اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

تهویه در هواپیما

آیا این تفکر که ممکن است بخش هایی از کابین هواپیما تمیزتر از سایرین باشد، درست است !!؟؟

0 2,530

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

اهمیت سیستم تهویه در هر محیطی، به جهت حفظ سلامت و راحتی افراد حاضر در آن فضا، بسیار بالا است. تهویه کابین هواپیماها به سبب تامین هوای سالم برای چندین مسافر، از این قاعده مستثنی نیست. چرا که تضمین کننده سلامت جسمی و آسایش مسافران هواپیما و کادر پرواز است.

اما در این خصوص، اغلب افراد به سیستم تهویه هواپیما اعتماد ندارند و تصور می کنند هوای بسته کابین هواپیما، ناقل انواع بیماری هاست. به همین جهت به محض ورود به کابین و استقرار در صندلی خود، دریچه تهویه در بخش بالای سر خود را بسته و به خیال خود، احتمال بیمار شدن و مریضی را در بدن خود کاهش می دهند.

بر خلاف تصور عمومی، دریچه تهویه هوا، با ایجاد رطوبت نسبی در هوا، ریسک ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. لذا بستن آن، حتی می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

ممکن است این تصور اشتباه، ناشی از عدم آگاهی از عملکرد سیستم تهویه هواپیما است و با اطلاع از این موضوع، می توانید از سفر هوایی خود با خیال راحت و به دور از استرس و نگرانی ها، لذت ببرید.

تفکر اشتباه در مورد کابین هواپیما

ترس از پرواز، ممکن است ناشی از استرس افراد از میزان کیفیت هوای داخل کابین باشد. اگرچه این موضوع تنها یک باور غلط و تصوری اشتباه است. ممکن است تصور کنید کابین هواپیما از هوای آلوده استنشاق شده بیش از 100 مسافر اشباع شده و می تواند بر سلامت شما تاثیر منفی داشته باشد. تنها کافیست یک نفر در میان این 100 الی 200 مسافر مریض باشد تا تمام مسافران از همان هوا تنفس کرده و مریض شوند.

اما اینگونه نیست. هوای داخل کابین هواپیما، حتی از جو موجود در بیمارستان های عمومی و اماکن اداری، بسیار تمیزتر است.

سیستم تهویه هواپیما چگونه کار می کند؟

عملکرد اصلی سیستم تهویه هواپیما، در اغلب هواپیماهای بزرگ و پیشرفته بوسیله فیلتر هوای پیشرفته و قدرتمند HEPA تامین می شود. گردش هوای آلوده و ترکیب آن با هوای تازه و تمیز، بسیار سریع الوقوع است. بطور حتم راندمان و کارآیی این سیستم تهویه در صورت کثیف بودن هوا و فیلترها، بیشتر می شود. این عملکرد در هر ساعت بصورت 15 تا 30 بار تکرار می شود تا مسافران همیشه هوای تازه و تمیز تنفس کنند.

عمل تصفیه هوا در نواحی کنترل دما، صورت می گیرد. تراکم این نواحی در نقاط مختلف کابین است و در یک نقطه، متمرکز نیست. ورود هوای تازه از نازل های کابین صورت گرفته و از درزهای کف و کنار پنجره ها خارج می شود. نوع و مدل هواپیماهای مختلف، تعیین کننده تعداد نازل های تصفیه هوا است و بطور میانگین، هر نازل با ترکیب 50 درصد هوای فیلترشده و 50 درصد هوای بیرون، در طی 15 الی 30 دقیقه، این فرآیند را تکرار می کند.

اکنون با مطالعه عملکرد سیستم تهویه، به راحتی می توان نتیجه گرفت، این تفکر که ممکن است بخش های از کابین هواپیما تمیزتر از سایرین باشد، عملا اشتباه است. چرا که فیلترهای هوا در تمام قسمت ها نصب شده و بطور ثابت، هوایی یکسان را پمپاژ می کند. این موضوع تنها در بخش فرست کلس، کمی متفاوت است. چرا که در این بخش با وجود فاصله زیاد بین صندلی ها و تعداد کم مسافران، در مقایسه با بخش اکونومی خلوت تر و آرام تر است. لذا هوای پمپاژ شده تازه تر می ماند و کمتر آلوده می شود.

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات