اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

بهترین جنگنده های فعلی ایالات متحده آمریکا

0 11,066

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

از زمانی که ویلبر و اورویل رایت برای نخستین بار در کیتی هاوک با موفقیت به زمین نشستند، آمریکا همیشه پیش رو در پرواز بوده است. این میراث تا به امروز همچنان ادامه دارد، زیرا آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان و کاربران هواپیماهای جنگنده برتر در دنیا است.

ارتش ایالات متحده آمریکا دارای 13000 فروند هواپیمای نظامی است که در این مقاله قصد داریم 15 فروند از بهترین جنگنده های نظامی حال حاضر آن را معرفی کنیم.

1

 

F-15 Eagle

F-15 Eagle
McDonnell Douglas F 15 Eagle

عقاب F-15 یکی از قدیمی ترین جنگنده های نظامی آمریکاست که استفاده مداوم از آن نشان می دهد، این جنگنده یکی از پایدارترین و بهترین جت های نظامی این کشور محسوب می شود. این جنگنده نظامی همچنین به کشورهایی همچون اسرائیل، ژاپن و عربستان سعودی فروخته شده است.

استفاده از این جنگنده بسیار موفقیت آمیز بوده و دارای سابقه طولانی مدت و برجسته ای در نیروی هوایی آمریکا و به ویژه اسرائیل داشته است.  

2

 

F-15E Strike Eagle

F-15E Strike Eagle
McDonnell Douglas F 15E Strike Eagle

این جنگنده نظامی نخستین بار در سال 1989 معرفی شد. این جت دارای دو صندلی بوده که قادر است در انواع دید و شرایط آب و هوایی کار کند. F-15E Strike Eagle به گونه ای طراحی شده که توانایی انجام وظایف دوگانه را دارد.

این جت می تواند هم در ماموریت های هوا به زمین و هم ماموریت های هوا به هوا فعالیت داشته باشد. همچنین دو سرنشینه بودن آن نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که داشتن خلبان اضافی برای دستیابی به رادارها، انتخاب هدف و کمک به سایر وظایف ضروری در پرواز میتواند بسیار مفید باشد.

3

 

F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon
F 16 Fighting Falcon

این یکی دیگر از جنگنده های نظامی است که دارای سابقه طولانی در ارتش ایالات متحده آمریکا است که اولین بار در سال 1979 وارد خدمت شد. در آن زمان به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا نیروی هوایی و دریایی آمریکا محسوب میشد که تا به امروز نیز همچنان در خدمت ارتش این کشور است.

F-16 یک هواپیمای چند کاره بوده که قادر است ماموریت های متنوعی را انجام دهد. مانند مدل های قبلی، از این جت نظامی نیز به منظور انجام ماموریت های هوا به هوا و زمین به هوا استفاده می شود. آنچه که باعث تمایز این مدل جنگنده شده، این است که در انجام ماموریت های الکتریکی نیز مهارت دارد.

4

 

F-22 Raptor

F-22 Raptor
Lockheed Martin F 22A Raptor

یکی از جنگنده های نظامی است که اخیرا وارد لیست نیروی هوایی آمریکا شده است. این جت نظامی اولین بار در سال 2005 توسط ارتش مورد استفاده قرار گرفت. نیروی هوایی آمریکا، این جنگنده نظامی را به عنوان بخشی از هواپیماهای نسل پنجم خود معرفی کرده است.

یکی از مهمترین ویژگی های خاص این جت نظامی، توانایی آن در حفظ دید کم و پنهان شدن از سایر جت ها است که یک مزیت برای این جنگنده نظامی محسوب می شود.

تولید F-22 در سال 2011 متوقف شد، هرچند که همچنان یکی از بخش های حیاتی نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود. در حالی که تعداد زیادی از مدل های F-15 و F-16 ساخته نشد اما همچنان 195 مدل از جنگنده نظامی F-22 در ارتش آمریکا خدمت می کند.

5

 

F-35A Lightning II

F-35A Lightning II
F 35A Lightning II receiving fuel

این جنگنده نظامی سابقه ای طولانی مدت و گاها مشکل ساز داشته است. به گونه ای که در طول آزمایشات خود دارای مشکلات قابل توجهی بود. از مشکلات مربوط به باتری گرفته تا مشکلات در شرایط نامساعد آب و هوایی و مواردی مربوط به ویژگی قابل پنهان شد آن، همگی باعث تاخیر طولانی مدت در تولید این هواپیمای نظامی شدند.

با وجود صرف زمان و هزینه بسیار زیاد سرانجام جنگنده نظامی F-35 مورد استفاده قرار گرفت. نیروی هوایی اسرائیل یکی از کشورهایی بود که علاقه زیادی به خریداری این جت داشته و در سال 2018 تعدادی از آن ها را در سوریه مستقر کرد. همچنین خود اترش امریکا نیز در سال 2019 از این جت نظامی در حمله علیه داعش استفاده نمود.

6

 

McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

McDonnell Douglas FA-18 Hornet
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

F-18 Hornet نخستین بار در اواسط دهه 70 توسط مک دونل داگلاس تولید شد، هرچند که بوئینگ از اواسط دهه 90 تولید آن را به دست گرفت. از این جنگنده نظامی به طور گسترده ای در طی دو دهه گذشته در درگیری های خاورمیانه استفاده شده و نقش مهمی در حملات هوایی در طول جنگ خلیج فارس و جنگ عراق داشته است.

طول عمر زیاد این هواپیمای نظامی تا حد بسیار زیادی به چند کاره بودن آن بستگی داشته است. جت F-19 Hornet برای سطوح مختلفی از عملیات طراحی شده است. از شناسایی گرفته تا پشتیبانی هوایی نزدیک به سرکوب و حمله به نیروهای مخالف، همگی از وظایف این جنگنده نظامی است.

7

 

Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Boeing FA-18EF Super Hornet
Boeing F/A-18E/F Super Hornet

همانطور که ممکن است حدس بزنید، این جنگنده نظامی، مدلی از هورنت مک دونل داگلاس F / A-18 است که به لطف سیستم سوخت خارجی قادر به انجام ماموریت های طولانی تر است. همچنین بسیار بزرگتر از هورنت استاندارد F-18 است.

این هواپیمای نظامی در سال 2001 در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شد و در سال 2010 وارد نیروی هوایی سلطنتی استرالیا شد. نیروی دریایی آمریکا نیز در سال 2017 سفارش ساخت 78 مدل از این جنگنده نظامی را به شرکت هواپیمایی بوئینگ داد. از جت نظامی F-18 Super Hornet نیز به طور گسترده در حملات ضد داعش در خاورمیانه استفاده شده است.

8

 

Grumman F-14 Tomcat

Grumman F-14 Tomcat

از آنجا که اطلاعات عمومی در مورد جنگنده های نظامی فعلی آمریکا به طور قابل توجهی محدود است، در اینجا به بررسی برخی از جت های آموزشی می پردازیم. F-14 Tomcats از نمونه هواپیماهای نظامی است که تقریبا در هر دو حالت مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی جت نظامی F-18 Super Hornet جایگزین F-14 Tomcat شده است، اما این هواپیمای نظامی همچنان یکی از ارزشمندترین جت های آموزشی ارتش آمریکا محسوب میشود. با وجود اینکه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در سال 2006، این جنگنده نظامی را از خدمت بازنشسته کرده است، اما هنوز تعدادی از آن توسط ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

در زمان خدمت در نیروی دریایی از این هواپیما به عنوان جت رهگیر استفاده میشد. با این حال برای طولانی تر کردن عمر استفاده از این جنگنده نظامی، برنامه ای فراهم شده تا از آن برای حملات زمینی استفاده شود.

9

 

T-45 Goshawk

T-45 Goshawk

یکی دیگر از جنگنده های نظامی است که ساخت آن توسط مک دونل داگلاس آغاز و سپس به شرکت هواپیمایی بوئینگ واگذار شد. هر چند که مدت زمان بسیار زیادی از ساخت اولین نمونه از این جت نظامی می گذرد، اما همچنان به عنوان هواپیمای نظامی آموزشی در ارتش آمریکا کاربرد دارد.

T-45 Goshawk در سال 1991 با تولید دوباره، به نیروی دریایی آمریکا بازگردانده شد و تا امروز هم در خدمت آن بوده است هر چند که در حال حاضر از آن به عنوان جت آموزشی استفاده می شود. مانند F-18s، این هواپیما نیز به گونه ای طراحی شده بود كه بتواند در رابطه با یك هواپیمای حامل مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی چندین نوع از این جنگنده نظامی تولید شده است. مدل T-45A که دو سرنشینه بوده و توسط نیروی دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. T-45C نسخه به روز شده ای با کابین خلبان شیشه ای و سایر تجهیزات اضافی که به عنوان الگو در ساخت T-45s نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مدلی که امروزه در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد.

10

 

Northrop F-5

Northrop F-5
Northrop F-5

همانند مدل F-45 Goshawk، از این جنگنده نظامی نیز به منظور آموزش خلبانان جدید نیروی هوایی آمریکا استفاده می شود. این جت نظامی نخستین بار در سال 1959 به پرواز درآمد و از آن زمان تا کنون اصلاحات متعددی را شاهد بوده است.

از این هواپیمای نظامی در جنگ ویتنام استفاده میشد که برخی از آن ها در طی سقوط Saigon به اسارت درآمدند و پس از آن، Khmer Rouge ها توانستند در چند عملیات از این جنگنده نظامی استفاده کنند.

11

 

Northrop T-38 Talon

Northrop T-38 Talon -جنگنده های نظامی
Northrop T-38 Talon

Northrop F-5 نشان برجسته ای از تولید هواپیماهای جنگنده توسط شرکت Northrop است. T-38 Talonهم یک نمونه جدید از این خانواده است. همانند نمونه های قبلی، این جت نظامی نیز به عنوان یک هواپیمای سبک در عملیات آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از T-38 برای کمک به توسعه جنگنده های نظامی استفاده می شود. این به دلیل تاثیر قابل توجه خانواده F-5 در آینده جت های نظامی بوده است. به گونه ای که F/A-18s طراحی خود را مدیون F-5 و تغییراتی است که روی T-38 صورت گرفته است.

12

 

Raytheon T-1 Jayhawk

Raytheon T-1 Jayhawk - جنگنده های نظامی
Raytheon T-1 Jayhawk

در اینجا جت نظامی دیگری وجود دارد که با استفاده از آن به عنوان یک مدل آموزشی، عمر طولانی در نیروی هوایی ایالات متحده پیدا کرده است. Raytheon T-1 Jayhawk یک هواپیمای نظامی با موتورهای دوقلو است که در آموزش خلبانان کارآموز پس از رسیدن به مرحله پیشرفته استفاده می شود.

اولین مدل این جت در سال 1992 مورد استفاده قرار گرفت و 180 فروند از آن ساخته شد. این جنگنده یک نسخه نظامی از مدل تجاری Beech 400A است و قادر به دستیابی به سرعت حداکثر 538 مایل در ساعت است.

در واقع می توان گفت این یک جنگنده نظامی متوسط است که تنها به عنوان یک جت آموزشی در نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

13

 

Northrop YF-17

Northrop YF-17 - جنگنده های نظامی
Northrop YF-17

Northrop YF-17 هواپیمایی است که هرگز شاهد خدمات فعال نبوده، بلکه به عنوان یک نمونه ی اولیه در کمک به نورتروپ به منظور توسعه فناوری لازم برای ساخت هورنت F-18 مورد استفاده قرار گرفته است.

تنها دو مدل از این جنگنده نظامی ساخته شد که به عنوان جنگنده سبک در مسابقه طراحی جت نظامی به نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا وارد شد.  با این وجود، از پیشرفت های ایجاد شده در این مدل استقبال شد و با تمرکز روی وزن سبک و قدرت مانور آن، تغییرات موثر و چشمگیری در جنگنده نظامی F-18 حاصل شد.

14

 

Boeing T-7 Red Hawk T-X

Boeing T-7 Red Hawk T-X - جنگنده های نظامی

این جنگنده نظامی یک هواپیمای دو سرنشینه است که بوئینگ به صورت کاملا مستقل از مدل های قبلی آن را ساخته است. این جنگنده نظامی قرار است نسل جدیدی از هواپیمای نظامی باشد. همواره بین بوئینگ و نورتروپ در ساخت جت های نظامی رقابت بوده است.

با این حال گفته می شود که بوئینگ موفق شده تا قرارداد تولید این جنگنده را بدست آورد. هنوز کارهای زیادی می بایست روی این مدل انجام شود و تاریخ عرضه آن برای سال 2023 تعیین شده است. به نظر می رسد که محصول نهایی این شرکت تا مدت ها موضوع محافل هوانوردی خواهد بود.

15

 

Boeing EA-18G Growler

Boeing EA-18G Growler -جنگنده های نظامی
Boeing EA-18G Growler

همانطور که پیشتر گفته شد F-16 Fighting Falcon هواپیمایی است که در جنگ های الکترونیکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما این جت نظامی تا حدودی قدیمی شده است. به همین جهت می توان گفت Boeing EA-18G Growler جایگزین مناسبی برای F-16 بوده است.

این مدل برای اولین بار در سال 2006 به پرواز درآمد و در سال 2009 وارد نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شد. در سال 2011 این هواپیما در عملیات نظامی لیبی مورد استفاده قرار گرفت و همچنان در حال خدمت در ارتش آمریکا است. علاوه براین، کشورهای دیگری نیز به این مدل جنگنده نظامی توجه داشته اند. به گونه ای که نیروی هوایی سلطنتی استرالیا سفارشاتی در رابطه با Boeing EA-18G Growler داشته است. 

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات