در گذشته، پروازهای طولانی مدت بسیار نادر بود و به دلیل هزینه بالا در بیشتر موارد محدود به افراد ثروتمند یا در موارد خاص بین المللی استفاده می شد. اما امروزه پرواز در مسیرهای طولانی امری عادی و مقرون به صرفه است. با این وجود چرا همچنان هواپیماها بر فراز قطب جنوب پرواز نمی کنند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. کمترین آنها این نیست که قطب جنوب به سختی مهمان نواز یا امن ترین مکان برای پرواز در وهله اول است. علاوه بر این ، نگرانی های ناوبری متعددی وجود دارد ، همچنین عدم وجود زیرساخت ها وجود دارد.
با این وجود، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی از دلایلی که مانع پرواز بر فراز قطب جنوب برای خلبانان می شود، بپردازیم.
-
شرایط آب و هوایی
اولین و بارزترین دلیل عدم پرواز بر فراز قطب جنوب شرایط آب و هوایی موجود در آن است. می توان گفت که قطب جنوب آب و هوای خوشایندی برای هیچ نوع فعالیت انسانی ندارد. با وجود سردترین و شدیدترین دمای کره زمین در این منطقه، ماه ها تمرین ویژه لازم است تا افراد برای انجام کار در قطب جنوب آماده شوند.
تقریبا تنها افرادی در این منطقه در حال زندگی هستند، که در آنجا کار یا تحقیق می کنند. بیشتر شهرک های انسانی در قطب جنوب مراکز تحقیقاتی هستند. این منطقه جایی نیست که مردم برای تعطیلات به آنجا بروند، بنابراین واضح است که هواپیماهای مسافربری زیادی به قطب جنوب پرواز نکنند.
تصور کنید با وجود دمای -89.6 درجه سلسیوس که در سال 1983 در ایستگاه وستوک به دست آمد، این منطقه تا چه حد می تواند سرد باشد. میانگین دما در قطب جنوب در زمستانها در محدوده 40- درجه سلسیوس بوده در حالی که دمای فریزر شما در حدود -18 درجه سلسیوس است.
واضح است که این شرایط تنها به گونه ای نیست که برای انسان به منظور اقامت در آنجا سخت باشد، بلکه چنین بسیاری از هواپیماها قادر به پرواز در چنین محیطی با چنین شرایط آب و هوایی نیستند. حتی اگر شما با چنین شرایط طاقت فرسایی کنار بیایید، همچنان یخ یک مشکل بزرگ برای شما خواهد بود.
ضد یخ همواره برای هواپیماهایی که در شرایط هوای سرد پرواز می کنند امری ضروری است. بسته به اندازه هواپیما و میزان مایعات ضد یخ شما می بایست صدها یا حتی هزاران دلار در هر پرواز هزینه کنید.
این هزینه حتی جدا از دیگر اقدامات مانند گرم کردن برقی در هوا به منظور گرم نگه داشتن بال های هواپیما است تا یخ ها را ذوب کند. اکنون هزینه انجام همه این کارها را برای آماده سازی برای پرواز بر روی یکی از سردترین نقاط کره زمین تصور کنید.
علاوه بر این، حتی در شرایط جوی سرد در جاهای دیگر نیز، مدت زمان بسیار کوتاهی وجود دارد، تنها چند دقیقه پس از استفاده از ضد یخ، خلبان می تواند به راحتی پرواز کند. بنابراین به راحتی می توان گفت که هنگام پرواز بر فراز قطب جنوب، چه اتفاقی رخ خواهد داد.
-
کمبود دید
این واقعیت وجود دارد که قطب جنوب مکانی با بهترین دید در جهان نیست. واضح است که میزان دید در هنگام پرواز می تواند در اثر عواملی همچون خستگی خلبان کاهش یابد، چه رسد که این پرواز بخواهد بر فراز قطب جنوب باشد.
برای خلبانان از اهمیت حیاتی برخوردار است که همواره در تماس با مرکز کنترل در زمین باشند تا اطمینان حاصل شود که می دانند کجا می روند و از نظر سطح و پرواز در شرایط مناسبی قرار دارند. از دست دادن موقعیت آنها هنگام پرواز بسیار خطرناک است.
تندراهای سفید جامد مانند آنهایی که در قطب جنوب یافت می شوند شانس وقوع این اتفاق را افزایش می دهند. علاوه بر این، همیشه احتمال وجود خلبانان در طوفان وجود دارد. هر چند که خلبانان می توانند در بسیاری از موارد با آن ها مقابله کنند، اما در شرایط شدید قطب جنوب، این امر می تواند بالقوه کشنده باشند.
-
فقدان زیرساخت ها
منصفانه است بگوییم در قطب جنوب به هیچ وجه زیرساخت های مناسبی وجود ندارد، چه رسد به برج ها، فرودگاه ها و سایر سازه هایی که به هواپیماها کمک کند تا بتواند به خوبی روی زمین فرود آیند یا بلند شوند. نبود چنین زیرساختی باعث می شود تا پرواز بر فراز قطب جنوب مانند پرواز بر روی دریا باشد.
با این حال، حداقل پرواز بر روی یک دریا یا اقیانوس به طور معمول دارای دید به مراتب بهتر و مسیرهای پرواز قبلی است و به خلبانان این امکان را می دهد که از طریق نقشه ها از کجا عبور کنند. اما این موارد در مورد قطب جنوب صدق نمی کند. در صورت نیاز به فرود، مسیرهای پرواز تعیین نشده و مسیری برای کمک به خلبان وجود ندارد.
-
جهت یابی و سایر موارد
نواحی قطبی به دلیل میدان های مغناطیسی که در آنها نفوذ می کند، نگرانی های ناوبری خاصی دارند. این امر می تواند حرکت هواپیماها را دشوار کند زیرا مناطق قطبی با ابزار جهت یابی مغناطیسی تداخل پیدا می کنند.
علاوه بر این، طبیعت جدا شده این منطقه می تواند ارتباط هواپیماها را با کنترل کننده های پرواز دشوار سازد. این امر برای خلبانان ضروری است كه از طی کردن راه درست اطمینان حاصل کنند و از هرگونه طوفان یا سایر خطرات که در جهت پرواز آن ها قرار دارد، جلوگیری کنند.
FAA لیستی از الزامات را برای پرواز در شرایط جوی سرد منتشر کرده که همه این موارد برای پرواز بر فراز قطب جنوب لازم است و همه این کارها این پرواز را بسیار پرهزینه تر می کنند. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برای شروع، حداقل به دو لباس ضد هوای سرد در هوا نیاز دارید. فقط پوشیدن یک کت گرم و چند لایه کافی نمی باشد. این لباس ها مخصوصاً برای مبارزه با شرایط شدید طراحی شده اند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این لباس ها می توانند نسبتاً گران باشند.
برای پرواز به شرایط آب و هوایی در منطقه با هوای سرد که به آن سفر خواهید کرد، به آموزش خاص مسیر نیز نیاز دارید. با این حال، از آنجا که عملاً هیچ پروازی بر فراز قطب جنوب وجود ندارد، دستیابی به “آموزش خاص مسیر” برای مسیرهایی که وجود ندارند، تقریباً غیرممکن است.
هواپیماها همچنین به رادیوهای پیشرفته و سایر توانایی های ارتباطی نیاز دارند تا بتوانند تماس با برج های کنترل هوا را حفظ کنند. همانطور که گفته شد، این امر می تواند در مناطق قطبی فوق العاده دشوار باشد.
در صورت بروز شرایط اضطراری باید برنامه های پشتیبان تهیه کنید تا بتوانید به فرودگاه های مجاور بروید. با این وجود، همانطور که اشاره شد، این یک احتیاط اساسی در برابر هوای سرد است، اما واقعاً هیچ فرودگاهی در در قطب جنوب وجود ندارد. سرانجام، شما باید راه هایی برای اطمینان از یخ نزدن سوخت هواپیما پیدا کنید.
-
قطب جنوب در مقابل قطب شمال
اگر پرواز بر فراز قطب جنوب تقریبا غیر ممکن باشد، پرواز بر فراز قطب شمال چگونه است؟ جواب کمی پیچیده تر است. در حالی که پروازهای قطبی بطور کلی دشوار و بسیار نادر هستند، اما هنوز هم به دلایلی برای قطب جنوب نیز پروازهایی وجود دارد.
به عنوان مثال، در حالی که پروازهای قطبی نادر است و اغلب توصیه نمی شود، با این وجود در گذشته انجام شده و این بدان معنی است که مدل هایی برای مسیرهای پرواز در منطقه وجود دارد که کنترل کننده های پرواز می توانند هنگام برنامه ریزی و هدایت پرواز به قطب شمال به عنوان مدل از آنها استفاده کنند.
در مقابل، این مورد در رابطه با قطب جنوب صدق نمی کند، به این معنی که پرواز در آنجا عمدتا تنها بر عهده خلبان بوده و کنترل کننده های پرواز در آن تقریبا نمی توانند کاری کنند.
علاوه بر این، یک فرودگاه اضطراری زوج در نزدیکی قطب شمال وجود دارد که در صورت بروز مشکلات، هواپیمای شما می تواند متوقف شود. همانطور که گفته شد، در مورد قطب جنوب اینگونه نیست و پرواز با آن بسیار خطرناک تر است.
سفر به قطب جنوب به دلیل شرایط شدید و خطرهای موجود مدتهاست که به عنوان سفرهای ماجراجویانه محسوب می شود. چگونگی حل این مشکلات و تلاش برای گسترش مسیرهای پرواز بر فراز قطب جنوب همچنان به عنوان یک مساله برای شرکت های هواپیمایی باقی مانده است. به این ترتیب، این منطقه تا حد زیادی یک منطقه بدون پرواز یخی است.