اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

RVR در حمل و نقل هوایی

0 802

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

یکی از عوامل اساسی در حمل و نقل هوایی، دید در هنگام پرواز است. دیدن تنها شرط قانونی هواشناسی است که پس از استفاده از عملکرد ابزاری، اجازه فرود به خلبان را می دهد. اگر میزان دید، حداقل باشد خلبان نمی تواند فرود آید.

  • RVR چیست؟

RVR مخفف Runway Visual Range به معنای محدوده بصری باند و یک روش اندازه گیری دید است که در طول یک باند اندازه گیری می شود. RVR روشی دقیق و پیشرفته است، بنابراین معمولاً در فرودگاه های اصلی که سیستم های فرود ابزاری (ILS) در آن نصب شده، مورد استفاده قرار می گیرد.

هواپیما

  • تفاوت بین RVR و میدان دید

بیشتر اوقات ATIS و AWOS دید را در مایل های قانونی منتقل می کنند. این عدد نشان می دهد که یک ناظر در کابین برج تا چه اندازه می تواند به صورت افقی دید داشته باشد. این بسیار متفاوت از دید پروازی است که خلبانان هنگام حرکت و فرود می بینند و تجربه می کنند.

در کابین اکثر برج های مراقبت، آنها دارای کارت مرجعی هستند که فاصله هواپیما از برج را نشان می دهد. براساس آنچه می بینند، کنترلرها می توانند دید خود از برج را گزارش دهند. ایستگاه های هواشناسی خودکار، مانند AWOS و ASOS، نیز همین کار را انجام می دهند. از ابزارهای دیگری برای اندازه گیری پراکندگی و میزان مواد معلق در جو استفاده می شود.

مشکل هر دو روش این است که آن چیزی که خلبان می بیند توسط آن ها قابل رویت نیست. کابین برج یا ایستگاه AWOS اغلب نزدیک به آستانه باند نیست. در فرودگاه های بزرگ با چندین باند، این سازها ممکن است مایل دورتر از باند فرودگاه قرار داشته باشند.

RVR عدد خاص میدان دید باند را مشخص می کند. ابزارهای آن در امتداد طول باند نصب شده اند و میدان دید بر اساس میزان فاصله ناظر که می تواند امتداد باند را مشاهده کند، گزارش می شود. برای فرود یک هواپیما پس از استفاده از عملکرد ابزاری، سیستم RVR مزایای بسیاری دارد.

به این ترتیب خلبانان قبل از نزدیک شدن به باند، ایده ای از شرایط واقعی در باند فرودگاه دارند. RVR همچنین باعث می شود در بعضی مواقع حداقل های فرود پایین بیاید. رویکردهای Cat 2 و Cat 3 ILS نیاز به محدوده بصری باند دارند.

چگونگی گزارش

  • چگونگی گزارش RVR

محدوده بصری باند در گزارش های معمول هواشناسی METAR و از طریق ATIS در صورت کمبود دید گزارش می شود. بسته به موقعیت در جهان، RVR ممکن است در هر دو مقیاس متر و فوت گزارش شود. در ایالات متحده آمریکا این گزارش بر اساس فوت است.

METAR گزارش های معمول هواشناسی است که برای فرودگاه های سراسر جهان منتشر می شود. خلبانان هنگام برنامه ریزی پرواز و حتی در هنگام نزدیک شدن به هوای به مقصد خود، به این مشاهدات کدگذاری شده مراجعه می کنند.

FAA یک وب سایت از RVR هایی را که در فرودگاه های اطراف ایالات متحده گزارش می شوند، که خلبانان می توانند آنها را با توجه به شرایط فعلی خود به روز کنند.

چگونگی گزارش

  • تبدیل RVR به مایل های قانونی

گاهی اوقات ممکن است خرابی در تجهیزات و مانیتورهای RVR رخ دهد. در این حالت یک رویکرد RVR برای خلبان منتشر می شود اما تجهیزات اطلاعاتی در اختیار خلبان قرار نمی دهند، در این هنگام خلبان ممکن است فرود خود را به یک رویکرد با یک عدد استاندارد تبدیل کند و فرود را بر مبنای آن انجام دهد.

از آنجا که این دو روش شامل برخی از عدم صحت ها هستند، جدول تبدیل ها در آیین نامه هواپیمایی فدرال منتشر می شود. جدول ریاضی را به گونه ای استاندارد می کند که همه در همان صفحه قرار بگیرند و در کابین خلبان زمان صرفه جویی شود. در ادامه لیستی از این استاندارد سازی ها آورده شده است.

1/4 متر ، 1600 فوت

1/2 متر ، 2400 فوت

5/8 sm ، 3200 فوت

3/4 متر ، 4000 فوت

7/8 متر ، 4500 فوت

1 متر ، 5000 فوت

1 1/4 متر ، 6000 فوت

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

مشترک شدن در خبرنامه ما
مشترک شدن در خبرنامه ما
برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ، اینجا ثبت نام کنید.
در هر زمان می توانید مشترک شوید
نظرات