. این کار را می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده انجام دهید. اما توجه داشته باشید که کرم شما باید عاری از الکل باشد.
چرا که الکل تمایل به خشک شدن دارد، بنابراین نمی تواند برای استفاده در هواپیما مناسب باشد. هدف این است که تا حد ممکن سطح پوست شما مرطوب بماند، بنابراین استفاده از مرطوب کننده های طبیعی که حاوی روغن جوجوبا یا حتی شیر هستند می توانند کاملاً مفید باشند.
مشکل چشم ها می بایست به گونه ای دیگر برطرف شود. شخص می تواند در هنگام پرواز به منظور جلوگیری از خشکی چشم از قطره های مخصوص استفاده کند. این قطره ها باعث می شود تا چشم با خشکی و قرمزی ناشی از رطوبت پایین هوا مبارزه کند.
همچنین تا حد امکان بهتر است در حین پرواز از لنز استفاده نشود. چرا که لنز توانایی چشم در پخش کردن ترکیبات غدد اشکی را کاهش می دهد.
به منظور مرطوب نگه داشتن مجرای بینی در هنگام پرواز می توان از اسپری بینی استفاده کرد. این کار تا حد زیادی به مرطوب شدن بینی کمک می کند. تنها تعداد محدودی از اسپری های بینی هستند که توانایی مرطوب نگه داشتن بینی را دارند.
!!!
نقش خطوط هوایی در کنترل خشکی هوا درون کابین هواپیما
از نظر فنی، هواپیماها قبلاً سعی در ایجاد راهکارهایی در خصوص برطرف کردن این مشکل داشته اند و کارهایی نیز در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال، آنها تلاش کردند تا رطوبت حاصل از تنفس مسافران را بازیابی کنند، اما بدیهی است که این کار کافی نیست.
یکی از مشکلاتی که در رابطه با استفاده از این روش توسط هواپیما ها وجود دارد، این است که رطوبت می تواند سبب یخ زدن قسمت هایی از هواپیما مانند سطح بدنه آن شود. این موضوع به مرور زمان باعث بروز خوردگی در بدنه هواپیما می شود.
لازم به ذکر است که در هوا درون کابین هواپیما اگر رطوبت به اندازه کافی بالا نرفت، ممکن است مسافران در واقع چیزی شبیه به باران را تجربه کنند. البته باران باعث می شود هواپیما سنگین تر از آنچه که نیاز است، باشد و این یک خطر ایمنی محسوب می شود.
برخی از هواپیماهای مدرن سعی در حل این مسائل به شیوه ای موثرتر دارند. به همین جهت از دستگاه های رطوبت ساز استفاده می شود تا رطوبت بیشتری را وارد هوای درون کابین هواپیما کنند.
همچنین برخی از هواپیماهای مدرن تر در کنار دستگاه رطوبت ساز از دستگاه دیگری استفاده می کنند که به محض نزدیک شدن رطوبت به بدنه هواپیما آن را کاهش دهند. این روش عملی است اما در عین حال بسیار جدید، بنابرای در حال حاضر تنها در کابین خلبانان و فرست کلاس هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.
اما با توجه به تمام نکات گفته شده، باید گفت رطوبت کم هوا در هر صورت وجود دارد و تنها کاری که می توان انجام داد این است که اثرات جانبی آن را تا حد زیادی با استفاده از راه کار های گفته شده کاهش داد.