به عنوان سریعترین بخش حمل و نقل هوایی در جهان ، چین فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ را در ماه سپتامبر سال 2019 راه اندازی کرده است. قطب فوق مدرن قرار است به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل شود و نمایشی درخشان از فشارهای گسترده زیرساخت رئیس جمهور شی جینپینگ در این کشور باشد.
فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ در 30 سپتامبر 2019 افتتاح شد ، اداره هواپیمایی هواپیمایی ملل چین (CAAC) اعلام کرد ساخت این فرودگاه که از سال 2014 آغاز شد ، در تاریخ 30 ژوئن به پایان رسید.
اندازه و هزینه بزرگترین فرودگاه جهان
پیش بینی می شود فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ تا سال 2021 تعداد 45 میلیون مسافر و تا سال 2025 تعداد 72 میلیون نفر را را جابجا نماید. مرحله اول افتتاح ماه سپتامبر دارای چهار باند است که با گذشت زمان به هفت مورد گسترش می یابد. هدف بلندمدت افتتاح این فرودگاه خدمت به بیش از 120 میلیون مسافر در سال و حمل چهار میلیون تن بار است. این موضوع باعث می شود که این فرودگاه بالاتر از بزرگترین فرودگاه کنونی جهان ، هارتسفیلد – جکسون آتلانتا بین المللی ، که در سال به 107 میلیون مسافر سرویس دهی می کند ، قرار گیرد.
تا به امروز ، فرودگاه داکسینگ برای ساخت 12 میلیارد دلار هزینه داشته است و پیش بینی می شود سالانه 630،000 پرواز ارائه دهد. در ساخت و ساز بیش از 40،000 کارگر ، 52،000 تن فولاد و 1.6 میلیون متر مکعب بتن نیاز داشته است. دو برابر اندازه فرودگاه بین المللی پایتخت موجود ، پکن بیش از 18 مایل مربع از جمله باند فرودگاه پخش شده است. ترمینال عظیم جدید به تنهایی 700 هزار متر مربع ، وسعت 97 زمین فوتبال را در بر می گیرد و 268 پارکینگ وجود دارد.
فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ کجاست؟
فرودگاه جدید بین منطقه داکسینگ پکن و لانگفانگ واقع شده است. در حالی که این فرودگاه در 31 مایلی جنوب پکن پر ازدحام واقع شده است ، با قطار پرسرعت که با سرعت حداکثر 217 مایل در ساعت حرکت می کند ، به شهر وصل می شود. تصور می شود مسافران 28 شهر در سراسر چین با استفاده از راه آهن پر سرعت می توانند طی سه ساعت به فرودگاه برسند. یک مرکز حمل و نقل یکپارچه در زیر ترمینال داکسینگ با یک ایستگاه برای خدمات ریلی با سرعت بالا و محلی که به پکن و فراتر از آن وصل می شوند وجود دارد. علاوه بر این ، بزرگراه هایی وجود دارند که به فرودگاه منتهی و از آن عبور می کنند.
بخش هواپیمایی در حال رشد چین
قبل از داکسینگ ، فرودگاه بین المللی پایتخت پکن دومین فرودگاه شلوغ جهان با حجم مسافر بود. در سال 2018 ، 100 میلیون مسافر از طریق فرودگاه عبور کردند که تنها برای حداکثر ظرفیت 83 میلیون نفر در نظر گرفته شده است. طبق اعلام CAAC ، افزایش پروازهای چینی به ازدحام در فرودگاه های چین کمک کرده است ، به طوری که سالانه میزان مسافر برای این کشور در سال 2018 به 1.26 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد است.
طبق گفته نیویورک تایمز ، این بدان معناست که چین محل برخی از بدترین تأخیرها در جهان است( احتمالا از تاخیر های فرودگاههای ایران خبر ندارن !!!!) . ااین فرودگاه دارای ترمینال 3.6 میلیارد دلاری است که پیش از بازی های المپیک تابستانی پکن در سال 2008 افتتاح شد تا بتواند 50 میلیون مسافر اضافی در سال را در خود جای دهد.
داکسینگ بخشی از استراتژی چین برای تقویت بخش حمل و نقل هوایی و بهبود رکورد پرواز خود است ، با هدف فعلی ساخت یا گسترش بیش از 74 فرودگاه تا سال 2020 ، این کشور در کل کشور به 260 نفر خواهد رسید. در صورت موفقیت ، این بدان معنی است که چیناز ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین بازار سفر هوایی جهان تا سال 2022 ، سالانه حدود 720 میلیون مسافر را خدمت می کند پیشی خواهد گرفت. دولت همچنین امیدوار است که داکسینگ رشد و توسعه را در استان های فقیرنشین هبی و تیانجین تحریک کند ، که به طور سنتی به صنایعی مانند فولاد و کشاورزی اعتماد داشتند.
صنعت حمل و نقل هوایی تجارت هنوز به پتانسیل کامل خود در چین نرسیده است ، زیرا دسترسی به باند سخت و ایمن یعنی زمان عزیمت باید از قبل رزرو شود. با افتتاح فرودگاه بین المللی جدید داکسینگ ، انتظار می رود این صنعت علاقه بیشتری به جت های خصوصی برای فروش در چین داشته باشد.
طراحی فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ
فرودگاه داکسینگ توسط معمار فقید عراقی و انگلیسی زاها حدید طراحی شده است که برخی از خلاقانه ترین ساختمان های جهان از جمله بندر خانه در آنتورپ و پل پاویون در ساراگوزا را ایجاد کرده است. حدید پس از اینکه در سال 2014 برنده پیشنهاد این فرودگاه شد ، در طراحی ترمینال آینده نگر Daxing با ADP Ingeniérie ، بنگاهی که در طراحی فرودگاه تخصص دارد ، کار کرد. پس از درگذشت حدید در سال 2016 ، شرکت او پروژه را در دست گرفت و آن را اط ظریق مشاهده طرح های حدید تکمیل کرد.
بزرگترین فرودگاه جهان دارای یک شکل ققنوس منحصر به فرد است که نام مستعار “ستاره دریایی” رسانه های چینی را بدست آورده است – بر خلاف طراحی الهام گرفته از اژدها فرودگاه پایتخت پکن. قطب مرکزی دارای شش سخنگوی خمیده به بیرون است که منعکس کننده معماری سنتی چین است که فضاهای اطراف یک حیاط مرکزی را به هم متصل می کند. این طرح ، مسافران را به صورت یکپارچه از مناطق عزیمت ، ورود و انتقال به مرکز فرودگاه که دارای کلیه خدمات و امکانات است ، راهنمایی می کند.
این طراحی شعاعی همچنین در نظر گرفته شده است تا با کوتاه کردن مسافت از چک تا ورودی ، زمان مسافر را کاهش دهد. این بدان معناست که مسافران فقط 8 دقیقه – 600 متر – از مرکز مرکزی تا دورترین دروازه حرکت می کنند و چمدان ها فقط 13 دقیقه پس از لمس وارد می شوند. فرودگاه Daxing همچنین دارای فناوری پیشرفته ای مانند دستگاه های تشخیص چهره است.
در نزدیکی حدود 70 مایل مربع از جنگل ، ویژگی های طراحی برتر فرودگاه شامل پنج باغ سنتی چینی در مناطق منتظر مسافر برای پروازهای بین المللی و داخلی است. رنگ ها و متریال هایی انتخاب شده اند که منعکس کننده فرهنگ چینی است ، با خطوط تمیز ، منحنی و فضای باز. ستونهای جاری از پشت بام طاق ، جایی که نور طبیعی از پنجره های بزرگ فیلتر می شود ، اجرا می شوند. بهره وری انرژی در طراحی فرودگاه دارای استراتژی های سایه زنی و لعاب های با کارایی بالا است.
کدام شرکت هواپیمایی از پکن داکسینگ بین المللی بهره می برد؟
فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ مرکز اصلی Skyteam ، یکی از بهترین گروه های هواپیمایی جهانی است. اعضای چینی این شرکت شامل شرکت هواپیمایی هواپیمایی چین جنوبی و شرکت هواپیمایی چین شرقی ، دو شرکت هواپیمایی از “سه شرکت بزرگ” این کشور هستند. شرکت هواپیمایی پایتخت نیز به داکسینگ نقل مکان کرده است و سایر اعضای Skyteam مانند کره ایر و دلتا در این فرودگاه فعالیت می کنند. فرودگاه بین المللی پایتخت پایگاه هوایی چین ، هواپیمایی هوین و گراند چین ایر است.
طبق گفته تنظیم کننده هوانوردی چین ، هواپیماهای هوایی خارجی قادر خواهند بود هنگام کار در پکن ، از فرودگاه Daxing ، Capital یا Nanyuan استفاده کنند. در حالی که هیچ اظهارنظر رسمی ارائه نشده است ، منابع پیش بینی می کنند که دولت چین پس از کند شدن ترافیک تجاری ، همه حمل و نقل هوایی و تجاری را در فرودگاه بین المللی سرمایه انجام می دهد. این طرح برای مسافران تجاری و مسافرهای جت چارتر خصوصی بسیار ترجیحی خواهد بود ، زیرا فرودگاه قدیمی بسیار نزدیک به مرکز شهر است.
پنج فرودگاه بزرگ جهان
بنابراین ، در ماه سپتامبر ، پکن داکسینگ بین المللی عنوان بزرگترین فرودگاه جهان را ادعا خواهد کرد. اما پنج فرودگاه بزرگ و شلوغ ترین شماره مسافر در سال 2018 چه بود؟
- هارتسفیلد-جکسون آتلانتا بین المللی: 107،394،029 مسافر
- فرودگاه بین المللی پایتخت پکن: 100،983،290 مسافر
- فرودگاه بین المللی دبی: 89،189،387 مسافر
- فرودگاه بین المللی لس آنجلس: 87،534،384 مسافر
- فرودگاه توکیو هاندا: 87،131.973 مسافر
اگرچه این تعداد بسیار زیاد است ، هنگامی که پکن داکسینگ بین المللی در حال اجرا است ، اما با تعداد مسافر مورد انتظار نزدیک به 120 میلیون نفر از این رقم ها بسیار فراتر خواهد رفت!