اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

چگونگی پاک کردن کابین های هواپیما از میکروب و ویروس

0 231

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

کابین های هواپیما پناهگاه میکروب ها هستند. هر چند، این موضوع مربوط به چند ماه اخیر نمی شود و همیشه اینگونه بوده است. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، یک نگرانی همگانی در این خصوص به وجود آمده است.

به همین جهت بسیاری از شرکت های هواپیمایی بر آن شده اند تا راه حلی موثر تر و بهتر برای تمیز کردن کابین هواپیماهای خود بیابند. در ادامه به چگونگی عملکرد برخی از خطوط هوایی در این خصوص می پردازیم.

Qantas از انواع اقدامات احتیاطی برای محافظت از مسافران در برابر COVID-19 پرده برداشته است. اقدامات ایمنی که انتظار می رود در تاریخ 12 ژوئن به پایان برسد شامل چک بدون تماس، ضد عفونی کننده دست در دروازه های خروج و ماسک های اختیاری و ضد عفونی کننده دست ها است.

با این حال، با وجود اختلاف نظر، هیچ فاصله جسمی در میان مسافران ایجاد نخواهد شد. چرا که شرکت کانتاس معتقد است انجام پروازهای نیمه خالی بسیار گران تمام خواهد شد.

بیماری همه گیر COVID-19 شرکت های هواپیمایی را مجبور می کند تا از نزدیک مراقب اقدامات بهداشتی خود باشند. اما کابین های هواپیما مدت ها قبل از آمدن کرونا ویروس پناهگاه میکروب بودند. خبر خوب این است که روش های ساده ای وجود دارد که بهداشت شما را در کابین هواپیما افزایش دهد.

  • اقدامات احتیاطی

به طور کلی بسیاری از میکروبیولوژیست ها معتقدند که ما شاهد کاهش تدریجی کیفیت بهداشت در سطح جهان هستیم. فرودگاه ها و هواپیماها تعداد زیادی مسافر را در صندلی های کلاس اقتصادی و حتی کوچکتر جای می دهند.

اگرچه مسافت های اجتماعی نمی توانند در فضای كابین محدود كار زیادی انجام دهند، زیرا گزارش می شود كه ویروس قادر به طی کردن مسافتی معادل 8 متر است. به همین جهت، استفاده از ماسک صورت پوشیدن و رعایت بهداشت دست بسیار مهم است.

از آنجا که میکروارگانیسم ها نامرئی هستند، مبارزه با چنین دشمن قدرتمندی سخت خواهد بود. در طول پروازها، خطاهای گسترده ای از اشتباهات ناخواسته توسط خدمه پرواز و مسافران رخ می دهد. برخی از کارکنان پس از استفاده از سرویس بهداشتی، دستمال های کاغذی را به خوبی اوت نمی کنند و دست های خود را نمی شویند و بدون شستن دست ها به خوردن و نوشیدن خود ادامه می دهند.

به همین جهت برخی از خطوط هوایی از جمله کانتاس، سطل های زباله ای را در جاهایی که احتمال خرد شدن دستمال های توالت وجود دارد، قرار می دهند. سطل های مخصوصی که در حالی که حوله های کاغذی می توانند خرد شوند، ضد عفونی شده و از طریق مکش جدا شوند.

همانطور که در توالت ها استفاده می شود. علاوه بر این، تمام سطل های زباله هواپیما برای جلوگیری از آلودگی دست باید با پدال عمل کنند.

همچنین خلبانان نباید از سرویس بهداشتی مشترک با مسافران استفاده کنند. همانطور که اغلب اتفاق می افتد. اگر خلبانان در طی پرواز طولانی آلوده و به شدت بیمار شوند، عواقب آن را تصور کنید تا جایی که قادر به پرواز نیستند. در این زمان چه کسی هواپیما را فرود می آورد؟

به عنوان مثال، نورو ویروس بسیار و به سرعت قابل انتقال بوده که باعث استفراغ و اسهال می شود و می تواند در مدت زمان 12 ساعت از قرار گرفتن در معرض ویروس علائم را نشان دهد. بنابراین برای امنیت همه، خلبانان باید دستشویی خود را داشته باشند.

اقدامات احتیاطی

  • غذا و آشپزخانه

مناطق آشپزخانه هواپیما باید تا حد امکان از توالت فاصله داشته باشد. همچنین توالت های آقایان و خانم ها  باید به دلیل روشی که زنان و مردان از آن استفاده می کنند از هم جدا شوند. سرویس بهداشتی آقایان می تواند آلودگی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، توالت کودکان و اتاق تعویض پوشک نیز باید جدا باشد.

چرخ دستی های مواد غذایی باید در حین خدمت با یک ورق پلاستیکی استریل پوشانده شوند زیرا ممکن است این نزدیکی باعث شود تا آلودگی احتمالی به مسافرهای نشسته، منتقل شود. همچنین برای اینکه امکان عبور و مرور در راهرو فراهم شود، چرخ دستی ها نباید در نزدیکی توالت ها قرار گیرند.

در بعضی مواقع دیده شده است که برش های نان در سبد با دستمال سفید تمیز، با دستمال درب توالت برخورد داشته است. همچنین در صورت باز شدن کیسه ها نباید از پتو استفاده شود و بالش ها نیز باید کیسه های استریل خود را داشته باشند.

غذا و آشپزخانه

  • وسایل خود را در نظر بگیرید

در ماه مارس، دارندگان چمدان در فرودگاه آدلاید به COVID-19 آلوده شدند. به عنوان مسافر، باید از قرار دادن چمدان دستی روی صندلی ها خودداری کنید. این احتمال وجود دارد که چمدان شما قبل از ورود به هواپیما، مانند کف حمام عمومی، روی یک سطح آلوده قرار داده شود.

در هنگام استفاده از جیب صندلی مقابل خود محتاط باشید. مسافران قبلی ممکن است بافتهای کثیف (آلوده) را در آنجا قرار داده باشند. بنابراین این نکته را هنگام استفاده از یکی از مواردی مانند گذرنامه یا عینک که به چشم شما نزدیک می شود، در نظر داشته باشید. چرا که ویروس هایی مانند SARS-CoV-2 می تواند از این طریق وارد بدن شود.

همچنین کارت های ایمنی در جیب های صندلی باید یکبار مصرف باشند و پس از هر پرواز می بایست تعویض شوند. در مواجهه با بحران COVID-19، مهم است که به یاد داشته باشید که اگر یک داروی ضد ویروس یا واکسن پیدا نشود، این ویروس می تواند هر ساله برمی گردد.

در بسیاری از مواقع، میکروبیولوژیست ها در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در رابطه با میکروبیولوژی در اختیار مردم قرار داده اند. با این حال، اغلب اوقات تماس های آنها به عنوان پارانویا یا احتیاط بیش از حد رد می شود.

اما اکنون زمان گوش دادن و احتیاط کردن است. همه ما می دانیم که در حال حاضر دنیا با ویروس COVID-19 درگیر است و هنوز دارو یا واکسنی برای آن ساخته نشده است. از طرفی هم زندگی ادامه دارد و نمی توان جلوی جریان عادی زندگی را گرفت.

بنابراین ما باید خودمان تلاش کنیم تا با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا و گسترش هر چه بیشتر این ویروس و میکروب های مشابه در هنگام سفر جلوگیری کنیم.

وسایل خود را در نظر بگیرید

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات