اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

چرا بیشتر هواپیماهای ایرباس با عدد 3 شروع می شوند؟

0 540

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

 

شرکت هواپیمایی ایرباس 49 سال پیش کار خود را در اروپا آغاز نمود و به عنوان رقیب جدی کمپانی بوئینگ وارد صنعت هوانوردی شد. این شرکت امروزه محبوب ترین هواپیماهای تجاری را در دنیا تولید می کند.

اما با وجود استقبال بسیار زیاد از محصولات این کمپانی باید گفت که ایرباس تاکنون تنها کمتر از 20 مدل هواپیمای غیر نظامی تولید کرده است. اما سوالی که شاید برای شما نیز مطرح باشد این است که چرا تمامی آن ها با عدد 3 آغاز می شوند؟

اولین هواپیمای ساخت ایرباس در سال 1974 به پرواز درآمد. از آن زمان تا الان ناوگان این شرکت بیش از 215 میلیارد کیلومتر مسافت را طی کرده است (مسافت کافی برای 1500 بار سفر به خورشید) و باید گفت هواپیمایی که این مجموعه بسیار موفق را آغاز کرد A300 بود.

  • شروع نام هواپیماهای ایرباس با سری 3

اولین مدل هواپیما از این سری به دلیل تعداد ظرفیت طراحی شده مسافر 300 نامگذاری شد. با این حال، شرکت ایرباس خیلی زود به این نتیجه رسید که ظرفیت 300 مسافر در طی دهه 1970 غیر ضروری و زیاد است و تقاضای کافی برای هواپیماهایی با این تعداد ظرفیت حمل مسافر وجود ندارد.

در نتیجه، ظرفیت هواپیماهای ایرباس به 247 کاهش یافت، اما این نام برای جلوگیری از سردرگمی مشتریان روی هواپیما باقی ماند. هواپیمای ایرباس A300 در مقایسه با هواپیمای مشهور آن زمان یعنی Lockheed Tri-star 30 درصد سوخت کمتری مصرف می کرد.

واقعیتی که باعث شد تا مدیرعامل شرکت هواپیمایی شرقی 23 فروند از این مدل هواپیما را سفارش دهد. در تاریخ این شرکت این لحظه به عنوان نقطه عطفی تلقی می شود که که ایرباس به عنوان رقیبی جدی برای بوئینگ و مک دانل داگلاس در نظر گرفته شد.

ایرباس برای حفظ تداوم، سایر مدل های ساخته شده توسط این کمپانی را نیز با توجه به مدل A300 نامگذاری کرد.

مدل های بسیار نزدیک، مانند خانواده A320  که شامل A318 ، A319 ، A320 و A321 است و دلیل نام گذاری آن ها این است که بسیار به نسخه اول شبیه بوده و تنها کمی بلند تر یا کوتاه تر از آن هستند.  

به طور کلی از هواپیماهای سری 3 شرکت هواپیمایی ایرباس می توان به A300B2، A300B4، A310، A318، A319، A320، A321، A330، A340، A350، A380 اشاره کرد.

شروع نام هواپیماهای ایرباس با سری 3

  • هواپیمای A380

ممکن است متوجه عدم وجود A360 / 370 در لیست بالا شده باشید. ایرباس به عنوان سازنده بزرگترین هواپیمای مسافربری در آسمان، هواپیمایی را وارد بازار کرد که قادر بود تا 400 مسافر بیشتر از حتی بیشتر از A350 را نیز جابجا کند.

یک سوپر جامبو که شایستگی برجسته شدن در لیست هواپیماهای نه تنها ایرباس بلکه کل دنیا را داشت. مانند هر صنعت دیگری، تحقیقات بازار قبل از نامگذاری این هواپیما با 800+ صندلی نیز انجام شد. این تحقیق پیشنهاد می کرد که برای توسعه یک هواپیمای واسطه با نامگذاری A360 باید گپ بین مدل A350 و مدل جدید ساخته شده پر میشد.

از طرفی هم شماره 7 آنقدر با رقیب اصلی آن، بوئینگ ارتباط نزدیک داشت که از آن نیز صرف نظر شد. اما عدد 8 در بسیاری از فرهنگ های آسیایی خوش شانس تلقی می شود و به جذابیت این محصول در بازارهای آسیا می افزود.

علاوه بر این، شکل این عدد نیز شبیه مقطعی از بدنه دو طبقه این هواپیما بود، بنابراین یک انتخاب عالی برای این هواپیمای عظیم محسوب میشد. در نتیجه نام بزرگترین هواپیمای مسافربری ایرباس A380 در نظر گرفته شد.

هواپیمای A380

  • هواپیمای A220

هواپیمای ایرباس A220 از قاعده برچسب گذاری A3XX مستثنی است. این هواپیما از سال 2016 با همکاری شرکت بمباردیر وارد بازار شد. ظرفیت این هواپیما 135 نفر بوده و کوچکترین هواپیمای شرکت ایرباس محسوب می شود.

پیش از این و قبل از اینکه شرکت هواپیمایی ایرباس در سال 2017 سهم 50 درصدی آن را بخرد و مارک تجاری جدید خود را روی آن بگذارد، این هواپیما با نام های C10 یا CS100 شناخته می شد. این مدل تا 18 ماه فروش بسیار خوبی نیز داشت.

ادغام هواپیما در خانواده ایرباس به افزایش فروش و اطمینان خاطر مشتریان بالقوه با اعتبار خود برای اطمینان و استانداردهای بالا کمک کرد.

اگرچه این مدلکوچکترین مورد ناوگان ایرباس است، اما ایرباس ادعا می کند این بزرگترین هواپیمایی است که قادر به پاسخگویی به خواسته های عملکرد فرودگاه شهر لندن است و همچنین برای فرودگاه های “گرم و مرتفع” که هواپیماهای دیگر ممکن است برای خروج از آن به مشکل بخورند، ایده آل است.

به نظر می رسد ترکیبی از اندازه مدل، کوچکتر از A300 و در نظر گرفتن اصالت بمباردیر در آن باعث انحراف این محصول از سری A3xx معمول ایرباس بوده است. از آنجایی که این هواپیما توسط ایرباس طراحی نشده، منطقی است که در رده هواپیماهای سری 3 قرار نگیرد.

هواپیمای A220

  • چرا هواپیماها به نام اعداد نامگذاری شده اند؟

در دنیای نظامی هنوز هم هواپیماهایی هستند که با اسم نامگذاری می شوند. اما چرا تولیدکنندگان هواپیما به سمت نامگذاری با اعداد تمایل دارند؟ De-Havillands به عنوان اولین هواپیمای مسافربری تجاری در نظر گرفته می شود. از زمان اولین پرواز آن در سال 1952، کمتر از 10 هواپیمای اصلی وجود داشته است که به جای شماره مدل، به اسم نامگذاری شده بودند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت های هواپیمایی توجه خود را به هواپیماهای غیرنظامی معطوف کردند و به این ترتیب عصر جت متولد شد. بوئینگ یکی از این تولیدکنندگان بود. آنها در چندین بخش منشعب شدند و محصولات را با توجه به دسته بندی های مختلف برچسب گذاری کردند.

به عنوان مثال محصولات نظامی با نماد 300s/400s شناخته می شدند. در حالی که هواپیماهایی با موتورهای توربین 500s و به هواپیماهای حمل و نقل جت 700s اختصاص داده شد. ظاهراً B707 ساخت سال 1957 روند شماره گذاری هواپیماها را آغاز کرد. همانند ایرباس، تمام هواپیماهای بوئینگ از آن زمان با 7 شروع شده اند.

هواپیماهایی که امروزه به آنها نام هایی مانند Dreamliner و Concorde داده می شود، تمایل به برجسته بودن و انقلابی بودن دارند. با این حساب، نامگذاری A380 به صورت عددی به عنوان یک فرصت از دست رفته به نظر می رسد. با این وجود، به نظر نمی رسد این امر با فروش بیش از 250 فروند، تاثیری در فروش داشته باشد.

  • اعداد باقیمانده چه چیزی را نشان می دهند؟

اگرچه معمولاً برای سادگی و راحتی این هواپیماها با سه رقم خوانده می شوند اما نام کامل آن ها شامل شش عدد است. این ارقام به عنوان مشخصات مختصری برای هر کسی که می داند چگونه آنها را بخواند عمل می کند.

بیایید A320-231 را مثال بزنیم. سه شماره اول به ما می گوید این محصول متعلق به خانواده A320 است. پس از خط تیره عددی که آمده نشان می دهد که این هواپیما متعلق به سری 200 یعنی نسخه دوم هواپیما است.

دو رقم آخر نوع موتور و نسخه مورد استفاده را مشخص می کند. برای این مثال عدد 3 موتورهای بین المللی Aero و نسخه شماره 1 را نشان می دهد. هر نوع موتور کد مربوط به خود را دارد که در ادامه آمده است:

جدول زیر قابل مشاهده است:

0: General Electric (GE)

1: CFM International (GE / SNECMA)

2: Pratt & Whitney

3: International Aero Engines (IAE)

4: Rolls-Royce

5: CFM International

6: Engine Alliance (GE and P&W)

7: Pratt & Whitney (A320 NEO)

گاهی اوقات در انتهای این اعداد یک یا چند حرف اضافه می شود، به عنوان مثال A300-600 ST، معروف به بلوگا است که ST مخفف super است. زیرا از هواپیمای غول پیکر A300-600 برای حمل قطعات و بارهای بیش از اندازه بزرگ استفاده می شود. سایر کدهای استفاده شده توسط ایرباس شامل موارد ذکر شده در زیر است:

C _ نسخه ترکیبی (مسافر / باری)

F _ مدل باربری

N_گزینه موتور جدید

R _مدل برد بلند

X_مدل پیشرفته

به این ترتیب با نحوه نامگذاری و اینکه چرا شرکت هواپیمایی ایرباس بیشتر هواپیماهای خود را اینگونه نامگذاری کرده است آشنا شدیم. شاید بار دیگر که بخواهید سوار هواپیمایی شوید نام و علت نامگذاری آن بیشتر نظر شما را جلب کند.

 

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات