اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی
0 0 vote
Article Rating

فرودگاه هلسینکی سگ های استشمام کننده COVID-19 را معرفی می کند

0 106

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

محققان در خصوص توانایی سگ ها در تشخیص و شناسایی بیماری کووید 19 در ماه اوت، هنگامی که فرودگاه بین المللی دبی تلاش های خود در این زمینه را علنی کرد، گزارشاتی را ارائه دادند. اکنون همین تکنیک در فرودگاه بین المللی هلسینکی در فنلاند نیز به اجرا در آمده است.

ابتکار این کار به بخشی از تلاش های اپراتور این فرودگاه برای آزمایش روش های جدید و کارآمد برای کاهش ویروس کرونا مربوط می شود. به همین جهت قرار شد از 22 سپتامبر از سگ ها برای شناسایی COVID-19 در میان مسافران فرودگاه هلسینکی استفاده شود.

این پروژه آزمایشی به دنبال آزمایش اولیه انجام شده توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه هلسینکی بوده است. در طی این آزمایشات اولیه، سگ ها تقریباً با اطمینان 100٪ قادر به بوییدن ویروس کرونا بودند.

اپراتور فرودگاه هلسینکی همچنین بیان می کند که سگ ها قادر هستند ویروس را چند روز قبل از شروع علائم شناسایی کنند، کاری که حتی آزمایشات آزمایشگاهی نیز موفق به انجام آن نمی شوند.

اپراتور فرودگاه ادامه می دهد که سگ ها همچنین می توانند ویروس را از یک نمونه بسیار کوچکتر از نمونه مورد استفاده در آزمایش PCR شناسایی کنند. این تفاوت بسیار عظیم است، زیرا سگ برای شناسایی ویروس فقط به 10-100 مولکول نیاز دارد، در حالی که در آزمایش PCR به 18،000،000 مولکول نیاز است.

  • عدم تماس مستقیم با مسافران

نکته جالب توجه در خصوص این تست این است که این کار بدون تماس مستقیم سگ با مسافران صورت می گیرد. در عوض، سگ های ردیاب کار خود را در غرفه های جداگانه انجام می دهند.

کسانی که در این آزمایش شرکت می کنند، یک دستمال تمیز را روی پوست خود می کشند و آن را درون یک ظرف تمیز قرار می دهند. سپس این ظرف در اختیار سگ شناسایی کننده قرار می گیرد. این کار باعث می شود تا سگ نیز در برابر عفونت محافظت شود.

همچنین تمام این آزمایشات به صورت ناشناس انجام می شود. فرودگاه هلسینکی هنوز تصویر دقیقی از اجرای این برنامه در این فرودگاه ندارد. اما تصور می شود که به برنامه اجرا شده در فرودگاه دبی شباهت داشته باشد.

این برنامه از یک ماه پیش در فرودگاه دبی آغاز شده و اگر موفقیت آمیز باشد ممکن است تعداد فرودگاه های بیشتری در سراسر جهان از این روش به منظور شناسایی ناقلان و مبتلایان به COVID-19 استفاده کنند.

عدم تماس مستقیم با مسافران

  • همکاری با استعدادهای داخلی

در حالی که در برنامه تشخیص ویروس کرونا به وسیله سگ ها در فرودگاه دبی، آموزش ها توسط متخصصان از انگلیس و فرانسه انجام شده است. فرودگاه هلسینکی قصد دارد تا سگ های شاغل در Helsinki-Vantaa به طور محلی در انجمن تشخیص بو Wise Nose  فنلاند آموزش ببینند.

این سازمان نوپا سگ ها را آموزش می دهد تا بوی های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد. این شرکت در وب سایت خود یادآوری کرده است که می تواند به سگ ها آموزش داده تا رایحه تغییرات مربوط به برخی رویدادهای پزشکی را تشخیص دهند. به عنوان مثال، سلول های سرطانی مقدار کمی مواد فرار را که سگها یاد می گیرند آن را تشخیص دهند، از خود به جای می گذارند.

  • هنوز در مرحله آزمایشی است

در حال حاضر، قرار است تا Wise Nose این پروژه را به صورت آزمایشی به اجرا درآورد. اپراتور فرودگاه هلسینکی بیان می کند در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه،  سگ های گمرک ممکن است بتوانند جایگزین عوامل فعلی شوند.

این بدان دلیل است که آزمایش رسمی COVID-19 با سگ های آموزش دیده تنها پس از تصویب اصلاحیه قانونی مربوطه می تواند آغاز شود.

به این ترتیب باید دید که آیا این برنامه به اندازه ای موفق خواهد بود که به طور رسمی در این فرودگاه اجرا شود یا خیر. اما می توان گفت در صورت موفقیت می تواند کمک بسیار زیادی به تشخیص این ویروس و جلوگیری از گسترش بیشتر آن کند.

هنوز در مرحله آزمایشی است

  • ایرباس هنوز به دنبال تسخیر بازار حمل و نقل هوایی است

اگر به متداول ترین هواپیماهای باری نگاهی بیندازید، می بینید که ایرباس هنوز نتوانسته است در مقایسه با دریایی از هواپیماهای باری بوئینگ و سایر هواپیماها سهمی در بازار حمل و نقل باری هوایی داشته باشد. اما چرا این هواپیمای قدرتمند اروپایی نتوانسته وارد این بازار شود؟ در ادامه این خبر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

  • چند نوع هواپیمای باری وجود دارد؟

هواپیماهای باری به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. یا از تنظیم مجدد هواپیماهای مسافربری ساخته می شوند یا کاملا جدید هستند. هواپیماهای تبدیل شده می توانند از اقشار مختلف جامعه هواپیمایی، از هواپیماهای اصلی ایرباس A300 گرفته تا بوئینگ 737 یا حتی بوئینگ 747 باشند.

معمولاً اینها هواپیماهایی هستند که مدتها است که از عملیات مسافربری خارج شده اند، مانند MD-10 یا بوئینگ 757. هنوز هم، به دلیل ارزان بودن چارچوب هواپیما، اپراتورهای حمل بار می توانند صندلی های این هواپیماهای مسافربری را بیرون آورده و از آن ها در مسیرهای حمل و نقل باری استفاده کنند.

نوع دوم هواپیماهای باری بسیار جالب تر است. آن ها هواپیماهای جدیدی هستند که از ابتدا به منظور کاربرد باری طراحی و ساخته می شوند. یک نمونه عالی از این هواپیما می توان به هواپیمای باری Boeing 747-8F اشاره کرد. این هواپیما به گونه ای طراحی شده که دماغه آن برای بارگیری از جلو باز می شود، چیزی که تقریباً غیرممکن است بتوان در هواپیماهای مسافربری که به باری تغییر کاربری داده اند، اعمال کرد.

چند نوع هواپیمای باری وجود دارد؟

  • چه هواپیمای باری جدیدی وجود دارد؟

اکثر هواپیماهای باری که امروزه توسط بیشتر شرکت ها استفاده می شود شامل:

بوئینگ 767-300 F با 438.2 متر مکعب حجم و ظرفیت بار 52700 کیلوگرم (116200 پوند).

بوئینگ 777-F  با حجم 653 متر مکعب و ظرفیت بار 103000 کیلوگرم (227000 پوند).

بوئینگ 747-8 F  با حجم عظیم 854.5 متر مربع و محموله 134200 کیلوگرم (295،900 پوند)

ایرباس A330-200 F با حجم 475 متر مربع و 70000 کیلوگرم (154،000 پوند).

همانطور که مشاهده می کنید به طور کلی هواپیماهای باری جدید زیادی وجود ندارد که از همین تعداد هم تنها 1 مورد آن متعلق به شرکت هواپیمایی ایرباس است. اما اگر این شرکت همانطور که ادعا می کند یکی از رقبای اصلی بوئینگ است، پس چرا آن ها وارد بازار حمل و نقل باری هوایی نشده اند؟

  • چرا ایرباس هواپیماهای باری محدودی دارد؟

با وجود اینکه گزینه های زیادی برای شرکت ایرباس به منظور ایجاد هواپیمای باری وجود دارد و هواپیمایی مانند A321 می تواند گزینه بسیار مناسبی بوده و خدمات تحویل بار به فرودگاه های کوچکتر را بدهد، اما این شرکت با هواپیمای باری A380 خود در بازار بزرگ حمل و نقل بار هوایی با شکست مواجه شد.

متاسفانه تاخیر در این برنامه مشتریان ایرباس را از آن دور کرده و آنها را وادار به خرید بوئینگ 747 کرد. سال ها بعد، با قضاوت بر اساس تعداد، ایرباس A380 باری علی رغم داشتن حجم داخلی بیشتر، سودآوری چندانی به همراه نداشت.

دلیل آن این بود که بدنه هواپیما خود سنگین تر بود. بنابراین، در واقع پیش از استفاده از حجم داخلی، بخش زیادی از حداکثر ظرفیت این هواپیما برای وزن خود آن در نظر گرفته می شد که این امر برای اپراتورهای حمل بار یک نقطعه ضعف بزرگ محسوب میشد.

حتی امروزه، اکثر سیستم های هواپیمای ایرباس A380 تقریبا در حال اوراق شدن هستند چرا که هیچ کسی نمی خواهد آنها را به کار گیرد. ایرباس می تواند با یک هواپیمای باری A330neo وارد بازار شود و مدلی را با قیمت مناسب تر از 767 بوئینگ یعنی رقیب فعلی خود به بازار ارائه دهد.

اما آنها همچنان فاقد یک هواپیمای باری بزرگ برای رقابت با بوئینگ 777 هستند و تا زمانی که تصمیم نگیرند که ایرباس  A350 را به یک هواپیمای باری تبدیل کنند، شاید وارد این بازار نشوند. شما چی فکر میکنید؟ به نظر شما کدام هواپیمای ایرباس باید تبدیل به یک هواپیمای باری شود؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

ایرباس هواپیماهای باری

0 0 vote
Article Rating

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x