اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

انواع مختلف صندلی هواپیما در پروازهای بین المللی

0 411

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

شاید بخشی که همه ما هنگام سوار شدن به هواپیما به آن علاقه مند هستیم، نوع و اندازه صندلی است که روی آن می نشینیم، زیرا باید این حقیقت را بپذیریم که انواع صندلی هواپیما در دسترس است اما همه آنها یکی نیست.

هر هواپیما نوع صندلی های خاص خود را دارد و دانستن اینکه کدام شرکت هواپیمایی کدام نوع صندلی را ارائه می دهد می تواند پرواز بعدی شما را بسیار خوشایند تر کند. اندازه و راحتی کلی صندلی هواپیمایی که انتخاب می کنید می تواند تفاوت زیادی بدون توجه به طول پرواز شما ایجاد کند.

حتی اگر همه صندلی ها برای راحتی شما ساخته شده اند، اما خوب است که تفاوت بین انواع صندلی  هواپیما را بدانید تا بتوانید به طور خاص نوع مورد نظر خود را پیش از پرواز انتخاب کنید. صندلی هواپیما معمولاً با قیمت بلیط و نوع مسافری که قرار است در آن جای بگیرند مطابقت دارد.

صندلی هواپیمای درجه یک به طور طبیعی بزرگتر و عریض تر از صندلی های استاندارد خواهند بود زیرا مردم هزینه های بیشتری را برای سرویس می پردازند. بنابراین، خود صندلی ها به اندازه کلاس خدماتی که انتخاب می کنید مهم نیستند، حتی اگر این دو همیشه با هم باشند.

در حالی که بسیاری از شرکت های هواپیمایی دارای ترکیب دو صندلی هستند، برخی دیگر دارای ترکیب سه صندلی بوده، در حالی که برخی دیگر دارای دو صندلی در یک طرف راهرو و سه صندلی در سمت دیگر هستند.

هرچه کلاس نشستن بالاتر باشد، صندلی معمولاً بزرگتر و راحت تر خواهد بود. موضوعی که همیشه باید در هنگام رزرو صندلی برای پرواز بعدی خود به خاطر بسپارید. در ادامه در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی به انواع صندلی هواپیما از نظر کلاس بندی خواهیم پرداخت.

  • صندلی های کلاس اقتصادی (Economy Class Seats)

صندلی های کلاس اقتصادی که صندلی های مربی یا استاندارد نیز نامیده می شوند، انواع اساسی صندلی هواپیمایی هستند که بیشتر افراد هنگام مسافرت با هواپیما به آنها فکر می کنند.

در بیشتر پروازهای بین المللی، این صندلی ها معمولاً به صورت پیکربندی سه نفره هستند تا افراد بیشتری بتوانند در هواپیما جای بگیرند. بیشتر اوقات، صندلی های اقتصادی کم هزینه ترین صندلی هایی هستند که می توانید برای پرواز خریداری کنید.

در هواپیماهایی مانند بوئینگ 747-400، صندلی های اقتصادی معمولاً دارای سه صندلی در هر یک از طرفین هواپیما و چهار صندلی در قسمت میانی هستند. این امر هم برای راحتی بیشتر مسافران و هم برای افزایش ظرفیت هواپیما بوده است.  

به طور معمول، صندلی های اقتصادی 17 تا 18 اینچ عرض دارند و فضای پا بین 31 تا 32 اینچ است. به جای طرح 3-4-3، بسیاری از هواپیماهای کوچکتر دارای طرح 2-3-2 هستند، اما هواپیماهای کوچکتر همیشه در سطح بین المللی پرواز نمی کنند.

علاوه بر بوئینگ 74 ، ایرباس 380 نیز از طرح 3-4-3 برخوردار است و برخی از هواپیماها دارای طبقه بالا و پایین هستند و بنابراین می توانند مسافران بیشتری را نیز در پروازهای بین المللی خود حمل کنند. هواپیماهایی مانند بوئینگ 777 نیز وجود دارند که غالباً دارای تنظیمات 2-5-2 هستند و می توانند مسافران بیشتری را در هر پرواز در خود جای دهند.

اگر قبل از موعد بدانید که با کدام نوع هواپیما پرواز می کنید، انجام این کار آسان است. می توانید خود را برای انواع صندلی های اقتصادی آماده کنید تا بدانید که پس از سوار شدن به هواپیما چه انتظاراتی دارید. نکته ای که باید هنگام انتخاب کلاس اقتصادی در نظر بگیرید این است که اکنون انواع مختلفی از صندلی ها در کلاس اقتصادی موجود است.

به عنوان مثال، بسیاری از شرکت های هواپیمایی در حال حاضر یک نوع صندلی هواپیمای اقتصادی “اکونوس پلاس” را ارائه می دهند که معمولاً Economy XL یا Economy Comfort نامیده می شود و خدمات مشابه کلاس اقتصادی را ارائه می دهد، اما صندلی ها راحت تر بوده و فضای بیشتری برای پا دارند.

طبیعتاً صندلی های Economy Comfort یا XL کمی گران ترند، اما اگر بدانید که این ویژگی ها چقدر لذت بخش هستند، می بینید که ارزش آن را خواهند داشت.

صندلی های کلاس اقتصادی

  • صندلی های کلاس اقتصادی برتر (Premium Economy Class Seats)

همانطور که قبلاً حدس زده اید، کلاس اقتصادی برتر چند مزیت بیشتر از کلاس اقتصادی معمولی ارائه می دهد و هزینه آن نیز کمی بیشتر است. با این حال، هزینه ها تقریباً به اندازه کلاس تجاری یا کلاس اول نیست و مزایای آن ارزش دادن هزینه اضافی را دارد.

برخی از مزایا که معمولاً در صندلی های کلاس اقتصادی ممتاز گنجانده می شوند، یک سالن اختصاصی در فرودگاه، صندلی های عریض تر با جای پای بیشتر و صفحه های تلویزیون بزرگتر است. در مورد غذا و نوشیدنی راحتی بیشتری وجود دارد که می تواند شامل انتخاب گسترده تری از غذا گرفته تا انواع نوشیدنی باشد.

صندلی هواپیما نیز در این بخش در مقایسه با بخش اقتصادی معمولی کمی بهتر است و می تواند تا شش اینچ فضای پای بیشتری داشته و حتی کمی پهن تر نیز باشد. به عبارت دیگر، اگر کلاس اقتصادی برتر را انتخاب کنید، غذا، نوشیدنی، صندلی های دلپذیرتر و کمی خدمات بیشتر دریافت خواهید کرد که در یک پرواز بین المللی چیز کمی نیست.

وقتی صحبت از راحتی، قیمت و امکانات رفاهی می شود، صندلی های کلاس درجه یک اقتصادی بین صندلی های اقتصادی و کلاس تجاری قرار دارند و این بخش اولین بار در سال 1991 توسط EVA Air ارائه شد.

امروزه، شرکت های هواپیمایی مختلف صندلی های کلاس اقتصادی برتر خود را متفاوت می نامند، بنابراین اگر قصد دارید پیش از پرواز خود این صندلی ها را رزرو کنید، بهتر است با نماینده شرکت هواپیمایی مورد نظر صحبت کنید تا مطمئن شوید چیزی که مورد انتظارتان است را دریافت خواهید کرد.

برخی از امکانات رفاهی که توسط شرکت های هواپیمایی مختلف در صندلی های کلاس اقتصادی خود ارائه می شود شامل گوش بند، جوراب، مسواک و ماسک خواب است.

همچنین ممکن است امتیازهای مکرر پرواز، سرویس حوله گرم، خدمه اختصاصی کابین و حتی تلفن روی صندلی دریافت کنید. بنابراین، وقتی قیمت این صندلی ها و امکانات رفاهی آنها را در نظر بگیرید، خواهید دید که قطعاً ارزش پول اضافی که برای آنها می پردازید را دارند.

صندلی های کلاس اقتصادی برتر (Premium Economy Class Seats)

  • صندلی های کلاس تجاری (Business Class Seats)

همانطور که انتظار داشتید، صندلی های کلاس تجاری در محلی بین صندلی های درجه یک اقتصادی و کلاس اول قرار دارند و همیشه صندلی های بزرگتر و راحت تری در این بخش ارائه می شود. بیشتر اوقات، صندلی های کلاس تجاری معمولاً 21 اینچ عرض و 57 اینچ فضای پا دارند.

این بدان معنی است که عرض آنها سه تا چهار اینچ بیشتر و دو برابر بیشتر فضای پا در مقایسه با صندلی هواپیمای کلاس اقتصادی دارند. در برخی از شرکت های هواپیمایی صندلی ها حتی بزرگتر هم هستند.

بخشی از دلیل بسیار خوب بودن صندلی های کلاس تجاری این است که این صندلی هواپیما برای مسافران تجاری طراحی شده اند که احتمالاً برای تهیه گزارش کار خود، گذراندن وقت در رایانه های خود یا صحبت با فردی دیگر،  به فضای اضافی آن نیاز دارند.

تجار به فضای اضافی احتیاج دارند و از امکانات رفاهی استقبال می کنند، که شامل مواردی مانند سرو نوشیدنی در لیوان های شیشه ای، سرو وعده های غذایی با چاقو و چنگال واقعی و ارائه غذا و نوشیدنی رایگان است.

حتی برخی از شرکت های هواپیمایی خدمات خود را پیش از پرواز و در فرودگاه نیز به مسافران بخش تجاری ارائه می دهند. به عنوان مثال شما می توانید پیش از سوار شدن به داخل هواپیما از غذاها و نوشیدنی های رایگان استفاده کنید.

اکثر شرکت های هواپیمایی تمام توقف ها را در بخش صندلی هواپیمای بیزینس کلاس انجام می دهند و مانند حق امتیاز با شما رفتار می کنند. بنابراین، برای شما آسان است که وقتی این نوع صندلی هواپیما را انتخاب کردید، در حین پرواز کاملا راحت باشید.

با داشتن فضای بیشتر برای کار و استراحت، به محض کشف مزایای بیزینس کلاس دیگر هرگز به پرواز باکلاس اقتصاد فکر نخواهید کرد. گرچه کلاس تجاری به اندازه فرست کلاس لوکس نیست، اما این بخش می تواند برای افراد خاص به خصوص در پروازهای طولانی مدت بسیار مناسب باشد. زیرا باعث می شود همه پروازها خیلی سریعتر از آنچه که تصور می شوند صورت گیرند.  

صندلی

  • صندلی های درجه یک (First-Class Seats)

البته، نهایت تجمل با صندلی های درجه یک ارائه می شود و بیشتر افراد با آن ها آشنا هستند زیرا هنگام سوار شدن به هواپیما باید از کنار آنها رد شوید. صندلی درجه یک در جلوی هواپیما قرار دارند و به طور معمول یک تا دو اینچ از صندلی های کلاس تجاری بزرگتر بوده و دارای فضای پا 10 تا 30 اینچ بزرگتر هستند.

یکی از مزایای بسیاری که در انتخاب صندلی های درجه یک در هواپیما وجود دارد این است که نسبت خدمه و مسافر بسیار کمتر است. در بعضی موارد، شما حتی مهماندار پرواز شخصی خود را خواهید داشت و از ظروف و لیوان های واقعی گرفته تا دمپایی و غذای درجه یک در طول پرواز به شما ارائه می شود.

در واقع، در بسیاری از شرکت های هواپیمایی، بخش فرست کلاس نه تنها دارای صندلی های درجه یک ، بلکه بیشتر شبیه به یک سوئیت در هواپیما هستند. این صندلی هواپیما به شما امکان کشش و استراحت یا حتی چرت زدن در هر حالتی را می دهد. حتی برای مسافران درجه یک اغلب بیشتر از یک سرویس بهداشتی جداگانه وجود دارد.

روند این روزها این است که صندلی های درجه یک بزرگتر شوند و حتی امکانات رفاهی بیشتری ارائه دهند و این تجربه را به نوعی واقعی جلوه دهند. گاهی اوقات، بخش فرست کلاس هواپیماها نه تنها صندلی های درجه یک بزرگتر، بلکه صندلی هایی را که قابلیت تخت خواب شدن را دارند نیز ارائه می دهند.

به نظر می رسد شرکت های هواپیمایی با یکدیگر رقابت می کنند تا مطمئن شوند که مسافران بخش درجه یک آنها هرچه بیشتر راحت تر بوده و با آن ها رفتار بهتری می شود. از آنجایی که بسیاری از مسافران همواره با این نوع صندلی هواپیما پرواز می کنند و با توجه به امکاناتی که هر روز بیشتر و بیشتر می شود، این امر طبیعی است که شرکت های هواپیمایی برای جلب نظر بیشتر مسافران خود با یکدیگر رقابت کنند.

البته باید گفت که پرواز با صندلی هواپیمای بخش درجه یک بسیار گران قیمت است. قیمت صندلی های درجه یک می توانند پنج برابر صندلی های کلاس تجاری باشند و برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست.

با وجود مزایای فراوان، اکثر مردم می دانند که پرواز به طور منظم با فرست کلاس برای آن ها مقرون به صرفه نخواهد بود، هر چند کسانی هم هستند که هزینه برای آن مطرح نیست و ترجیح می دهند که همواره در طول پرواز با هواپیما از صندلی هواپیمای خود راضی باشند و پرواز راحتی داشته باشند.

به این ترتیب با انواع صندلی هواپیما آشنا شدیم. بنابراین، شما می توانید پیش از هر پرواز انواع کلاس هواپیمای مورد نظر خود و هزینه های آن را بررسی کنید و ببینید که کدام یک مناسب شما خواهد بود. 

صندلی های درجه یک (First-Class Seats)

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات