انواع هواپیماهای تجاری
به طور کلی انواع مختلفی از هواپیماهای تجاری مسافربری یا باری در سراسر جهان وجود دارد.
به طور کلی انواع مختلفی از هواپیماهای تجاری مسافربری یا باری در سراسر جهان وجود دارد. هر کدام از این هواپیماها دارای ویژگی و عملکرد منحصر به فردی هستند که سبب شده است به منظور انجام پروازهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.
در این مقاله سعی کرده ایم به مقایسه و معرفی انواع هواپیماهای تجاری بپردازم تا به این ترتیب با ویژگی های هر یک بیشتر آشنا شوید. هر چند که هر هواپیما به تنهایی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. اما سعی میکنیم تا با راهنمایی در این مقاله درک بهتری از انواع دسته بندی هواپیماهای تجاری داشته باشید.
-
هواپیما مسافربری جامبو
این گروه شامل هواپیماهایی با موتور جت و بدنه برگ است. بوئینگ 747 اولین هواپیمایی تجاری با موتور جت و بدنه بزرگ بود که موفق به کسب جایزه “Jumbo Jet” شد. بوئینگ هرگز تصور نمی کرد که هواپیمای زیر مجموعه 747 با توجه به هواپیماهای مافوق صوت در آن زمان، بتواند به چنین محبوبیتی دست پیدا کند و به آن ادامه دهد.
با این حال بوئینگ به فروش بیش از 1،554 از این جت های مسافربری جامبو رسید که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به هواپیما تجاری یا باری را داشتند. به این ترتیب به یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید و ساخت هواپیماهای مسافربری جامبو شد.
در این میان ایرباس تنها رقیب اصلی بوئینگ در فروش جت های جامبو است. اگرچه تنها چهار دهه از عمر آن می گذرد، اما به سرعت توانست سهم بزرگی از فروش این مدل هواپیما را در بازار به خود اختصاص دهد.
تنها ضعف اصلی ایرباس این است که مدل های A380 آنها دارای ابعاد بسیار بزرگی است که سبب شده تا محبوبیت خود را در میان خطوط هوایی از دست دهد. چرا که آنگونه که باید برای سرمایه داران سود آوری ندارد.
-
هواپیما مسافربری با اندازه متوسط
هواپیمای مسافربری در این گروه با اندازه ای متوسط و بدنه ای باریک تر مانند ایرباس 350-1000 است. هرچند آنها هنوز هم می توانند بیش از 350 مسافر را حمل کنند. این هواپیما با دو موتور برای پرواز در مسیرهای طولانی ساخته شد.
این هواپیما به منظور رقابت با هوای بوئینگ 787 وارد بازار شد و گفته میشود که قادر است سوخت کمتری در مقایسه با هواپیمای بوئینگ 787 مصرف کند. به همین جهت به سرعت مورد توجه سرمایه گذاران در زمینه هوانوردی قرار گرفت.
به طور کلی هواپیماهای تجاری متوسط در بین هواپیماهای مسافربری بسیار مورد علاقه هستند. زیرا در مسیرهای فصلی و در پروازهای کوچکتر سودآوری بیشتری دارند. همچنین مصرف پایین سوخت در این هواپیماها باعث شده است تا نظر بسیاری از سرمایه گذاران را جلب کنند.
شرکت بوئینگ نیز به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت هواپیمای دو موتوره 787 خود را به بازار عرضه کرد. گفته می شود این هواپیما نسبت به دیگر هواپیماهای مسافربری بوئینگ از نظر مصرف سوخت بهینه تر است. این هواپیما توانایی حمل 210 تا 320 مسافر را دارد.
-
هواپیمای مسافربری سبک
در این گروه هواپیماهایی با ابعاد کوچکتر و ظرفیت کمتر قرار می گیرند. هواپیمای Embraer 175 متعلق به این گروه است. این هواپیما توسط یک شرکت هواپیمایی برزیلی ساخته شد و برای اولین بار در سال 1999 در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش درآمد و در سال 2002 وارد بازار شد. این هواپیمای مسافربری می تواند 1800 مایل را با سرعت 545 مایل در ساعت پرواز کند.
تعداد صندلی در این هواپیماها معمولا بین 60 تا 100 عدد صندلی است که در دو ردیف در دو سمت یک راهرو اصلی قرار میگیرند. در حالی که در هواپیماهای بزرگ جثه، سه ردیف صندلی و دو راهرو وجود دارد. اندازه کوچکتر جت های مسافربری سبک، آنها را به گزینه ایده آل برای شرکت های هواپیمایی اقتصادی تبدیل کرده است.
هواپیماهای تجاری مسافربری سبک برای مسیرهای منطقه ای بسیار مناسب و محبوب هستند. از آنجا که آنها سوخت کمتری مصرف می کنند و به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند ، یک سرمایه گذار می تواند با پرواز هواپیمای سبک به مقاصد پر رفت و آمد، به سرعت سود کسب کند. به عنوان مثال ، پرواز یک هواپیماهای تجاری سبک از لس آنجلس به لاس وگاس می تواند راهی آسان برای درآمدزایی باشد.
-
هواپیما مسافربری با موتور توربوپراپ
اگرچه توربوپروپ ها به اندازه موتورهای جت قابل اطمینان نیستند، اما به طور کلی پرواز با این هواپیماهای تجاری نیز بسیار ایمن تر از حمل و نقل زمینی است. حتی می توان گفت در مواردی موتورهای توربوپراپ در مقایسه با موتورهای جت کارایی بیشتری دارند.
موتورهای توربوپراپ سوخت کمتری در مقایسه با موتور جت مصرف می کنند. از آنجا که سوخت یکی از بزرگترین هزینه های هواپیمایی محسوب میشود، باعث شده تا همچنان سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری روی این مدل هواپیما تجاری داشته باشند.
هواپیمای Bombardier Q400 از این گروه محسوب میشود. این هواپیما دارای دو موتور توربوپراپ است. گنجایش تعداد مسافر در این هواپیما بین 80 تا 90 نفر است. یک هواپیماهای تجاری ارزان که هزینه نگهداری و تعمیر آن نیز در مقایسه با برخی دیگر از هواپیماها مقرون به صرفه تر است.
-
هواپیماهای باری
هواپیماهای باری نسبت به سایر جت های تجاری دامنه وسیع تری دارند و به زیرگروه هایی تقسیم می شوند. همانطور که پیشتر بیان شد، گاهی یک هواپیمای بوئینگ 747 را نیز میتوان به یک هواپیمای باری تبدیل کرد.
اما جدا از هواپیماهای مشترک مسافربری و باری، شرکت هواپیمایی بوئینگ جت هایی را نیز به طور خاص برای حمل محموله ساخته است. Boeing Dreamlifter یکی از این هواپیماهای باری است. این جت قادر است تا بار بیش از 65000 فوت مکعب بار را حمل کند. تنها هواپیمای باری ایرباس مدل Beluga XL با حمل بار 78000 فوت مکعب قادر به شکست رکورد آن است.
در محدوده پایین تر ، Cessna جت های باری کوچک طراحی کرده است. این جت ها قادر به حمل باری معادل 340 فوت مکعب هستند. این هواپیماهای تک موتوره می توانند در فرودگاه هایی با باند کوچک تر نیز فرود آیند. به همین جهت این ویژگی آن ها را به گزینه بسیار مناسبی برای حمل و نقل محموله های کوچک به مناطقی با فرودگاه های نه چندان بزرگ تبدیل کرده است.