اولین مجله اخبار و اطلاعات هوانوردی

[vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1524637258565{background-color: #0e1a55 !important;}”][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

استفاده از خدمات Wi-Fi در هنگام پرواز با هواپیما

0

این یک روال کاملا آشناست، هنگامی که سوار هواپیما شده و در صندلی خود مستقر می شوید سعی می کنید تا پیش از اعلام مهماندار، برای به حالت پرواز در آوردن تلفن همراه، آخرین پیام آمده را بخوانید یا آخرین پیام خود را ارسال کنید.

در حال حاضر، قرار دادن تلفن همراه یا تبلت در حالت پرواز یکی از قوانین فدرال پروازهای داخلی ایالات متحده آمریکا است. شما می بایست تمام عملکردهای انتقال بی سیم مانند اینترنت تلفن همراه خود را غیر فعال کنید. اما به واقع چرا انجام این کار الزامی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، تلفن های همراه به گونه ای طراحی شده اند که قادر هستند، سیگنال هایی را تا فواصل بسیار دور ارسال کنند. براساس کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) که در ابتدا ممنوعیت استفاده از تلفن همراه را در اوایل دهه 1990 بازگرداند، فرکانس رادیویی منتشر شده توسط این دستگاه و سایر دستگاه های الکترونیکی می تواند در دکل های مخابراتی روی زمین اختلال ایجاد کند.

  • چه اتفاقی می افتد اگر هنگام پرواز، تلفن خود را به حالت پرواز تغییر ندهید؟

چه اتفاقی می افتد اگر هنگام پرواز، تلفن خود را به حالت پرواز تغییر ندهید؟

اگر هنگامی که درون هواپیما هستید، تلفن همراه خود را در حالت پرواز قرار ندهید، موبایل یا تبلت شما سعی می کند تا با هر دکل مخابراتی که روی زمین قرار دارد، ارتباط برقرار کند. در نتیجه سیگنال های ارسالی نه تنها باعث ایجاد اختلال در هدایت هواپیما می شود، بلکه تلاش تلفن همراه برای برقراری ارتباط با آنتن های مخابراتی در حین پرواز باعث خالی شدن باتری موبایل شما نیز خواهد شد. در حالی که هیچ نوع سیگنال ثابتی هم دریافت نمی کند.

جان وید، مدیر عامل شرکت فناوری گوگو(Gogo) بیان می کند” شبکه تلفن همراه با توجه به سرعت و ارتفاع هواپیما نمی تواند به درستی کار کند. بنابراین به یک راه حل جایگزین برای اتصال آن ها در هواپیما نیاز است”. به همین جهت این شرکت فناوری، اقدام به راه اندازی اتصال اینترنت بی سیم حین پرواز برای خطوط هوایی همچون دلتا، یونایتد کرد.

به این ترتیب سیستم وای فای در هواپیماها در حین پرواز برای مسافران راه اندازی شد. استفاده از وای فای درون هواپیما می تواند عملکرد بهتری برای تلفن های همراه و سایر دستگاه ها مانند لپ تاپ و تبلت داشته باشد و از طرفی اختلالی در عملکرد هواپیما نیز ایجاد نکند.

  • دسترسی به Wi-Fi در حین پرواز

امروزه تقریباً همه خطوط هوایی در هنگام پرواز خدمات Wi-Fi را ارائه می دهند. وای فای ارائه شده در پروازها مرتبط با ماهواره است و هیچ گونه اتصالی به دکل های مخابراتی روی زمین ندارد. اما تنها خط هوایی JetBlue است که آن را به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می دهد. به همین جهت این خط هوایی بسیار مورد علاقه است.

اما سایر خطوط هوایی هزینه ای را در رابطه با وای فای درون هواپیما از مسافران دریافت می کنند به همین دلیل مسافران می توانند، پیش از پرواز نمودار هزینه های هواپیمایی را مشاهده کنند تا ببینند خطوط هوایی داخلی آمریکایی وای فای را در چه پروازهایی و با چه قیمتی ارائه می دهند.

وجود وای فای این امکان را به مسافران می دهد تا بتوانند به راحتی از طریق این شبکه، به صورت آنلاین گشت و گذار کنند، ایمیل ها و رسانه های اجتماعی را چک کنند. همچنین می توانند از طریق اپلیکیشن های پیام رسان مبتنی بر اینترنت مانند فیسبوک و واتساپ پیام های خود را ارسال نمایند.

بنابراین اگرچه این امکان برای مسافران فراهم نیست تا بدون استفاده از آنتن موبایل، پیامک (SMS ) ارسال کنند، اما می توانند از سایر پیام رسان ها که وابسته به وای فای هستند، به منظور ارسال پیام خود استفاده کنند.

  • امکان برقراری تماس صوتی در هنگام پرواز

اگرچه، امکان برقراری تماس صوتی از طریق اپلیکیشن هایی که این قابلیت را دارند، با توجه به وجود سیستم وای فای در هواپیماها وجود دارد، اما خطوط هوایی آمریکا این اجازه را به مسافران نمی دهد تا در هنگام پرواز تماس صوتی داشته باشند.

تمامی خطوط هوایی داخلی و بسیاری از خطوط هوایی بین المللی برقراری تماس در حین پرواز را ممنوع کرده اند. به همین دلیل به هنگام ورود به حریم هوایی ایالات متحده امریکا فناوری که امکان تماس تلفنی را فراهم می کند، خاموش است.

  • ارتقا سیستم Wi-Fi در خطوط هوایی

امروزه بیشتر خطوط هوایی در سراسر جهان، فناوری پهنای باند خود را گسترش داده و به روز کرده اند. Qantas و JetBlue جزو اولین ایرلاین هایی بودند که سیستم وای فای خود را توسعه دادند. در فوریه سال 2017، Qantas شبکه جدید Wi-Fi را در پرواز خود با استفاده از فناوری ارتقا یافته معرفی کرد.

سرعت اتصال آن حداکثر 10 برابر سریعتر از Wi-Fi معمولی در پرواز است و به مسافران امکان می دهد محتواهای آنلاین بیشتر و با حجم بالاتری را با دستگاه های شخصی خود مانند تبلت یا تلفن همراه مشاهده کنند.

به این ترتیب در حال حاضر وجود وای فای با پهنای باند گسترده در بسیاری از خطوط این امکان را به مسافران می دهد تا بتوانند به صورت آنلاین هر نوع ویدئویی را که دوست دارند تماشا کنند. اما می بایست برای استفاده از آن هزینه ای را پرداخت کنند.

تنها استثنا در این مورد زمانی است که خطوط هواپیمایی برنامه های سرگرمی را از طریق دستگاه های خود ارائه می دهند که در این صورت، پخش آن کاملا رایگان خواهد بود.

  • آینده اینترنت در پرواز

آینده اینترنت در پرواز

بیش از یک دهه پیش، کمیسیون اروپا اجازه استفاده از خدمات تلفن همراه در پرواز را در سراسر اتحادیه اروپا آغاز کرد. چندین خطوط هوایی، از جمله ویرجین آتلانتیک، تماس تلفنی و ارسال پیامک را به مسافران ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر فقط امکان ارسال پیامک را فراهم کرده اند.

از نظر فنی، راه اندازی این سرویس مستلزم آن است که هر هواپیما دارای ایستگاه پایه مستقل برای تلفن همراه و یک واحد کنترل شبکه باشد که از رسیدن سیگنال های موبایل به دکل های مخابراتی روی زمین و ماهواره هایی که مرتبط با شبکه های تلفن همراه در زمین هستند، جلوگیری کند.

براساس اعلام FCC، این فناوری با موفقیت در اروپا، ایالات متحده و تقریبا در سراسر جهان مستقر شده است. در طی چند سال گذشته، FCC در حال جمع آوری اطلاعات در رابطه با مصرف کنندگان این سیستم بوده تا بتواند قوانین جدیدی را در رابطه با استفاده از این خدمات وضع کند.

به این ترتیب اگر هواپیمایی از تجهیزات مناسب برخوردار باشد، امکان دسترسی به خدمات تلفن همراه را به آن خط هوایی می دهد. با وجود تصویب قوانین جدید توسط FCC، تصمیم نهایی در مورد اجرای خدمات اینترنتی در حین پرواز مربوط به خطوط هواپیمایی است که باز هم نیاز به رعایت مقررات حمل و نقل FAA و ایالات متحده دارد.

  • آیا مسافران خواستار تماس صوتی هستند؟

مرکز مسافرت جهانی شرکت گوگو در سال 2016 مطالعه ای را در خصوص میزان تمایل مسافران برای استفاده از تماس صوتی در حین پرواز انجام داد که نتایج جالب توجهی بدست آمد. طبق این مطالعه تفاوت گسترده ای میان مسافران بین المللی و داخلی در رابطه با استفاده از تماس صوتی وجود داشت.

42 درصد از مسافران بین المللی علاقه مند به استفاده از خدمات صوتی بودند، در حالی که در ایالات متحده تنها 23 درصد از آنها تمایل به استفاده از تماس صوتی داشتند. واید بیان می کند “اکثر مسافران خواستار تماس تلفنی در هنگام پرواز نیستند، بنابراین حتی اگر FAA آن را تأیید کند، بسیاری از خطوط هوایی بازخورد خود را از مشتریان دریافت کرده اند که اکثرا مخالف آن هستند.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.