اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

بهترین هواپیماهای نظامی تک موتوره

0 457

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

برای سال ها جت های نظامی بنا به دلایل گوناگون نیاز به دو موتور داشتند. اما اخیرا با توسعه جنگنده های F-35، پیشرفته ترین جت های نظامی در جهان تک موتوره هستند. باید گفت اولین هواپیمای نظامی تک موتوره برای مبارزه هوا به هوا و همچنین حمله زمینی در برابر سایر جنگنده ها طراحی شد.

این نوع هواپیمای نظامی تک موتوره سبک تر، ارزان تر و دارای قابلیت نگهداری راحت تر نسبت به جنگنده های پیشرفته دو موتوره دوران خود بودند. در تاریخ توسعه هواپیماها تا دوره قبل از جنگ جهانی دوم، اکثر هواپیماهای جنگی به صورت تک موتوره تولید می شدند.

در واقع، صنعت هوانوردی تلاش خود را روی طراحی و تولید جت های نظامی تک موتوره قرار داده بود که می توانستند در نبردهای هوایی با برد کوتاه کارآمد باشند. در طول جنگ جهانی دوم، اکثر هواپیماهای نظامی به طور کامل فلزی و حامل ابزارهای جنگی مانند مسلسل بودند. به همین دلیل تعداد کمی از آن ها می توانست به سرعت 400 مایل در ساعت برسد.

تعداد زیادی از جنگنده ها تا آن زمان دارای یک موتور بودند اما در این میان چندین جت نظامی نیز وجود داشت که از موتورهای دو قلو استفاده می کردند. در مقایسه با موتورهای دوقلو، جنگنده تک موتوره وزن کمتری داشته در نتیجه از قدرت مانور بهتری برخوردار بودند. در نتیجه کارایی بیشتری داشتند.

سال ها بود که یکی از اصلی ترین نیازهای توسعه نیروی دریایی ایالات متحده برای هواپیمای جنگی داشتن دو موتور بود. دلیل اصلی این امر هم افزایش عملکرد جنگنده ها روی اقیانوس در صورت خرابی یکی از موتور ها بوده است. اما هواپیمای نظامی تک موتوره F-35 به دلایل مختلف به این نیاز پایان داد.

به این ترتیب نسل جدیدی از جت های نظامی تک موتوره با ویژگی ها و توانایی های منحصر به فرد به وجود آمد که در مجله هواپیمایی قصد داریم تا به معرفی 10 مورد از بهترین جنگنده های تک موتوره بپردازیم.

  • Lockheed P-80 Shooting Star

بدون شک P-80 موفق ترین هواپیمای نظامی تک موتوره نسل اول جهان است. این جنگنده تک موتوره مانند اسم خود دارای سرعت بسیار بالایی است به گونه ای که می تواند با حداکثر سرعت تقریبی 600 مایل بر ساعت پرواز کند.

این جت نظامی با بال های مستقیم و باریک، بدنه تمام فلزی، سه چرخ و نصب موتور در نزدیکی مرکز دماغه هواپیما طراحی شده است.در  P-80  از یک توربوجت J33-A-35  استفاده می شود. این توربوجت دارای کمپرسورهای سانتریفیوژ تک مرحله ای با 14 محفظه احتراق استیل ضد زنگ و یک توربین محوری تک مرحله ای است.

Lockheed P-80 Shooting Star

  • Lockheed F-104 Starfighter

هواپیمای نظامی-1-04 Starfighter  اولین جنگنده تک موتوره ای بود که توانایی پرواز پایدار Mach 2 را داشت و توانست با عملکردهای هوایی و خاص خود برای چند دهه در یادها باقی بماند.

F-1-04 دارای طراحی سبک، بدنه تمام فلزی و بال های باریک مافوق صوت است. از لحاظ تسلیحاتی، این جت نظامی دارای موشک دارای MATA 6 Vulcan 6 barreled Gatling  و ترکیبی از چهار موشک AIM-9 Sidewinder و سایر بمب ها و راکت ها است.

این جنگنده را یک موتور توربوجت J79، به حرکت در می آورد. ایت موتور دارای حداکثر فشار خشک 10.000 پوند و فشار 15000 پوند پس از روشن شدن است. این موتور در ابتدا برای پرواز پایدار Mach 2 طراحی شده بود که دارای یک کمپرسور محوری 17 مرحله ای تک حلقه ای، یک بخش درایو لوازم جانبی و یک توربین سه مرحله ای است.

Lockheed F-104 Starfighter

  • Mikoyan-Gurevich MiG-21

جت نظامی مافوق صوت و رهگیری MiG-21 به مدت شش دهه در مناطق مختلف جهان به کار گرفته شده است. این جنگنده تک موتوره طولانی ترین دوره تولید هواپیمای نظامی تک موتوره در تاریخ حمل و نقل هوایی را داشته و تقریباً در شصت کشور به پرواز درآمده و توسط چهل نیروی هوایی در سراسر جهان اداره شده است.

MiG-21 اولین هواپیمای نظامی تک موتوره موفق ساخت روسیه بود که دو ویژگی جنگندگی و رهگیری در یک جت قرار داشت. این جت نظامی می تواند انواع موشک را حمل کند. موتور این هواپیمای جنگی مافوق صوت از یک توربوجت Tumansky R-25 با ویژگی متمایز پمپ سوخت دوم در مرحله پس از سوخت گیری ساخته شده است. این موتور توربوجت دو محوره بوده که حداکثر نیروی حرکت پس از سوختن آن 15.640 پوند است.

Mikoyan-Gurevich MiG-21

  • General Dynamics F-16 Fighting Falcon

فالکون F-16  توانایی خود را در مبارزه هوا به هوا و حمله هوا به زمین با سیستم های سلاح نسبتاً کم هزینه و قدرتمند نشان داده است. این هواپیمای نظامی تک موتوره از یک توربوفن جنرال الکتریک F110-GE 129 با حداکثر نیروی 17155 پوند بهره می گیرد.

F-16 اولین جنگنده با قابلیت تغییر در تقویت مانور است. کاهش کنترل پذیری در هنگام افزایش قدرت مانور باعث می شود تا سیستم کنترل پرواز دستکاری شده و به این ترتیب نتیجه مطلوب بدون از دست دادن کنترل هواپیما بدست آید.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon

  • Dassault Mirage 2000

Mirage 2000، هند تحت عنوان Vajra یکی از کشنده ترین هواپیما نظامی تک موتوره و بهترین جنگنده تک موتوره چند منظوره IAF است. نسخه ارتقا یافته آن مجهز به فناوری های پیشرفته برای انجام عملیات های نظامی است.

 این هواپیمای جنگی چند منظوره مجهز به فناوری پرواز با سیم و صفحه نمایش Sextant VE-130 برای نمایش اطلاعات متصل به کنترل پرواز، ناوبری، درگیری هدف و شلیک سلاح است. این جت نظامی مسلح به موشک هایی برای نبرد هوا به هوا، هوا به زمین، بمب های هدایت شونده و کنترل نشده و دو توپ گردان DEFA 554  است.

میراژ 2000 مجهز به موتور توربوفن SNECMA M53-P2  بوده که دارای 14.500 پوند وزن خشک و 21400 پوند وزن، پس از روشن شدن است. این موتور توربوفن یک کمپرسور محوری هشت مرحله ای، توربین محوری دو مرحله ای و یک محفظه احتراق حلقوی دارد.

Dassault Mirage 2000

  • Saab JAS 39 Gripen

JAS 39 مجهز به سلاح های مدرن و سایر فناوری های پیشرفته یکپارچه و اتوماتیک است که توانایی آن را به عنوان جنگنده تک موتوره چند منظوره تکمیل می کند. یك دیگر از ویژگی هایی که باعث برتری  و منحصر به فرد بودن این هواپیمای نظامی تک موتوره می شود، توانایی برخاستن آن از روی یک باند پوشیده شده از برف تنها با طی نمودن مسافت 800 متری است. همچنین این جت نظامی می تواند در مدت زمان 10 دقیقه دوباره سوخت گیری کرده و بازرسی های مربوط به پیش از پراوز را نیز انجام دهد.

JAS 39 از یک موتور توربوفن کم سوخت Volvo RM12 بهره می برد. این موتور دارای وزن خشک 12000 پوند و وزن 18000 پوند پس از روشن شدن است. توسعه موتور این هواپیمای نظامی تک موتوره شامل افزایش کارایی و قابلیت اطمینان، کاهش وزن و مقاومت بیشتر در برابر حوادثی مانند برخورد با پرندگان است.

Saab JAS 39 Gripen

  • 7.Chengdu J-10

هواپیمای نظامی تک موتوره J-10 به عنوان اژدهای نیرومند نیز شناخته می شود. یک جنگنده تاکتیکی چند منظوره بومی که مناسب جنگ نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق بوده و ویژگی و عملکرد های گوناگونی دارد. استراتژی چین برای ساخت یک هواپیمای جنگی نسل چهارم که ظاهراً شبیه به IAI Lavi است به گونه ای بوده که برخی معتقدند چینی ها آن را با استفاده از ذوب کردن فناوری خارجی طراحی کرده اند.

در واقع، J-10 یک هواپیمای نظامی تک موتوره چند منظوره بسیار خوب است که فن آوری های مدرن را برای استفاده آن در PLAAF فراهم کرده است. موتور WS-10 Taihang برنامه اولیه برای استفاده در J-10 بود، اما به دلیل مشکلات توسعه، تصمیم بر این شد که از موتورهای توربوفن Lyulka-Saturn AL-31F استفاده شود.

Chengdu J-10

  • HAL Tejas

Tejas یک هواپیمای نظامی تک موتوره تک موتوره سبک چند قطبی فوق العاده قدرتمند نسل چهارم است. این دومین جت نظامی مافوق صوت تولید شده توسط نیروی هوایی هندوستان با طراحی یکپارچه است. ویژگی های منحصر به فرد این هواپیمای نظامی تک موتوره تک موتوره باعث شده تا چابکی و قدرت مانور بهتری در مقایسه با سایر جنگنده های نسل چهارم در نوع خود داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های Tejas، وزن کم بال آن است که باعث افزایش چابکی، سرعت صعود بهتر در مناطق کوهستانی و عملکرد دریایی بهتر به دلیل فشار کمتر برای حفظ ثبات در پرواز می شود. این هواپیمای جنگی دارای فناوری هایی مانند سیستم مجهز به دیجیتال چهارگوش، سیستم رادار چند حالته و مجموعه مجموعه میدان نبرد الکترونیکی است.

این جت نظامی مافوق صوت از موتور جنرال الکتریک F404-GE-IN 20 استفاده می کند. از ویژگی های این موتر این است که از پیشرفته ترین فناوری های کنترل دیجیتالی روز دنیا بهره می برد. همین امر هواپیمای نظامی تک موتوره تک موتوره Tejas را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است.

HAL Tejas

  • CAC/PAC JF-17 Thunder

جنگنده JF-17  توسعه مشترک شرکت هواپیمایی چین و پاکستان است. این هواپیمای نظامی تک موتوره تک موتوره از یک کابین خلبان شیشه ای استفاده می کند که دید بهتر و بیشتری را برای خلبانان فراهم کرده است. همچنین دارای سیستم های اتوماتیک پیشرفته کنترل هواپیما نیز است.

این سیستم ارتباطی دارای دو رادیو VHF / UHF ، هشدار اولیه هوایی و سیستم کنترل و افزایش آگاهی موقعیتی است و به خلبان این امکان را می دهد تا بجای پرواز هواپیما، بیشتر بر روی نبرد تمرکز کند. تندر میتواند طیف گسترده ای از تجهیزات هواپیما از جمله موشک های هوا به هوا، هوا به زمین، هوا به دریا و بمب های هدایت شونده را در خود جای دهد.

JF-17 توسط یک موتور Klimov RD-93MA با کنترل دیجیتال الکترونیکی تغذیه می شود. دارای وزن خشک 11300 پوند و وزن 19200 پوند پس از روشن شدن است.

CAC/PAC JF-17 Thunder

  • Lockheed Martin F-35 Lightning II

F-35 یک هواپیمای نظامی تک موتورهتک موتوره نسل پنجم است که با ارائه برتری هوایی در جنگ های الکترونیکی و خدمت به عنوان یک دارایی اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی که قادر است اطلاعات را از طریق شبکه های ماهواره ای زمینی و هوایی دریافت کند، امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

F-35 دارای ویژگی های پنهان شدن پیشرفته ای است که در مناطق ضد انحصاری این امکان را فراهم می آورد تا بتواند با استفاده از حسگر های پیشرفته خود پنهان شده و از آن محدوده خارج شود. همچنین این جنگنده تک موتوره قادر است تا طیف گسترده ای از موشک ها، بمب ها و توپ چرخان را حمل کند.

موتور هواپیمای نظامی تک موتوره تک موتوره F-35 از نوع توربوفن بوده که منحصرا برای اسن جت نظامی طراحی شده است. این توربوفن با حداکثر فشار 43000 پوند، این جنگنده را قادر می سازد تا با سرعت حدود 1200 مایل در ساعت پرواز کند.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات