از دنیای دنیای شگفت انگیز هواپیما چه می دانید؟ انواع هواپیما ها را در ذهن خود چگونه دسته بندی کرده اید؟
در پاسخ به اینگونه پرسش ها، بی درنگ اولین مدل هواپیمایی که به ذهن اغلب افراد می رسد، هواپیمایی است که به کرات از آن استفاده کرده اند و یا اسمش را شنیده اند. هواپیمای مسافربری، اگرچه پرمصرف ترین نوع هواپیما ها بنظر می رسد، اما دارای زیرشاخه های بسیاری است. جت، بالگرد، هلی کوپتر و یا هواپیماهای جنگنده، گزینه های مطرح شده بعدی هستند. این اسامی نیز به مرور و بر اثر تماشای انواع فیلم های جنگی و اکشن در ذهنتان نقش بسته و دنیای شگفت انگیز هواپیماها را تشکیل می دهد.
در یک نگاه کلی می توان گفت، هواپیما، این ماشین هوایی پیشرفته، اولین ابزاری بود که توانست حس پرواز کنترل شده را برای بشر تداعی کند. این امر که توسط برادران رایت محقق شد، توانست به داستان ها و افسانه های گذشتگان در خصوص پرواز در آسمان ها، جامه عمل بپوشاند. امروزه اما، تعداد و تنوع هواپیماهای تولید شده توسط بشر آنقدر بالاست که دسته بندی های مختلفی برای تقسیم بندی آنان بوجود آمده است. اگر چه تنوع در این دسته ها بسیار زیاد است، اما مهم ترین آنان از لحاظ کاربری و کیفیت هواپیما، معرفی می شوند.
تقسیم بندی بر اساس کیفیت و کاربری انواع هواپیما
تقسیم بندی مدل های مختلف از هواپیما، در یک زیر شاخه اصلی، عملا غیر ممکن است. در این مورد می توان جنبه های مختلف را در نظر گرفت. هواپیما ها از نظر کارکرد، اندازه، موتور و طرح و… دارای زیر شاخه های مختلفی هستند.
-
در یک دید کلی، هواپیما از نظر کاربری، به دو دسته اصلی و با چند زیر شاخه کلی شناخته شده است.
بمب افکن، جنگنده، شکاری، سوخت رسان، گشت، هشدار سریع، ضد تانک و…، از انواع مختلف هواپیماهای نظامی شناخته می شوند.
-
هواپیماهای غیر نظامی
این بخش خود دارای دو زیر شاخه اصلی، هواپیما مسافری و هواپیمای عمومی هوانوردی، است.
-
هواپیما ها، عموما از نظر کیفیت پرواز و خوش دست بودن، در دو تقسیم بندی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
-
معیار اول کوپر-هاپر
بر این اساس، خلبان های مختلف، یک هواپیما را به پرواز درآورده و به آن امتیاز می دهند. بازه این امتیازدهی بین اعداد 1 تا 10 متغیر است و میانگین این امتیاز ها، نمره ارزیابی یک هواپیما را تعیین می کند.
-
معیار دوم سه سطح کیفی برای یک هواپیمای پایدار و قابل کنترل تعریف می شود
کاملا مناسب، خوب و بسیار بد، بازه اصلی امتیاز دهی است. اگر کیفیت یک هواپیما در ارزیابی انجام گرفته، در سطح خیلی بد بود، به معنی آن نیست که هواپیما قابلیت کنترل توسط خلبان را ندارد، بلکه پرواز با آن، توان زیادی را از خلبان می گیرد.
اگر چه تنها حدود 100 سال است که پرواز های هوایی، در زندگی بشر جا باز کرده اند اما گسترش و پیشرفت آنان، چشمگیر بوده است. IATA، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، بر این باور است که سالیانه بیش از 4 میلیارد مسافر، توسط این ماشین هوایی، جابجا می شوند. لذا به راحتی می توان فهمید که انسان ها چقدر به هواپیما عادت کرده اند و به این حمل و نقل ایمن و آسان، اطمینان دارند.