شرکت هواپیمایی کانتاس از کاهش شدید در تعداد کارکنان خود خبر داد. همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرزها صنعت هوانوردی را به زانو درآورده است. براساس اطلاعات جهانی سفرهای هوایی، میزان پرواز خطوط هوایی در سراسر جهان حدود 63 درصد کمتر از سال پیش در همین زمان بوده است. در استرالیا حدود 78% میزان پرواز کاهش پیدا کرده است.
تصمیم شرکت هواپیمایی کانتاس این است تا حدود 6000 نفر از 29000 کارمندان خود را کاهش دهد و 15000 نفر دیگر بدون پرداخت حقوق در کار خود باقی بمانند و به این ترتیب بخشی از برنامه خود برای کاهش هزینه های 15 میلیارد دلاری در طی سه سال فعالیت را پیش بینی کرده است.
آلن جویس، رئیس اجرایی Qantas گفت: سال ها زمان می برد تا صنعت حمل و نقل هوایی بین المللی به حالت اولیه خود باز گردد. در حال حاضر حداقل 100 هواپیما از 130 هواپیمای این شرکت تا یک سال آینده زمین گیر شده اند که ممکن است این مدت زمان افزایش پیدا کند.
این موضوع نه تنها برای خط هوایی کانتاس بلکه برای شرکت های هواپیمایی زیادی در سراسر جهان نیز رخ داده است. بسیاری از شرکت ها در حال اخراج کارکنان خود هستند. همچنین بسیاری از هواپیماهای بزرگ مانند A-380 نیز زودتر از موعد بازنشسته شده اند و سفارشات هواپیمایی همگی به تعویق افتاده است.
به عنوان مثال، آخرین داده های وزارت حمل و نقل ایالات متحده نشان می دهد که تعداد مشاغل هواپیمایی ایالات متحده در ماه آوریل در مقایسه با ماه مارس 5٪ کاهش یافته است (یعنی بیش از 36000 شغل از دست رفته). آمار ماه مه هنوز منتشر نشده است اما شواهد حاکی از آن است که قطعاً بدتر خواهد بود. به گونه ای که صحبت از “سونامی” از دست دادن شغل هواپیمایی در اروپا است.
-
بحران های گذشته
صنعت حمل و نقل هوایی از زمان اولین سرویس هواپیمایی جهان که در سال 1914 آغاز به کار کرد، با بحرانی مانند این روبرو نشده است. اما از سال 2000 این صنعت با بحران های گوناگونی مواجه بوده است. نخستین بحران ناوگان ها پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 به مراکز تجاری پنتاگون در نیویورک بوده که همراه با رکود اقتصادی در ایالات متحده و اروپا بود.
سپس شیوع SARS در چین از سال 2002 تا 2004 رخ داد. پس از آن نیز رکود اقتصادی ناشی از بحران مالی جهانی در سال 2008 بود که صنعت هوانوردی را با مشکل مواجه کرد. در تمام این بحران ها شرکت های هواپیمایی تعداد کارکنان خود را کاهش دادند.
به عنوان مثال، در ایالات متحده تعداد مشاغل هواپیمایی در سال 2016 به سطح قبل از سال 2008 رسید و در سال 2019 به قبل از سال 2001 کاهش پیدا کرد. اما کندی روند بهبود شغل، بیشتر مربوط به شرکت های هواپیمایی است که از فناوری های جدید مانند چک خودکار استفاده می کنند.
مسئله ای که تا چند دهه دیگر می تواند میزان اشتغال در صنعت حمل و نقل هوایی را تا حد زیادی تغییر دهد. چرا که شواهد نشان می دهد بیشتر خطوط هوایی به دنبال این هستند تا به جای انسان بیشتر ظرفیت خود را با ماشین جایگزین کنند. به گونه ای که تا 5 سال دیگر پیش بینی می شود میزان تقاضا برای اشتغال در صنعت هوانوردی کاهش پیدا خواهد کرد.
-
بهبودی طی پنج سال
با این حال، پیش بینی متخصصان صنعت هوانوردی این است که این بار بهبودی به سرعت انجام نمی شود. به عنوان مثال، Qantas انتظار دارد تا سال 2023، تنها 75٪ از پروازهای بین المللی مانند شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا شود.
هرچند برخی از متخصصان دیدگاه خوشبینانه تری دارند. آن ها معتقد هستند که که با کنترل ویروس کرونا می توان تا پایان سال 2022 شرکت های هواپیمایی می توانند به سطح خود در سال 2019 برسند. با این وجود، اکثر کارشناسان معتقدند که این صنعت طی حدود 5 سال به مسیر رشد پیش از همه گیری این بیماری باز خواهد گشت.
در سال 2019 تعداد مسافر در جهان با رشد 4.1% ( بیش از 4.5 میلیارد) مواجه بود. طبق این نرخ رشد، تعداد مسافران در طی 18 سال 2 برابر می شود. اما تاثیر COVID-19 به گونه ای بوده که 25 سال طول می کشد تا تعداد مسافران به 9 میلیارد نفر برسد.
اما در هر صورت باید گفت که بالاخره روزی این بیماری نیز مهار و کنترل می شود. پس اگر رویای شما نیز کار در بخش حمل و نقل هوایی است، تسلیم نشوید. انتظار می رود که پس از پشت سر گذاشتن این بحران، دوباره بهبود شغل در صنعت هوانوردی نمایان شود.