اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

10 هواپیمای عجیب برتر که تاکنون ساخته شده اند و پرواز می کنند

0 253

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

آیا همه هواپیماها یکسان به نظر می رسند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. امروزه هواپیماهای بیشماری وجود دارند که ظاهری عجیب دارند. شکل آن ها به اندازه ای عجیب است که گاهی از دید برخی از افراد حتی زشت به نظر می رسند.

اما باید گفت این هواپیماها به نوبه خود بسیار منحصر به فرد و چشم نواز هستند که با یک بار دیدن قطعا در ذهن باقی خواهند ماند. اگر شما هم در مورد برخی از عجیب ترین هواپیماهای دنیا کنجکاو هستید، این مقاله در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی را تا انتها دنبال کنید.

اکثر مردم تصور می کنند که هواپیماها فقط در چند طرح استاندارد عرضه می شوند، اما این امر درست نیست. بسیاری از هواپیماهای قدیمی، به عنوان هواپیماهای نظامی، به شکل عجیب و غریب یا در اندازه های کوچکتر یا بزرگتر از حد معمول ساخته می شدند.

این باعث می شود که آنها هواپیمایی باشند که شما قطعا سر خود را می چرخانید و به آن نگاه می کنید. این هواپیماهای عجیب و غریب اکنون در مکان های مختلفی از جمله پایگاه های نیروی هوایی و موزه ها در سراسر جهان یافت می شوند.

این بدان معنی نیست که تمام هواپیماهای غیر معمول از کار افتاده باشند، زیرا بسیاری از آنها هنوز هم برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، خصوصیاتی که هواپیمای عجیب را خاص و منحصر به فرد میکند متفاوت است و می تواند به شکل و اندازه یا حتی عملکرد آن ها مربوط شود.

با این حال، یک چیز مسلم است. امروزه در جهان کمبود هواپیماهای عجیب و غریب وجود ندارد. بنابراین اگر به این هواپیماهای عجیب علاقه مند هستید و می خواهید خودتان قضاوت کنید که چرا آنها عجیب یا غیر عادی خوانده می شوند، با ما تا انتها همراه باشید.

  • The Spruce Goose Airplane

این هواپیما رسماً Hughes H-4 Hercules نامیده می شود و توسط شرکت هواپیمایی Hughes Aircraft ساخته شده است. این هواپیمای عجیب در جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود مواد جنگی مانند آلومینیوم ساخته و لقب صنوبر را گرفت.

در سال 1947 فقط یک بار پرواز کرد. این هواپیما برای حمل 700 مسافر مناسب بوده و با داشتن پهنای بالی که از یک زمین فوتبال نیز بزرگتر است، بزرگترین هواپیمای حمل و نقلی بوده که تاکنون ساخته شده است.  

Spruce Goose در واقع یک قایق پرنده بود و می توانست حداکثر 150،000 پوند از جمله دو مخزن 30 تنی M4 شرمن را در خود جای دهد. همچنین برای برخی از افراد به عنوان Flying Lumberyard شناخته شده بود و امروزه در موزه هواپیمایی Evergreen Aviation در مک مینویل، اورگان قرار دارد.

The Spruce Goose Airplane

  • The Pregnant Guppy Airplane

با ظاهری باد کرده و شبیه به ماهی، به راحتی می توان دریافت که چگونه این هواپیما نام مستعار خود را بدست آورده و جزو هواپیماهای عجیب دسته بندی می شود. تنها یک نمونه از این هواپیما ساخته شده که از سال 1962 تا 1977 به مدت 15 سال پرواز کرده است.

یک هواپیمای باری بسیار بزرگ بود که می توانست بار گسترده ای را حمل کند و بیشتر توسط ناسا برای حمل و نقل مولفه های برنامه فضایی آپولو مورد استفاده قرار می گرفت. The Pregnant Guppy نه تنها موارد مورد نیاز ناسا، بلکه بسیاری از وسایل باربری بزرگ دیگر را نیز حمل کرده است.

این هواپیمای عجیب باربری توانست الهام بخش هواپیماهای دیگری باشد که مهمترین آنها هواپیماهای Boeing Dreamlifter و هواپیماهای جت بادی Airbus Beluga است که توسط Aero Spaclines ساخته شده و حداکثر ظرفیت بارگذاری شده آن 141000 پوند و حداکثر سرعت پرواز 320 مگاهرتز است.

The Pregnant Guppy Airplane

  • Northrop Tacit Blue Airplane

به جای شکل گرد مانند اکثر خطوط هوایی تجاری امروز، Northrop Tacit Blue شکل مستطیل تری داشت و تاکنون تنها یکی از آنها ساخته شده است. این مدل هواپیمای عجیب در سال 1982 توسط نیروی هوایی ایالات متحده ساخته و در آن زمان جزئی از بهترین فناوری های این سیاره محسوب می شد.

قصد نیروی هوایی از ساخت آن این بود که می خواست هواپیمای نظارتی را تولید کند که قابل ردیابی و رهگیری نباشد. به این ترتیب می توانست در نزدیکی خطوط مقدم جنگ با احتمال زیاد زنده ماندن موفق شود.

Tacit Blue چندین نام مستعار از جمله اتوبوس مدرسه بیگانه و نهنگ داشت و وزن ناخالص آن 30000 پوند بود. حداکثر سرعت پرواز آن به 290 MPH و طول آن بیش از 50 فوت بود. این هواپیمای عجیب هم اکنون در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده در نزدیکی دیتون، اوهایو نگهداری می شود.

Northrop Tacit Blue Airplane

  • Kalinin K-7 Airplane

هواپیمای Kalinin K-7 مطمئناً شایسته قرار گرفتن در لیست هواپیماهای عجیب و غریب است زیرا بیشتر به نظر می رسد یک مخزن است تا یک هواپیمای واقعی. این هواپیما با بیش از 170 فوت پاقلعه پرواز روسی نیز نامیده می شود و در دهه 1930 در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. آنقدر بزرگ است که به نظر می رسد هرگز نمی تواند با موفقیت پرواز کند، اما باید گفت که در یک زمان واقعاً این کار را انجام داده است.

K-7 برای پرواز موفق حداقل به 11 خدمه پرواز نیاز داشت. حداکثر سرعت پرواز آن فقط 140 مگاهرتز بود. هنوز هم می تواند 120 مسافر، 15000 پوند بار یا 112 چترباز کاملاً مجهز را حمل کند. طراحی آن در واقع غیر معمول بود زیرا شامل شش موتور تراکتور در جلو و یک موتور واحد در قسمت عقب هواپیما بود.

Kalinin K-7 Airplane

  • The Flying Pancake Airplane

خوب، این مورد واقعا یکی از هواپیماهای عجیب ساخته شده است. یک stingray غول پیکر که در دوران جنگ جهانی دوم توسط نیروی دریایی ایالات متحده استفاده شده است و دارای بالهایی با بیش از 32 فوت است.

به طور رسمی با عنوان هواپیمای Vought XF5U شناخته می شود. Flying Pancake دارای حداکثر سرعت 550 مگاهرتز و حداکثر وزن برخاستن نزدیک 18780 پوند بود که در زمان خود کاملاً چشمگیر بود.

این هواپیما فقط به یک خلبان احتیاج داشت و می توانست دو بمب 1000 لیتری، شش مسلسل 50/0 یا چهار توپ 20 میلیمتری را در اختیار داشته باشد. این هواپیمای عجیب مشکل لرزش داشت که در آخر باعث غرق شدن آن شد. با این وجود نمونه اولیه این هواپیما در حال حاضر در اسمیتسونین وجود دارد.

The Flying Pancake Airplane

  • The Dreamlifter Airplane

این هواپیما که بطور رسمی با عنوان Boeing 747 Large Cargo Freight (LCF)  نامیده می شود، دارای بدنه ای بسیار گسترده است و به طولانی ترین لودر بار در جهان معروف است. این کار هنگامی آغاز شد که سازندگان اصلاحات اساسی را در Boeing 747-400 انجام دادند.

هر چند تنها چهار مورد از این هواپیمای عجیب ساخته شده اما Boeing هنوز هم از آنها برای تحویل قطعات هواپیما از تامین کنندگان در سراسر جهان استفاده می کند.

از آنجایی که اولین مدل این هواپیما در سال 2006 ساخته شد، در دنیای هواپیماها جدید محسوب می شود.  Dreamlifter بیش از 235 فوت طول دارد و دارای سرعت کروزینگ 474 گره یا 0.82 ماخ است و بال های آن طولی معادل 211 پا دارند. این هواپیمای عجیب می تواند 2 خدمه را در خود جای دهد.

The Dreamlifter Airplane

  • The Super Guppy Airplane

این هواپیمای عجیب جواهر دیگری است که توسط Aero Spaclines ساخته شده و یک هواپیمای بزرگ باری با بدن بزرگ و گسترده است. این هواپیما امروزه هنوز در حال استفاده است و بیشتر برای حمل و نقل اجزای باری بزرگ استفاده می شود.

تنها پنج مورد از آنها تاکنون ساخته شده، اما این هواپیما در طول برنامه آپولو نقش بسیار مهمی را ایفا کرد، زیرا توانست یک مرحله کامل S-IVB یعنی بخش سوم موشک Saturn V را حمل کند.

در واقع Super Guppy تنها هواپیمای بزرگی بود که توانست به برنامه آپولو کمک کند. این هواپیمای عجیب دارای بال هایی به طول بیش از 150 فوت و طول تقریباً 144 پا است. حداکثر وزن برخاستن آن بیش از 170،000 پوند بوده و می تواند نزدیک به 290 MPH کار کند.

The Super Guppy Airplane

  • The Airbus Beluga Airplane

این هواپیمای عجیب از نظر شکل و اندازه به یک نهنگ بلوگا شباهت دارد. این هواپیما در واقع نسخه ای از هواپیمای باری Airbus A300-600 است اما از آن برای حمل قطعات هواپیما و محموله هایی که اضافی هستند استفاده می شود.

این هواپیمای بزرگ اولین پرواز خود را در سال 1994 انجام داد و تقریبا 60 بار در هفته پرواز می کرد. این هواپیما می تواند اجزای ایرباس را که آماده مونتاژ به شهرهای مختلف اروپا است را حمل می کند.

Beluga قطعاً شایسته بودن در لیست هواپیماهای عجیب و غریب است. اما این هواپیما بسیار کاربردی و قابل اعتماد است. ارتفاع آن بیش از 56 فوت و تقریباً 184 فوت طول دارد و دارای حداکثر وزن قابل برداشت بیش از 340،000 پوند است.

  • The Horten Ho 229 Airplane

این هواپیما با هدف سخت تر شناسایی شدن طراحی شده است. هواپیمای Horten Ho 229 صاف و مانند دیسک است و به عنوان یک هواپیمای جنگنده / بمب افکن آلمانی در اواخر جنگ جهانی دوم فعالیت خود را آغاز کرد.

متاسفانه، این مدل تنها به عنوان نمونه اولیه به پرواز درآمد و هرگز دوباره از آن استفاده نشد. با این حال، این هواپیمای عجیب چشمگیر می تواند دو نوع توپ 30 میلیمتری MK 108 را با سهولت حمل کند.

هواپیمای Horten Ho 229 با داشتن بالی با بیش از 55 پا طول و طول بدنه ای معادل 24 فوت می تواند یک خدمه را در خود جای دهد. این هواپیما با سرعت 4،300 پا در دقیقه صعود کرده و با سرعتی بیش از 600 مگاهرتز پرواز می کند.

  • The Boeing X-48 Airplane

یک هواپیمای عجیب کاملاً جدید که هم اکنون در حال ساخت است. هواپیمای بوئینگ X-48 دارای یک شکل بال بسیار غیر معمول با طول 21 پا است. سه نسخه از این هواپیما وجود دارد که نسخه X-48A آن قبلا کنسل شده و دو نسخه دیگر در دست ساخت است.

این هواپیما به عنوان یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) برای بررسی ویژگی های بسیاری از هواپیماهای (BWB) در حال توسعه است. هواپیمای Boeing X-48 به دلایل بسیار زیاد به عنوان یک هواپیمای عجیب در نظر گرفته می شود. این هواپیما دارای وزن ناخالص 500 پوند است و می تواند با سرعت تقریبی 135 مگاهرتز پرواز کند.  

از زمان اولین پرواز خود ثابت کرده است که برای مطالعه جنبه های مختلف پرواز هواپیما، از جمله کنترل موتور و موارد دیگر بسیار مناسب است. تاکنون، توانایی های این هواپیما بسیار امیدوار کننده بوده است.

به این ترتیب با انواع گوناگون هواپیماهای عجیب آشنا شدیم و دیدیم که هر یک از نظر اندازه، ظاهر و دیگر ویژگی ها می تواند در این لیست قرار بگیرد و بسیاری از آن ها همچنان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. 

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات