هواپیماهای باری که به هواپیماهای حمل و نقل، باربری و حتی جت های باری نیز شناخته می شوند، دارای بال ثابت بوده و بجای مسافران بار حمل می کند. آنها معمولاً توسط خطوط هوایی تجاری اداره نمی شوند بلکه درعوض، توسط شرکت های هواپیمایی باری، خطوط هوایی غیر نظامی یا حتی واحدهای نظامی کشورهای مختلف اداره می شوند. این هواپیماها ویژگی هایی دارند که آنها را از خطوط هوایی معمولی متمایز می کند. همچنین انواع مختلفی از هواپیماهای باری نیز وجود دارد.
هواپیماهای باری، چه از نظر هدف و چه از لحاظ طراحی، تفاوت هایی با سایر هواپیماها دارند. هواپیماهای باری شامل هواپیماهای حمل و نقل هوایی، هواپیماهای باری غیرنظامی، هواپیماهای سبک، هواپیماهای باری نظامی و هواپیماهای آزمایشی هستند. این جت ها قادر هستند تا بارهایی با حجم و اندازه گوناگون را حمل کنند.
به طور خاص، شرکت های هواپیمایی که این هواپیماهای باری را ارائه می دهند شامل Boeing ، Douglas ، Lockheed ، Airbus ، Cessna و McDonnell-Douglas می شوند.
جالب است بدانید که موارد حمل شده توسط جت های باری امروزه بسیار متفاوت است و شامل محصولاتی از قبیل وسایل نقلیه، آلات موسیقی، اسلحه و مهمات، نامه، محصولات خرده فروشی، اسباب بازی، مبلمان و حتی حیوانات می شود.
در این مقاله در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی قصد داریم تا به معرفی انواع هواپیماهای باری نظامی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند، پردازیم.
-
داگلاس C-133 Cargomaster
هواپیمای باری نظامی داگلاس C-133 Cargomaster بین سال های 1956 تا 1961 ساخته شد و توسط نیروی هوایی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما 157 پا طول داشت که آن را قادر می ساخت تا بارهای بزرگ و سنگین را حمل کند. این هواپیما دارای درب های دم بزرگ، درهای جانبی بزرگ بود که این امکان را فراهم می کرد تا بتواند محموله های با ابعاد بزرگ را بار بزند.
این جت باری نظامی در اوایل دهه 1970 با Galaxy C-5 که یک هواپیمای استراتژیک توربوپروپ بود، جایگزین شد. در سال های اولیه، Cargomaster به دلیل تعداد تصادفات ناشی از آن، از جمله تصادفات مختلف از سال 1958 تا 1970 به “بیوه ساز” لقب گرفت.
این هواپیمای باری نظامی اکنون در مکان های مختلف مانند پایگاه هوایی رایت پاترسون در نزدیکی دیتون، اوهایو، پایگاه هوایی دیویس مونتان در توسان، آریزونا و پایگاه هوایی دوور یافت می شود.
-
EADS CASA C-295
EADS CASA C-295 یک هواپیمای حمل و نقل نظامی دوقلوی توربوپروپ است و هم اکنون در اسپانیا تولید می شود. این هواپیما در سال 2012 دستخوش چندین پیشرفت شد و اکنون شامل بالگردها و توانایی حمل موشک ضد کشتی مارته نیز هست.
این هواپیمای باری نظامی در بیش از 15 کشور توسط ارتش مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به C-295M ، C-295 Firefighter ، CC-295 SAR ، KC-295 و C-295 MP / Persuader اشاره کرد.
برخی از کشورهایی که از C-295 استفاده می کنند شامل مصر، هند، کانادا، مکزیک، فیلیپین، اسپانیا و ویتنام هستند. این جت باری دارای 80 پا طول و بالی به طول 84 پا است و حداکثر وزن برخاستن آن 51000 پوند است. همچنین حداکثر سرعت آن 358 مایل در ساعت یا 311 گره است و سرعت کروز آن 300 مایل در ساعت یا 260 گره می شود.
-
Canadair CL-44
Canadair CL-44 یکی از هواپیماهای باری بود که توسط Canadair در اواخر دهه 1950 تا اوایل دهه 1960 تولید شد. آنها برای نیروی هوایی سلطنتی کانادا تولید شده اند و تنها تعداد کمی از آنها تاکنون ساخته شده است.
CL-44 نامگذاری شده در قلمرو یوکان کانادایی، انواع مختلفی دارد از جمله CL-44-6 ، CL-44D4-8 ، CL-44-O و CL-44J. این جت باری نظامی اکنون توسط بسیاری از خطوط هوایی در کشورهایی مانند ایالات متحده، لوکزامبورگ، ایرلند و کلمبیا مورد استفاده قرار می گیرند.
-
بوئینگ 747 Dreamlifter
یکی از بزرگترین هواپیماهای باری نظامی جهان Boeing 747 Dreamlifter نوعی از Boeing 747 است. طراحی بدنه آن به گونه ای ساخته شده است که هواپیما می تواند تعداد زیادی کالای بسیار بزرگ را از جمله مواردی که در هواپیماهای دیگر جا نخواهند داشت را حمل کند.
هواپیمای حمل و نقل نظامی 747-8 یکی از انواع آن است و کمی سنگین تر بوده و حداکثر وزن برخاستن آن نزدیک به 900000 پوند است. این هواپیما به منظور حمل تسهیلات نظامی سنگین و بزرگ طراحی و ساخته شد.
-
Lockheed C-5 Galaxy
وقتی صحبت از هواپیماهایی است که در حال حاضر توسط ارتش ایالات متحده اداره می شود، Lockheed C-5 Galaxy بزرگترین مورد است. این جت باری نظامی ظرفیت حمل بار با وزن تقریباً 240،000 پوند را دارد.
انواع مختلفی از وسایل نقلیه بسیار بزرگ، از جمله 10 وسیله نقلیه زرهی سبک (که هر یک از آنها 12 تن وزن دارند)، شش فروند اسلحه بالگرد آپاچی و یک هلیکوپتر حمل و نقل چینیو و موارد دیگر را می توان با این هواپیمای حمل و نقل نظامی جابجا کرد.
این هواپیمای باری به اندازه ای عظیم است که می تواند بسیاری از قایق های بزرگ، هواپیماها، وسایل نقلیه و موارد دیگر را با خود حمل کند.
-
اطلس Airbus A400
این هواپیمای باری نظامی در کشورهایی مانند انگلستان، آلمان، اسپانیا، ترکیه و فرانسه اداره می شود و در ابتدا به عنوان یک پروژه بین المللی ساخته شد.
این جت باری برای اولین بار در سال 2009 پرواز کرد و از مواد کامپوزیت مدرن برای بدنه آن استفاده شده است. همچنین دارای موتورهای توربوپراپ است که هزینه های عملیاتی آن را کم نگه می دارد و سوخت آن همیشه کارآمد است. همچنین دارای ظرفیت بارگیری 74000 پوند است.
A400M برای جایگزینی هواپیماهای بی شماری از جمله Lockheed Martin C-130 Hercules و TRANSALL C-160 طراحی شده است. این هواپیما می تواند به لطف اندازه خود، 2 دستگاه خودروی زرهی 8 × 8 را در خود جای دهد.
همچنین می تواند با امکانات محدود و یا بدون امکانات زمینی کار کند. برخی از قابلیت های آن شامل سوخت گیری هوایی و تخلیه پزشکی است تا مادامی که تجهیزات مناسب داشته باشد.
-
Embraer KC-390
Embraer KC-390 به اندازه و بزرگی دیگر هواپیماهای باری نظامی نیست. در واقع، به عنوان یک هواپیمای باری با اندازه متوسط در نظر گرفته می شود. این جت باری نظامی دارای موتوری دوقلو بوده و از آن برای حمل بار، نیرو و همچنین به منظور سوخت گیری هوایی استفاده می شود.
در حقیقت، KC-390 قادر است تا 26 تن بار را حمل کند و این شامل وسایل نقلیه زرهی بدون چرخ است. همچنین نوع جدیدی از هواپیمای باری نظامی است که اولین مدل آن در سپتامبر سال 2019 تحویل داده می شود.
در حال حاضر دو میزبان اصلی این جت باری پرتغال و برزیل هستند که هر دو از این هواپیماها برای عملیات نظامی استفاده می کنند. طول آن 110 پا است، حداکثر وزن برخاستن تقریبا 192000 پوند بوده و طول بال آن 113 فوت است. این هواپیما می تواند 66 چترباز، 74 پیاده نظام، 80 سرباز یا 7 پالت اصلی 463L را حمل کند.
-
Lockheed R6V Constitution
این یک هواپیمای باری نظامی بزرگ بود که در دهه 1940 برای استفاده توسط Pan American Airways و US Navy ساخته شد. این مدل یک هواپیمای حمل و نقل نظامی دو نفره بود که با موتور پروانه ای کار می کرد و تاکنون تنها دو فروند از آن ساخته شده است.
این دو هواپیما در واقع نمونه اولیه بودند و متأسفانه طراحی آن به گونه ای بود که این جت دارای قدرت و در واقع ابعاد بسیار بزرگ برای استفاده عملی بود. تا به امروز، Lockheed R6V همچنان بزرگترین هواپیمای بال ثابتی است که مورد استفاده نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفته است.
-
کاوازاکی C-2
کاوازاکی C-2 یک هواپیمای باری نظامی متوسط با موتور توربوفن دوقلو بوده که توسط شرکت هوافضا کاوازاکی ساخته شده است. این هواپیما دارای برد زیاد و سرعت بالا است به همین جهت ارتش از آن برای حمل کالاهای گوناگون استفاده می کند.
این جت باری برای جایگزینی حمل و نقل توربوفن کاوازاکی C-1 که از دهه 1970 میلادی آغاز شد، ساخته شده است و در حال حاضر تلاش برای فروش آن به کشورهایی مانند امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و نیوزیلند انجام می شود.
-
Bristol Freighter
هواپیمای حمل و نقل نظامی ساخته شده توسط شرکت هوافضا Bristol قرار بود هم هواپیما باشد و هم یک باربر، این هواپیما دارای موتور دوقلو است و استفاده اصلی آن به عنوان یک کشتی هوایی برای حمل خودروها و به مکان هایی نه چندان دور است.
این جت باری نظامی اولین پرواز خود را در سال 1945 انجام داد و تقریباً 69 فوت طول داشت. این هواپیما به طور رسمی با عنوان Bristol Type 170 Freight شناخته می شد و در انگلیس طراحی شده بود.
-
بوئینگ C-17 Globemaster III
این هواپیمای باری نظامی بخشی از نیروی هوایی ایالات متحده محسوب می شد که ماموریت های تامین استراتژیک منظم را در سراسر جهان انجام می داد. هواپیمای Boeing C-17 Globemaster در دهه 1980 توسعه یافت و آخرین پرواز خود را 11 سال بعد در سال 1991 انجام داد.
هواپیمای Lockheed C-141 StarLifter در واقع جد این مدل محسوب می شود و تاکنون تنها 250 فروند از این هواپیمای باری نظامی ساخته شده است. امروزه، توسط چندین کشور در سراسر جهان و نیروی هوایی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد.
این هواپیما ظرفیت بار بیش از 75 تن دارد و توانایی حمل سه دستگاه زرهی Stryker 8 × 8، مخزن M1A2 Abrams یا 3 هلیکوپتر AH-64 Apache را دارد.
همچنین می تواند مخلوطی از هر دو وسیله نقلیه و محموله های پالت دار را به همراه داشته باشد و می تواند به طور مرتب از میدان های هوایی که قبلاً از عبور جت ها محروم بودند، پرواز کند. این هواپیمای حمل و نقل نظامی در واقع می تواند حتی از باند فرودگاه هایی که اصلاح نشده و یا بدون سنگفرش هستند نیز بلند شود و بنشیند.