اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

چرا مدل هواپیماهای بوئینگ با عدد 7 شروع می شوند؟

1 811

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مانند تولید کنندگان اتومبیل، کامیون یا رایانه، سازندگان هواپیما نیز در تلاشند تا محصولات خود را با نام تجاری قابل شناسایی تولید کنند. از سال 1960 که بوئینگ در بازار جت های مسافربری جایگاه ویژه ای پیدا کرد، در انجام این کار فوق العاده موفق بوده است.

امروزه هواپیماهای بوئینگ در دنیا فقط با ذکر شناسه های سه شماره ای قابل شناسایی هستند. اما چرا بوئینگ عدد 7 را برای معرفی هواپیمای مسافربری خود را انتخاب کرد؟ از زمان تولید اولین هواپیمای مسافربری موفق خود، بوئینگ تمام هواپیماهای جت تجاری خود را با شماره هفت آغاز کرده است.

اما چرا تصمیم گرفته شد که سری جدید جت های مسافربری و تجاری بوئینگ با سری 700 آغاز شوند؟ از زمان موفقیت هواپیمای بوئینگ 707، هواپیماهای این شرکت با شناسه متمایز 7 × 7 شناخته می شوند. یکی از دلایل آن می تواند حلقه خوب نامگذاری این مدل هواپیماها باشد. در ادامه در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی به بررسی علت نامگذاری هواپیماهای این شرکت خواهیم پرداخت.

  • تاریخچه هواپیماهای تجاری بوئینگ

همیشه بوئینگ از سیستم شماره گذاری یکسان برای هواپیماهای خود استفاده نکرده است. در زمان تاسیس این شرکت، اولین هواپیمای آنها بوئینگ مدل 1 بود که به آن B&W Seaplane نیز می گویند.

 در طول سال ها، مدل های بسیار موفق یا معروف دیگر بوئینگ شامل 247 و 314 نیز به بازار معرفی شد. اولین هواپیمای تحت فشار 307 استراتولینر بود که بعدا با 377 استراتو کروزر جایگزین شد. بوئینگ مدل 367-80 نمونه اولیه ای بود که بعداً 707 نامگذاری شد.

همچنین لازم به ذکر است که شرکت بوئینگ چیزی فراتر از هواپیماهای مسافربری ساخته است. در حالی که آنها در تجارت هوایی مسافران چند موفقیت کسب کردند، بیشتر شهرت این شرکت بر اساس موفقیت هواپیماهای نظامی آنها بوده است.

بمب افکن های سنگین B-17 Flying Fortress  (بوئینگ مدل 299) و B-29 Superfortress  (مدل 345) به پیروزی نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم کمک کرده بودند. طراحان بوئینگ همیشه از قطعات مختلف هواپیماهای موفق برای ساخت هواپیماهای جدید استفاده کرده اند. هنگام طراحی 707 پ، آنها از عناصر طراحی B-52 Stratofortress  (مدل 454) استفاده نمودند.

  • سیستم شماره گذاری بوئینگ

چرا مدل های بوئینگ با 7 شروع می شوند؟ طبق گزارش تراول ویک، بوئینگ پس از جنگ جهانی دوم بازسازی شد و به هر بخش این سازمان یک عدد سه رقمی داده شد. 300 و 400 همچنان مربوط به بخش هواپیمایی بود، سری 500 مربوط به موتورهای توربین، سری 600 مربوط به موشک ها و سری 700 در ارتباط با حمل و نقل توربین بود.

اعتقاد بر این بود که مدل 700 کمی خسته کننده به نظر می رسد و از آنجا که مدل های قبلی به ترتیب 247 و 307 بودند، 707 یک انتخاب منطقی به نظر می رسید. شرکت هواپیمایی بوئینگ پس از 707 به جز سیستم کوتاه مدت 720، سیستم شماره گذاری خود را بر همین اساس نگه داشت.

هواپیماهای شرکت بوئینگ بیشتر بر اساس انواع مدل هایشان با کد سه رقمی بعد از شماره مدل طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، 747-400 یک نوع بدنه دوربرد و طویل از نسخه اصلی 747-100 بود.

علاوه بر این، شرکت هواپیمایی بوئینگ همیشه هواپیماهای خود را بر اساس مشتری سفارش دهنده حتی به طور صحیح تری نیز شماره گذاری کرده است. برای مثال، به Pan American Airways کد “21” داده شده بود. بنابراین به 747-100 به سفارش Pan American نام 747-121 داده شد.

سیستم شماره گذاری بوئینگ

  • بررسی اجمالی هواپیماهای شرکت بوئینگ

707

اولین جت شرکت هواپیمایی بوئینگ اولین تلاش موفقیت آمیز در جهان بود. طراحی 707 به نوعی از درس هایی که از ستاره دنباله دار De Havilland گرفته بود، سود می برد و بزرگترین رقیب آن داگلاس DC-8 بود. 707 یک جت کواد متوسط تا بلند بود که کمتر از چهار مسافر را در خود جای می داد و نسخه اصلاح شده آن 720 نام داشت.

 

707

727

جت 727 پس از موفقیت 707 زمانی طراحی شد که شرکت های هواپیمایی، جت های بهینه شده ای را برای سفرهای کوتاه مدت درخواست می کردند. پیکربندی سه موتوره آن به گونه ای بود که تمام موتورها در دم T قرا داشتند. این مدل جت در سال 1964 وارد خدمت شد.

727

737

737 هنوز در حال تولید است و محبوب ترین جت ساخته شده در زمینه تحویل است. این مدل یک هواپیمای مسافربری با برد کوتاه تا متوسط ​​است. جدیدترین مدل های 737-MAX که در ابتدا به موتورهای توربوجت مجهز شده اند از هواپیماهای بسیار کارآمد و پیشرفته در آسمان هستند. رقیب اصلی و فعلی آن خانواده هواپیمای ایرباس A320 است.

737

747

747 اولین هواپیمای جت پهن پیکر جهان بود. این مدل هواپیما یک برجستگی در عرشه فوقانی خود داشت که در ابتدا برای باز کردن قسمت جلو عرشه اصلی برای بارگیری بار طراحی شده بود. 747 همچنان به عنوان مدل های 747-8I و -8F در حال تولید است و از آنها برای پروازهای طولانی مدت در سراسر جهان استفاده می شود.

747

757

این جت با بدنه باریک به عنوان جایگزینی برای مدل 727 طراحی شده است. این هواپیما نیاز به پروازهای کوتاه مدت و متوسط ​​را برطرف می کند و در اوایل دهه 1980 وارد سرویس هوانوردی شد.

757

767

هواپیمای عریض بوئینگ مدل 767 در کنار مدل 757 طراحی شد. این دو مدل از قطعات مشترک بسیاری استفاده می کنند و برای کاهش هزینه های آموزش خلبانی دارای درجه بندی مشترک هستند.

767

777

هواپیمای 777 بوئینگ بزرگترین جتی است که تاکنون ساخته شده است. این هواپیما به منظور کمک به شرکت های هواپیمایی برای پیروی از قوانین مربوط به پروازهای طولانی مدت طراحی شد تا بتواند برای مسافت های طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت های هواپیمایی از 767 برای پروازهای طولانی مدت بر فراز آب استفاده می کردند زیرا کار با آن بسیار ارزان تر از جت 747 بود. اما مدل هواپیمای بوئینگ 777 به نظر می رسد از 767 بزرگتر است. این هواپیما برای جایگزینی L-1011s و DC-10 های قدیمی طراحی شده و فاصله بازار بین 767 کوچکتر و 747 بزرگتر را پر کرده است.

777

787

Dreamliner جدیدترین طراحی Boeings است. این مدل هواپیمای بوئینگ یک جت عریض و گسترده با بسیاری از تکنیک های جدید و بسیاری از قطعات پلاستیکی کامپوزیت است. حدود 20 درصد سوخت کمتری نسبت به مدل 767 می سوزاند. این هواپیما در سال 2011 وارد سرویس هوانوردی شد.

787

797 (پیشنهاد شده)

طراحی جدید بعدی بوئینگ بدون شک 797 نامگذاری خواهد شد، اما چگونه خواهد بود؟ گزارش های اولیه این شرکت نشان می دهد که پروژه بزرگ بعدی آنها احتمالاً همان چیزی است که آنها “New Midsize Airplane”  می نامند.

این هواپیما از سال 2015 پیشنهاد شده است و احتمالاً جایگزین 757 خواهد شد. این هواپیما با کار دوباره بوئینگ روی 737-MAX و همچنین بازسازی اقتصادی صنایع پس از همه گیری ویروس کرونا، به تاخیر افتاده است.

797

  • صبر کنید، 717 کجاست؟

از نام 717 دو بار توسط بوئینگ استفاده شده است، اما بنا به دلایلی این نام ثبت نشده است. به گفته بوئینگ Frontiers، این شرکت هنگام ساخت هواپیمای بوئینگ 707، نسخه نظامی آن را با عنوان مدل 717 تعیین کرد. هرچند که در نهایت نام رسمی نظامی آن را برای این هواپیما در نظر گرفتند که هنوز هم با نام KC-135 شناخته می شود.

پس از آن، بوئینگ تصمیم گرفت از شماره سری 700 به طور انحصاری برای هواپیماهای مسافربری تجاری استفاده کند. دومین استفاده از 717 پس از ادغام بوئینگ و مک دانل-داگلاس صورت گرفت. MD-95 هنوز در حال تولید بود و برای مدتی کوتاه به بوئینگ 717 معروف بود.

به این ترتیب با انواع مدل هواپیماهای شرکت بوئینگ و نام گذاری آن ها آشنا شدیم. می توان گفت این نوع نام گذاری برای بسیاری از شرکت های هواپیمایی بزرگ از آن جهت که هواپیماهای آن ها به راحتی شناخته می شوند، مفید بوده است. 

717

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات