فرودگاه ها مکان های پیچیده و پویایی هستند. فقط یک تغییر جزئی باد می تواند استفاده از باند فرودگاه را تغییر دهد و هواپیماها باید مطابق با الگوی ترافیکی پرواز کنند. انتظار می رود خلبانان کاملاً از آنچه اتفاق می افتد و اینکه در کجا استفاده می شود، آگاه باشند و وارد این مناطق شوند. اما آنها چگونه این کار را انجام می دهند؟
-
ATIS در حمل و نقل چیست؟
پاسخ این سوال، سرویس اطلاعات خودکار ترمینال فرودگاه است. ATIS پیامی برای خلبانان است که هر ساعت توسط کنترل کننده های هوایی ضبط می شود و با فرکانس رادیویی خاص VHF پخش می شود. این پیام شامل کلیه اطلاعات ضروری در مورد عملیات فرودگاهی است که یک خلبان ممکن است لازم باشد، آن ها را بداند.
-
ATIS چه اطلاعاتی را ارائه می دهد؟
پخش ترمینال بصورت استاندارد است، بنابراین خلبانان بدون توجه به جایی که فعالیت دارد می تواند به راحتی آن ها را درک کند. قسمت های ضروری ATIS به شرح زیر است.
- نام فرودگاه
- شناسنامه اطلاعات
- زمان مشاهده آب و هوا در زمان صفر در نصف النهار
- جهت باد و سرعت
- دید
- بارش و پدیده های هواشناسی (باران ، مه ، دود و غیره)
- شرایط ابر و ارتفاعات پایه ابر
- دما و میزان رطوبت
- تنظیم ارتفاع سنج میدان
- عملکرد ابزاری در حال استفاده
- برخاستن و فرود در باند در حال استفاده
- هرگونه اطلاعیه مربوط به NOTAMs مانند TFR
- اظهارات احتیاطی
-
اطلاعات ATIS چند مرتبه به روز رسانی می شود؟
اطلاعات ATIS معمولاً طی ده دقیقه آخر هر ساعت به روز می شود. اگر هر قطعه مهم از اطلاعات تغییر کند، کنترل کننده می تواند ATIS را در هر نقطه ای که لازم باشد به روز کند. این امر به ویژه در صورت تغییر باد از جهت دیگری، تغییر مسیر باند یا ابزار مورد استفاده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین هنگامی هوا مطابق قوانین اولیه پرواز بصری (VFR) بدتر شود نیز مفید خواهد بود.
-
ATIS در مقابل ASOS / AWOS
پخش های ATIS جزء اصلی فرودگاه های پر رفت و آمد است. پیش از فعال سازی پخش ATIS در این فرودگاه ها، کنترل کننده ها باید از این که هر خلبان اطلاعات قابل توجهی در مورد آب و هوا و میدان ها می دانست، مانند تنظیم ارتفاع سنج فعلی و جهت باد اطمینان داشته باشند.
اکنون که این اطلاعات در ATIS ضبط شده است، کنترل کننده ها فقط باید یکبار موارد را بیان کنند. ATIS بار کاری کنترل کننده را کاهش می دهد و فرکانس رادیو را برای ارتباطات مهمتر آزاد می کند. این امر در فرودگاه های شلوغ بسیار مهم است.
برای اطمینان از اینکه خلبان ATIS را دریافت و درک کرده است، هر ساعت پخش با نامه ای از الفبای آوایی مشخص می شود. خلبانان باید در اولین تماس خود با برج کنترل، اطلاعات فعلی را اعلام کنند. برای مثال با گفتن اینکه “آنها اطلاعات آلفا را در اختیار دارند” ، یک خلبان به کنترل کننده ها می گوید که آنها به پخش ATIS گوش داده اند.
خلبانان در مکان های بدون كنترل، اغلب برای دریافت اطلاعات آب و هوا بر ASOS یا AWOS نظارت می كنند. این دو مورد مربوط به انتقال صوتی تولید شده توسط رایانه به طور مستقیم از حسگرهای هوا در زمین است. ASOS مخفف سیستم ردیابی خودکار سطح است، در حالی که AWOS به معنای سیستم ردیابی خودکار آب و هوا است. آنها بسیار شبیه یکدیگر هستند.
این سنسورهای خودکار به طور مداوم بروزرسانی می شوند، بنابراین خلبان فرصت خواندن آنی از وضعیت هوا را دارد. با این وجود، آنها توسط انسان دوباره بررسی نمی شوند، بنابراین گاهی اوقات خطاهای حسگر یا اشکالات باعث می شوند که اطلاعات کاملاً درست نباشد.
هر دو سیستم ASOS و AWOS در بیشتر فرودگاه ها نصب شده اند. حتی در فرودگاه های مجهز به کنترل کننده، کنترلرها اغلب اطلاعات هواشناسی خود را از ASOS یا AWOS دریافت می کنند.
عملکرد منظم از این سیستم های مبتنی بر رایانه این است که، در بسیاری موارد، خلبانان می توانند برای شنیدن آنها با شماره تلفن تماس بگیرند. به این ترتیب، آنها می توانند قبل از عزیمت به یک پرواز طولانی، هوای خود را در فرودگاه های بدون کنترل کننده بررسی کنند و گزارشی از وضعیت آب و هوایی داشته باشند.
-
D-ATIS
در عصر مدرن متون و ایمیل ها، ضبط صدا ممکن است کمی قدیمی و ناکارآمد به نظر برسد. برای خلبانان، ضبط کننده های ATIS با سرعتی معادل نور توسط کنترل کننده ها بیان می شوند. هضم و به یاد آوردن جزئیات مربوطه به نوعی نیازمند یادگیری سریع و کوتاه نویسی است.
فرودگاه های بزرگتر استفاده از سیستم های دیجیتال (D-ATIS) را آغاز کرده اند. برای خلبانان، این بدان معنی است که اطلاعات ATIS روی دستگاه های کابین آن ها دریافت می شود و آنها می توانند در صورت لزوم به آن مراجعه کنند. بنابراین دیگر هیچ تلاشی برای شنیدن پخش صدای مضحک و نوشتن ATIS های وجود ندارد.