اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی
0 0 vote
Article Rating

آیا هلیکوپترها می توانند در هوای بد مانند باران، باد، برف یا طوفان پرواز کنند؟

0 17

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

هلیکوپترها ماشین های میلیون دلاری هستند و به نظر می رسد غیرقابل تخریب باشند، اما آیا آنها واقعاً آنقدر محکم هستند؟ همه ما فیلم هایی درباره مانور هلیکوپترها و انجام کارهایی در بدترین شرایط آب و هوایی را از آن دیده ایم، اما آیا این یک نگاه واقع بینانه از هلیکوپترها است؟ آیا بالگردها می توانند در هوایی مانند باران، باد، برف و طوفان پرواز کنند؟

در این مقاله در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم و ببینیم آیا به واقع هلیکوپترها قادر هستند در هر نوع شرایط آب و هوایی پرواز کنند یا خیر. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

به عنوان یک قاعده کلی، هلیکوپترها می توانند در اکثر شرایط آب و هوایی بد پرواز کنند. با این حال، استثنائاتی در این قانون وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی درجه حرارت در محدوده انجماد باشد، هلیکوپترها قادر به پرواز در داخل ابرها نیستند. همچنین نمی توانند در مه غلیظ و یا سایر شرایط حد پرواز کم با خیال راحت فرود آیند.

  • خطرات مرتبط با آب و هوای بد

در شرایط بد آب و هوایی یک بالگرد قادر به پرواز است، در صورتی که رعد و برق وجود نداشته باشد. اگر خلبانان هلیکوپتر بدانند که احتمال رعد و برق وجود دارد، پرواز را به تاخیر می اندازند. با این وجود در بیشتر موارد، خلبانان هلیکوپتر حتی اگر صاعقه ای به آن برخورد کند، می توانند با خیال راحت فرود بیایند.

البته، فقط به این دلیل که هلیکوپتر با خیال راحت به زمین می نشیند و مسافران در امنیت هستند، این بدان معنا نیست که هلیکوپتر بدون آسیب خواهد بود. در حقیقت صاعقه و آب و هوای نامناسب می تواند صدمات زیادی به بالگرد وارد کند که ترمیم آن بسیار هزینه بر است.

در واقع، اگر در حال هدایت هلیکوپتر هستید و صدمات ناشی از برخورد صاعقه را تحمل می کنید، ممکن است برای ترمیم و جایگزینی مواردی که دچار آسیب شده اند، مجبور باشید میلیون ها دلار هزینه کنید. این دلیل اصلی است که در صورت شناسایی صاعقه اکثر خلبانان از پرواز امتناع می کنند.

بیشتر خلبانان در مورد شناسایی برخی از الگوهای آب و هوایی که ممکن است منجر به رعد و برق شوند، فصلی مناسب دارند، اما آن ها همچنین به احتمال وقوع تگرگ و وزش باد شدید نیز توجه می کنند زیرا این موارد می توانند به همان اندازه خطرناک باشند.

آنها همچنین یاد می گیرند بدون در نظر گرفتن آب و هوا، با هلیکوپتر با امنیت کامل فرود آیند، که این امر بسیار ارزشمند است.

خطرات مرتبط با آب و هوای بد

  • شرایط مختلف آب و هوایی

وقتی یک هلیکوپتر را برای چرخش به بیرون می برید، هرگز نمی دانید که نتیجه هوا چگونه می تواند باشد، به همین دلیل است که خلبانان همیشه به الگوی هوای موجود توجه زیادی می کنند. شرایط مختلف از طرق مختلف بر پروازهای هلیکوپتر تاثیر می گذارد.

برف

به عنوان مثال، برف، بارش برف و مه می توانند بر دید خلبان تأثیر بگذارند که این امر می تواند پرواز را برای خلبان کمی چالش انگیز کند. همچنین می تواند فرود را دشوارتر سازد زیرا منطقه فرود می تواند لغزنده باشد. بادها نیز می توانند پرواز را با چالش های بیشتری روبرو کنند.

برف

باد

بادگیرها می توانند سرعت بالگرد را افزایش دهند، در حالی که بادهای عرضی و رو به عقب می توانند سرعت آن را کم کنند که باید توسط خلبان مورد توجه قرار گیرد. اگر طوفان بدی ایجاد شود، جهت باد می تواند به طور ناگهانی تغییر کرده و همین امر پرواز را در چنین شرایطی خطرناک می سازد.

باران

بالگردها به طور کلی هیچ مشکلی هنگام باران ندارند. باران بر رانش ایجاد شده توسط تیغه های مورد نیاز برای برخاستن آنها تاثیری ندارد. با این حال، باران می تواند به میزان قابل توجهی روی دید خلبان تأثیر بگذارد. تشخیص اینکه آیا پرواز ایمن است یا خیر، به خلبان بستگی دارد.

باران

  • انجماد

در صورت یخ زدگی، به ویژه اگر سطح رطوبت بالا باشد، یخ می تواند در قسمت داخلی یا خارجی هلیکوپتر ایجاد شود. در این حالت از یک ضد یخ خوب می توان برای انحراف نتایج منفی استفاده کرد، اما هرگز نباید از نمک در پایه فرود استفاده شود زیرا می تواند توسط موتور مکش شود و مشکلاتی را به وجود آورد.

البته، اتفاقات غیر منتظره همیشه حتی پس از وضع کلیه اقدامات ایمنی نیز می تواند اتفاق بیفتد، به همین دلیل بیشتر خلبانان هلیکوپتر بیمه درستی برای پرداخت خسارات ناشی از آن دارند. پرواز در هوای نامناسب مطمئناً در بیشتر موارد امکان پذیر است، اما آگاهی از خطرات پیش از موعد هنوز هم توصیه می شود.

انجماد

  • سایر ملاحظات مرتبط با آب و هوا

البته، پرواز در آب و هوای بد نه تنها از نظر خطرات احتمالی نگران کننده است، بلکه به راحتی و اطمینان مسافران نیز مربوط می شود. درست است که مانند تلاطم هواپیما، این شرایط نیز به ندرت منجر به سقوط یا آسیب رساندن به بالگرد می شود. اما هوای نامناسب هنوز هم می تواند برای مسافران موضوعی ترسناک و ناخوشایند باشد که کاملا طبیعی است.

با این وجود، مواردی هستند که یک خلبان می تواند برای کاهش احتمال ترس مسافران و آسیب دیدن هلیکوپتر انجام دهد، از جمله پرواز با خلبان خودکار که می تواند در بالگرد ثبات ایجاد کند. خلبانان همچنین بسته به شدت هوا و شرایط دیگر می توانند در بعضی مواقع در اطراف هوای بد پرواز کنند.

در مورد طوفان ها، همیشه بهتر است که هلیکوپترها از آنها دور باشند. پرواز در هوای نامناسب در بسیاری از شرایط سخت آب و هوایی امکان پذیر است، اما طوفان ها متفاوت هستند. از آنجا که در چنین شرایط آب و هوایی وزش باد حداکثر 75 مایل در ساعت و بیشتر است، پرواز در هوای طوفانی ایمن نیست.

برخی موارد استثنا در قانون طوفان وجود دارد، زیرا برخی از هلیکوپترهای نظامی هستند که می توانند در طوفان پرواز کنند. قابل توجه ترین آن ها Dolphin HH-65 A و C-130 Hurricane Hunters است. با این حال، باید گفت که این دو مورد واقعا استثنا هستند و نمی توان آن را به عنوان یک قاعده کلی در نظر گرفت.

سایر ملاحظات مرتبط با آب و هوا

  • نتیجه

به زبان ساده می توان گفت که پرواز در هوای نامناسب برای هلیکوپترها غیرممکن نیست، اگرچه این کار نیز توصیه نمی شود. توجه به هوا مطمئناً می تواند به شما کمک کند تا در مورد اینکه آیا باید پرواز کنید یا نه تصمیم بگیرید، اما در پایان این یک عقل سلیم است که بیشترین کمک را به شما خواهد کرد.

الگوهای مختلف آب و هوایی از طرق مختلف روی بالگرد تأثیر می گذارد و یک خلبان باتجربه با همه آنها آشنا خواهد بود. همچنین بهتر است توجه داشته باشید که تأثیری که هوا بر پرواز با هلیکوپتر شما دارد چیزی است که همیشه نمی توان آن را آموزش داد، بنابراین تحقیق در مورد آن همیشه ایده خوبی است.

0 0 vote
Article Rating

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x